Opel Astra: auto schokt en stoot bij belasting, zowel op lpg als op benzine.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: x1.8xe automaat

Sinds kort schokt en stoot mijn auto bij acceleratie (geen trekkracht). Stationair loopt hij wel, maar het lijkt wel of hij af en toe overslaat.
Dit gebeurt bij ±2000 toeren. Bij toerentallen vanaf ±3000 toeren komt het probleem ook voor, maar dan minder.

Motor uitgelezen bij dealer, maar deze gaf geen foutcodes.
Dealer wist het ook niet. Maar kwam op het idee van ingevallen kleppen???? Prijs vervanging:± €1.600 (jawel).

Dit lijkt mij iewat voorbarig. Er moet volgens mij een andere oplossing zijn.
De vraag is alleen wat.

De bougies zijn inmiddels vervangen, maar er is geen verbetering.

Weet iemand in welke rinchting ik moet zoeken of heeft iemand een identiek probleem aan de hand gehad?

Wie kan mij helpen. Ik ben de wanhoop nabij.

Erwin.

ejk 08

Geplaatst door ejk 08 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

jaboV (0), 16 jaar geleden

285.000 op gas dan zullen de kleppen en zittingen zo langzamerhand wel op zijn.

Wat doet ie op benzine?

Als hij op benzine goed loopt

- Bougiekabels
- Bobine
- luchtlekkage inlaatcircuit
- LPG injector(ren) als ie die heeft
- Verdamper
- Lambdasonde (als ie geen simulatiesignaal gebruikt van de gascomputer)

Maar als het kopje nog nooit gereviseerd is dan vrees ik voor je dat het einde nadert.

Gr Jaap

hennep (0), 16 jaar geleden

is de motor wel eens gereinigd ? je kan er spul voor krijgen (compleet brandstofsysteem cleaner) dat doe je in de tank en reinigd het hele blok is ongeveer 20 euro en het meeste rommel gaat eruit en draait daarna gewoon beter.

ejk 08 (0), 16 jaar geleden

Beste Jaap (jaboV)

Bedankt voor je input.
Zowel op gas als op benzine vertoond de motor dezelfde problemen.
Voor zover ik na kan gaan is de kop nog nooit gereviseerd.

Erwin

ejk 08 (0), 16 jaar geleden

Beste Jan Henk (hennep),

Er is mij ooit verteld dat dat spul (compleet brandstofsysteem cleaner) niet effectief is omdat de auto start op benzine en dan overgaat op gas. Hierdoor is de werking van het middel niet optimaal.

Erwin.

hennep (0), 16 jaar geleden

juist maar elke keer als je hem pakt en rijdt maakt ie hem wel schoon tot ie op gas overgaat.kun je het ook voor elkaar krijgen dat ie een tijdje alleen op benzine rijd want dan zou het kunnen.

ejk 08 (0), 16 jaar geleden

Beste Jan Henk (hennep),

Je hebt gelijk, wat heb ik te verliezen. Ik ga het proberen.
Dank je wel.


Erwin

Schoen (0), 16 jaar geleden

Je kunt ook gewoon 300km op benzine rijden, dan heeft het wel de kans gehad om te werken. Een injectorreiniger werkt het beste als de motor warm is.
Dat de dealer zegt dat de kop gereviceerd moet worden vind ik wel snel geconcludeerd als er geen foutcodes in staan, zou op zijn minst een compressietest kunnen doen.
Als de injectorreiniger idd zin heeft dan zal op het voor de lpg installatie wel aan te raden zijn om het verdeelhuis eens te laten reinigen.
Hoe lang heb je de auto al en wat is je rijstijl?

ejk 08 (0), 16 jaar geleden

Beste schoen,

Bedankt voor de bijdrage.
Zoals ik al zei tegen Jan Henk, Ik ga de reiniger proberen en dan maar hopen dat het werkt. In ieder geval een goede tip om het verdeelhuis te laten reinigen als de motor hiervan beter gaat lopen.

Ik heb de auto ±3 jaar en de rijstijl is rustig. Ik weet alleen niet wat de rijstijl hiermee te maken heeft.

Erwin.

Schoen (0), 16 jaar geleden

Als je vaak het gaspedaal onderin hebt zitten en de motor hoge toeren laat draaien zullen de klepzittingen sneller slijten als wanneer meestal normaal 120km/h rijdt. De x18xe heeft goede klepzittingen.
Heb zelf nog een jaartje rondgereden met een vectra met x18xe motor die had ik gekocht met 310dkm op de teller van een lpg boer. Hij liet er een oudere medewerker mee rondrijden om spullen op te halen. Deze had nog steeds de originele kop, heb hem met 335dkm weer verkocht, maar motorisch was hij echt nog in orde.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Die injector reiniger heeft alleen zin als tie op benzine slecht oppakt en inhoud.
dan is vaak verse benzine en injectorreiniger de oplossing en een keer in de maand 25 km op benzine rijden.
Als je de auto koud start loopt tie dan mooi rond?.
Zitten er haperingen in het toerental als je de automaat in de vrij zet en langzaam gas gaat geven?.
Lambdasonde is verdacht met dit soort storingen evenals bougiekabels.
De automaat schakelt ook netjes en zonder haperingen?.
Hier zit volgens mij een koltec installatie in met gasverdeelhuis als ik me niet vergis.
Gas verdeelhuis kun je ook reinigen en/of verdamper reviseren.
Een compressie of lektest sluit een hoop uit.

jackvectrac2.0ne (0), 16 jaar geleden

Hallo.
Deze brandstofsysteem cleaner werkt het beste als je de tank ver leeg hebt.
Dan is de verhouding claener/ benzine hoger en reinigd het beter.
Volgens mij is dit spul niet zo duur. Is van het merk wynnes en is bij iedere automaterialen zaak en de betere tankstations de koop.
Daarbij is het raadzaam om iedere 5000 km zo'n flesje in je tank te gooien.

Gr Jack

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Dat heeft helemaal geen zin, want hij heeft het probleem zowel op benzine als op gas.
Dat gaat alleen op als dit zich op benzine voor doet.
Hij moet het zoeken in de ontsteking en/of bougiekabels of toch de compressie.
Of de automaat schakelt niet juist meer.
Het is ook niet alleen aan lpg gerelateerd, dat dacht ik in eerste instantie, maar hij heeft het op allebei de brandstoffen.
een flesje wynns kan geen kwaad, maar lost het probleem niet op.

ejk 08 (0), 16 jaar geleden

Beste Primera p11,

In antwoord op je vragen:
Bij koude start loopt de motor wel rond, maar niet erg zuiver.
Bij het zetten in zijn vrijloop met gasgeven, reageert het toerental wel, maar niet gelijkmatig (motor begint licht te schokken).
De automaat schakelt bij de juiste toerentallen, maar dit is niet comfortabel i.v.m. het schokken.
Het lijkt wel of de verhouding van het brandstofmengsel verstoord is.
Tot nu toe heb ik de EGR klep afgesloten. Hier krijg ik geen foutmelding op. Ook bij het loskoppelen van de LMM krijg ik geen foutmelding. Heb daarna de LMM weer aangesloten.
Het resultaat is echter dat de motor nu wel iets meer doortrekt bij het gasgeven.
Het schokken en stoten blijft, alleen in mindere maten.

Erwin.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Je hebt geen storingsmelding op het dashboard?.
Probleem zowel op lpg als op benzine?.
Zowel warm als koud?.

ejk 08 (0), 16 jaar geleden

Beste Primera p11,

Er is inderdaad geen storingsmelding op het dashbord. Het lampje brand wel als men start, maar dat is normaal.
Het probleem doet zich voor op lpg als op benzine.
Zowel warm als koud.

Erwin.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik ben niet zo bekend met opel, maar er zit ook nog een voorversterker op die wil ook nog weleens de geest geven of hallgever.
Waar zijn de opel adepten.

ejk 08 (0), 16 jaar geleden

Beste Primera p11,

Voorverstrerker ?, hallgever ?, opel adepten ?.
Het lijkt wel of ik van een andere planeet kom. Zover ben ik nou ook weer niet bekend met auto's.

Erwin

primera p11 (0), 16 jaar geleden

De opel adepten bedoel ik de monteurs van opel mee die hier op de site aktief zijn.

Vinnie981 (0), 16 jaar geleden

Vervang de bouchies eens. Deze moeten als je rijdt op LPG om de 20.000 km vervangen worden. Mede omdat je het probleem op LPG en benzine lijkt mij dit het meest voor de handliggend. Zijn de problemen overigens precies hetzelfde op beide brandstoffen?
Dan zit het toch echt in het ontstekings- of luchtaanvoersgedeelte. De Hallgever regelt wanneer er een ontsteking moet komen (meer info zie hier: http://www.topbuzz.co.uk/info/crankshaft...

Maar dan zou je een storingscode moeten krijgen denk ik....
Geef even een lijstje van wat je alles al vervangen hebt, zodat we niet alles 2 keer zeggen.

ejk 08 (0), 16 jaar geleden

Beste Vinnie981,

De bouchies zijn inmiddels vervangen. Het probleem blijft echter bestaan.
Zowel op benzine als op lpg vertoond de motor dezelfde eigenschappen.
De EGR-klep is inmiddels afgesloten. Dit veroorzaakt echter geen foutmelding, maar men kan wel iets meer accelereren.
De volgende stap is het vervangen van de LMM. Hier is nog geen resultaat van.

Verder verwijs je naar een internet link. Helaas is deze link niet meer actief.
Je brengt hierbij de Hallgever ten sprake.
Kan je me ook vertellen waar die zit. Ik heb hier namelijk nog nooit van gehoort.

Erwin.

Vinnie981 (0), 16 jaar geleden

Er stond een punt achter de url, nu werkt het wel, ik denk achter dat dat niet het probleem is, voorversterker voor de ontsteking lijkt mij logischer als de bouchies al vervangen zijn.

ejk 08 (0), 16 jaar geleden

Beste Vinnie981,

De internetlink deed het dit keer wel. Ik moet zeggen erg handig.

Verder had je het over de voorversterker voor de ontsteking. Kan je me uitleggen waar die zich bevind?
De motor heeft een DIS-module. Naar mijn weten was dit een vervanger van de bobine en verdeler in 1.
Waar de voorversterker zich dan bevindt, weet ik niet.
Tevens had je het in een voorgaand bericht over de hallgever. Kan je me ook vertellen waar die zich bevind?

Erwin.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.