Beste allemaal,
Tijdje terug dat ik als opelliefhebber hier om hulp vroeg.
Nu heb ik een probleem met mijn astra F 1.6 16V;
Door de vorige eigenaar, mede doordat de auto op 3 poten liep, is de KAT gesneuveld.
Dit concludeer ik uit de rammelende KAT bij stationair draaien.
Nu deed cilinder 2 niet veel omdat de kabel niet goed z'n werk deed
(dit heb ik getest tijdens draaien van de motor de kabels er 1 voor 1 af te trekken).
Bij cilinder 2 geen verschil in het toerental of slechter lopen.
Toen de kabel vernieuwd was liep de auto een stuk beter.
Maar als ik een stuk gereden heb, stinkt de auto ontzettend (rotte eieren?), en komt er een beetje
rook/damp onder de motorkap (KV-temp is goed).
Ook is de auto nog erg twijfelachtig qua acceleratie, soms iets bokken, geen ploffen oid.
is dit de KAT die zo meurt en de acceleratie problemen veroorzaakt??
Volgende week komt er een 2ehands KAT onder trouwens maar vraag me af of de problems ermee verholpen zijn ;)
Graag jullie bevindingen.
P.S.
Als ik op de kenteken papieren kijk, staat er geen U9 (of iets dergelijks) bij handelsbenaming, alleen "Astra Tailgate sport X1.6XEL".
Betekend dit dat de KAT niet verplicht is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
rotte eieren is de kat. 2de hans kat, is maar de vraag wat je krijgt...
Kun je je ook vinden in het inhouden van de motor icm de KAT?
13 jaar
als de kat verstopt is, of gedeelte gesmolten door het ontstekings probleem ja,
het slangetje van de brandstof druk regelelaar (indien aanwezig) scheurt ook wel eens,
Kat is verplicht;
Voor benzineversies met een cilinderinhoud van meer dan twee liter, bestaat die verplichting sinds oktober 1989. Andere wagens met benzinemotor moeten sinds 1 januari 1993 met deze voorziening uitgerust zijn.
De kat is gesneuveld maar niet doordat de auto op 3 poten heeft gelopen. Met vervangen alleen ben je er niet je zult ook de lambda sonde moeten controleren en de bedrading er van. Kortom het hele systeem van ecu tot sensors en inspuiting nalopen. De lambdasonde is wel de hoofdverdachte.
13 jaar
ronny, ik weet NIET waar je die wijsheid vandaan haalt,
door dat de motor op 3 cilinders heeft gelopen is er onverbrande benzine in de kat, gekomen. daar gaan ze kapot van. een lambda sonde gaat niet vaak kapot
[quote=Renaultmonteurtje]ronny, ik weet NIET waar je die wijsheid vandaan haalt,
een lambda sonde gaat niet vaak kapot[/quote]
Renaultje,
Dan zal ik maar aan jou vragen waar jij die wijsheid vandaan haalt....
Ik zit 30 jaar in het vak en heb VEEL meer lambdasondes vervangen dan katalysatoren, dus jou stelling gaat niet op.
Gr John
Dan moet de auto bij de vorige eigenaar al erg lang in noodloop gelopen hebben, motor management lampje gaat branden. Met het vervangen van de Kat ben je er niet je moet de oorzaak opsporen. Wat de sonde betreft die gaat niet gauw kapot maar de bedrading er naar toe wel. Je moet toch niet willen dat vraagsteller een nieuwe Kat monteert en deze binnen de kortste keren weer gaat hemelen.
13 jaar
[quote=ronny530]Wat de sonde betreft die gaat niet gauw kapot maar de bedrading er naar toe wel.[/quote]
Nou moet ik je vragen waar jij die wijsheid vandaan hebt, ik kan in al die jaren nog niet op 1 hand tellen van draadbreuken naar de lambdasondes.
Lambdasondes gaan regelmatig hemelen vooral als er een verwarming in zit.
Gr John
ja dat klopt de lamda gaat erger kapot dan de kat maar omdat het op 3cilinder heeft gelopen kan in dit gevaal de kat kapot zijn omdat de ongebrande brandstof in de kat is gekomen en in de kat en verbranding plaats gevonden ik zou allebei goed nakijken en allebei vervangen en de oorzaak van de motor op 3cilinder oplossen
13 jaar
oorzaak heeft de TS al in de OP vermeldt.
Kun je wel stellen maar vraagsteller concludeert dus neemt aan dat een teveel aan brandstof de kat heeft stuk gemaakt. Als je de oorzaak niet oplost heeft het domweg vervangen geen zin.
13 jaar
als de kat rammelt zal die toch wel kapot zijn
een andere doet wonderen
13 jaar
[quote=ronny530]Kun je wel stellen maar vraagsteller concludeert dus neemt aan dat een teveel aan brandstof de kat heeft stuk gemaakt. Als je de oorzaak niet oplost heeft het domweg vervangen geen zin.[/quote]
Het gaat inderdaad om een oplossing, maar de stellingen van jullie wat betreft bedrading en lambdasondes slaan kant nog wal en daardoor kan een ts het bos ingestuurd worden.
Gr John
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar