close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: Auto minder vermogen en inhouden na verwisselen accu

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 Strada

Beste lezers,

Ik heb een corsa B uit 99 met 77.000km op de teller staan. Rijd super tot vorige week. Ik kwam thuis en moest 3 uur later weer weg. Wilde starten, helemaal niets. Wel lampjes maar niet starten, zelfs geen startmotor geluid. Met de buurman over gestart en ik kon weer rijden. Even een flink rondje rijden om de accu te laten dacht ik.

Na 30 minuten wilde ik de lampen aandoen waarbij de auto schokte en bijna afsloeg. Wanneer ik niet reed flikkerde al mijn lampjes en reed hij zeer ingehouden. Thuisgekomen kwam mijn angst uit. Weer niets..... Accu was niet bijgeladen.

Volgende dag kwam de ANWB. Diagnose was snel gesteld. Accu compleet overleden. Van het een op het andere moment. Nooit problemen met starten gehad of zo, in een keer overleden. Gelukkig had de ANWB mijn accu bij zich en plaatste deze direct. Na alles te hebben doorgemeten geen lekstroom en de Dynamo deed het prima! Wel gaf de ANWB man aan dat deze wellicht binnenkort de geest kon geven omdat deze zo hard moest werken maar dat was niet te voorspellen volgens hem.

Ik weer vrolijk onderweg maar ik merk dat mijn auto minder lekker rijd dan voorheen. Wanneer ik gas geef houd de auto voor mijn gevoel in. Het duurt langer voor deze reageert en ik voel dat de snelheid met kleine schokjes toeneemt. Niet soepel zoals voorheen.
Bij het gas loslaten lijkt er 1 sec niets te gebeuren waarna met een zeer voelbaar schokje de snelheid afneemt.

Het lijkt ook of de motor harder moet werken als de toeren rond de 3000 zijn, meer dan voorheen.

Kan het verwisselen van de accu hiermee te maken hebben? Of is het toeval en heeft het met iets anders te maken?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Geplaatst door

bas982 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ge moet die massadraad onderaan eens nazien onderaan.Losmaken,opschuren en vastzetten.

claxon 0

13 jaar

Ehhh de massa draad. Waar zit deze precies? Onderaan de accu? Dan ga ik dit zeker proberen.... Misschien kun je wat meer info geven hoe dit uit te voeren, dat zou heel erg fijn zijn!

In elk geval bedankt voor je hulp!

Groetjes,

Bas

bas982 0

13 jaar

Was het wel de ANWB? De accu kan alleen in 3 uur overlijden als er iets ernstigs is gebeurd met de toch al oude accu. Maar goed hij deed het niet meer. Wat me daarnaast bevreemd is dat de dynamo correct bij laadde... dat een dynamo binnenkort de geest kan geven omdat deze de akku steeds heeft moeten laden is wel het meest vreemd. de dynamo is ervoor om de accu te laden en verbruikers zoals: ontsteking, lampen, achterruitverwarming, ruitenwissers, en kachel aanjager van stroom te voorzien. Alles wijst erop dat de dynamo stuk is. waarschijnlijk loopt de rotor er van aan door een defect lager erin. anders is de spanningsregelaar defect. Haal de riem eraf en draai de dynamo eens met de hand rond. Dit moet zonder horten of stoten kunnen. hij moet echt heel makkelijk te draaien zijn. en het moet geluidloos zijn ook als je hem een flink zetje geeft.. Merk je niets plaats dan een pen van de voltmeter op de dikke draad (+) van de dynamo en de andere op het metalen huis van de dynamo. en meet de spanning. bij lopende motor en steeds wat meer gas geven mag die echt niet hoger kunnen komen dan 14,8 volt! (afgeregelde spanning) Indien Hoger Spanningsregelaar defect!! Is de spanning tussen de 13,2 en 14,7volt ? meet dan op de zelfde wijze op de polen van de accu (niet op de klemmen) Die metingen mogen niet meer dan 0,5 volt lager zijn dan die van de dynamo. Als dat goed is? meet en luister dan eens met alle door mij genoemde accessoires ingeschakeld. Als het goed is zullen alle waarden iets lager gaan liggen. Maar het verschil tussen de accu en de dynamo mag nu ook niet groter dan 0,5 volt zijn. Als de dynamo gaat aanlopen is hij stuk. Als de spanningen aan de dynamo te hoog zijn ook. Als de verschillen tussen de dynamo en de accu groter zijn dan 0,5 volt is er een slechte verbinding. En die kun je met de voltmeter ook weer opzoeken door de voltmeter op een kleinere schaal te zetten en het spanningsverlies aan de + of aan de massakant te meten. Het verlies per kant mag niet meer dan 0,3 volt zijn.zijn. Een kapotte spanningsregelaar kan de accu op de lange duur stuk maken..Maar dan moet hij wel behoorlijk wat vloeistof weg hebben laten koken.

Dag Cor en Claxon,

@ Claxon, de massa gevonden en behandeld zoals jij beschreef, geen effect.

@Cor, Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord. Vandaag even bij mijn vader langs geweest die een spanningsmeter heeft en stap voor stap doorgemeten. Bij laden is deze 14,8/ 14,7. Met alles ingeschakeld is het inderdaad iets lager maar niet meer dan 0,5. Het lijkt er op dat de dynamo het toch goed doet.

Kan ik nog meer testen doen om te kijken of het aan de dynamo ligt of kan het ergens anders door komen.

bas982 0

13 jaar

Je elektrisch slot is toch niet gebarsten(stuk).Als de starter blijft hangen vreet hij de batt leeg alsmede de stroom van de generator.
Met een lampje op de starterspoel zou je het kunnen zien,soms niet soms wel.
Bij zo 'n defect(batt leeg) toch een vakman raadplegen.

claxon 0

13 jaar

Als de dynamo niet af en toe vast loopt kun je er van uit gaan dat hij goed is... Staat de gaskabel soms op breken???. Als die heet geweest is heb je het andere probleem ook te pakken. Door een (tijdelijke) slechte massa verbinding is er toen een behoorlijke hoeveelheid stroom door de gaskabel gegaan waardoor deze misschien wel roodgloeiend is geweest. Goed kijken of de massakabels tussen de accu/carrosserie en motor goed vastzitten en er geen oxidatie tussen de aansluitingen zit.

@ Cor, ook je laatste advies lijkt in orde. Massa kabel is in orde, gaskabel lijkt niet heet te zijn (of te zijn geweest) want ziet er nog prima uit. Niet zwart of zo.....

Het blijft vreemd dat het vermogen wordt aangetast door wisseling van de accu of niet? Trouwens, toen ik vandaag reed met mijn ventilator lekker hard en ik remde af leek het of de ventilator minder vermogen kreeg. Dit gebeurde een aantal keer achter elkaar. Dit gebeurd ook als ik mijn ventilator aan heb en mijn lampen aandoet. Dan is er duidelijk minder vermogen. Kan dit verband houden met mijn problemen of is dit normaal????

Alvast bedankt voor je hulp.

bas982 0

13 jaar

Denk toch aan een slechte verbinding... Er moet ook een massaverbinding van de motor naar de carrosserie zijn..
Drie massakabels.. 1 accu-motor 2 accu- carrosserie 3 carrosserie motor. Maak er desnoods eentje bij. Hoe dikker hoe beter.


.Als de motor stationair draait levert de dynamo niet zo veel vernogen, soms helemaal niets. En dan kun je goed merken dat er meerdere verbruikers ingeschakeld worden.. De accu kan nog steeds onvoldoende geladen zijn, wat dat effect vergroot.

Heeft hij een electrisch stuur.?Alternator met slipkoppeling?

claxon 0

13 jaar

Hij heeft een electrisch stuur bekrachtiging maar hoe kan ik zien of er een alternator met slipkoppeling in mijn auto zit? Ik weet iet eens wat het is :-)

bas982 0

13 jaar

stuur een foto op

Het bleek de brandstof filter te zijn, die was vies..... Opgelost

bas982 0

13 jaar

zo zet je ons wel op het verkeerde been , en cor een accu kan ineens stuk gaan en er hoeft niet ergs aan de hand te zijn ,

jan5047 0
badge

13 jaar

Na de accu ben ik wat meer gaan letten op hoe mijn auto reed. Beetje gespannen gereageerd denk ik. Excuus voor al jullie tijd die jullie er in hebben gestoken!

bas982 0

13 jaar

nee dat geeft niet gewoon toevallig dat juist op dit moment je filter verstopt raakte , had ook zonder accu wissel gebeurd
gr jan

jan5047 0
badge

13 jaar

[quote=jan5047]zo zet je ons wel op het verkeerde been , en cor een accu kan ineens stuk gaan en er hoeft niet ergs aan de hand te zijn ,[/quote]
1. Een inwendig afgebroken pool, door het loszitten ervan. 2. Het instorten van de platen door een aanrijding. 3. En het niet meer functioneren omdat hij is drooggekookt. 4. En Uiteindelijk de geest geven omdat de capaciteit te weinig is geworden. Of ben ik nog wat vergeten?? Zondermeer plotseling stuk onderweg?? ik kan er niks bij bedenken. maar ik leer nog graag.. Jij wordt erbij geroepen. Vertel eens Groeten Cor.. PS dit bericht is gewoon gemeend.. Hoor ik erover?

Cor: Gisteren nog persoon start auto geen probleem, stopt na een half uur , wil na een uur wegrijden niet starten. kom er aan controleer accu spanning 10,8 v meet de accu door geeft aan kortgesloten cel, draai de doppen open (kon nog bij deze accu) laat de man een start poging doen en zie de geur kwam al in mijn neusje ook zag ik een cel borrelen, dus deze cel was stuk, je hebt gelijk dat dit vermoedelijk komt door het instorten van de platen, maar het gebeurt wel.
jaren terug accu's van een frans merk waren paars van kleur deze ontplofften soms gewoon tijden starten oorzaak sluiting in cel knal gas komt vrij en dan@#$^ook stuk
gr jan

jan5047 0
badge

13 jaar

"verkeerde been"auto start niet=slaat niet aan versus auto start niet = startmotor draait niet.

claxon 0

13 jaar

[quote=jan5047]jaren terug accu's van een frans merk waren paars van kleur deze ontplofften soms gewoon tijden starten oorzaak sluiting in cel knal gas komt vrij en dan@#$^ook stuk
gr jan[/quote]
wat je hier vertelt heb ik aan den lijve ondervonden bij min eerste auto(citroen ax)
Maar je schrikt je eigen lam zeg
en dan net bij een tankstation dus galmde het nog ff ook

Wimski 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.