close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Calibra: Auto vonkt soms wel, en soms niet/motor stottert/houdt in.

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: C20LET (turbo)

Betreft een Opel Calibra Turbo 4x4.(C20LET)

Goedemiddag.

Ik heb een heel moeilijk probleem met mijn Opel Calibra. Sinds een maand of 4 heb ik het probleem dat de auto soms niet vonkt, dit gebeurt NOOIT tijdens het autorijden, alleen wanneer ik gereden heb met de auto en dan ergens parkeer, en bijvoorbeeld 5min later of een of 2dagen de auto wil starten en niet aan de praat krijg. De motor draait gewoon rond, alleen slaat niet aan..

Nu heb ik zelf al er enorm veel aan gedaan. Dit probleem heb ik al meer als 10x gehad, dan gaat het weken weer goed altijd starten en dan 1 op de andere dag niet meer aan de gang te krijgen. Ik probeer dan aantal keren te starten of een uur de auto laten staan en dan loopt de motor weer. Maar nu krijg ik de auto helemaal niet meer aan de praat. (er staat gewoon netjes 12v op de bobine) Je zou nu ook denken aan een bobine.

Ongeveer een maand geleden dacht ik dat ik het gevonden had namelijk de ontstekingsmodule, want die gaf geen goede waarde door, dit opgezocht in auto data. (Oom heeft een autobedrijf, maar die weet het ook niet wat het kan zijn) Dit onderdeel vervangen, de auto startte meteen, ik ermee gereden maar opeens stottert de auto vanaf dat de turbo ongeveer in komt bij 3500 rpm. Nadat ik het ook echt niet meer goed kreeg heb ik de oude ontstekingsmodule teruggeplaatst, de auto startte goed, maar stottert/inhouden nog steeds. Nu krijg de auto dus helemaal niet meer aan de praat. Ik ben er al zoveel uren mee bezig, dat ik het radeloos ben als iemand mij kan helpen zou ik hem/haar erg dankbaar zijn!

Lijstje van onderdelen die vervangen zijn (sommige onderdelen hebben niet met het probleem te maken maar zijn wel elektronisch dus heb ik die voor de duidelijkheid erbij geschreven) Deze onderdelen zijn niet ouder dan 2 maanden

-Krukaspositiesensor
-klopsensor
-verdelenkap + rotor
-Bougies
-Bougie kabels
-Ontstekingsmodule zit vast aan de bobine.
-nieuwe dynamo (100ampere)

Vriendelijke Groeten,

Jonathan v. Hemert

Geplaatst door

Jonathan v. Hemert (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

temperatuur regelaar ??

temperatuur sensor aangezogen lucht ?

kleijn 0

13 jaar

Beste Jonathan JBJ v. Hemert,

Hoe weet jij, of je oom dat hij niet vonkt? Denk je dat, of heb je dat zelf geconstateerd.?

Eerst hier zekerheid over voor dat je verder gaat. Kan van alles zijn, ook de bobine.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

zelfde vraag als Ralf hierboven: weet je zeker dat hij effectief niet vonkt?

INDIEN hij toch netjes vonkt: heb je al gecontroleerd of de benzineleiding niet rot is; je auto is van '94 en dat zou dus best eens kunnen... als je benzineleiding ergens scheurtjes heeft, kan ten eerste de benzine teruglopen waardoor je niet meer start, en ten tweede bij hoge toeren (gas geven dus) begint de auto dan te stotteren omdat er harder aan de kapotte leiding gezogen wordt en er dus meer lucht in sukkelt.

Een gemakkelijke test die je zelf kan doen: een stukje (10cm ofzo) doorzichtige slang opnemen in de benzineleiding, liefst vlak vòòr de injectiepomp. als er dan lucht in de brandstof zit, zie je de belletjes ;-)

koert_ahja 0

13 jaar

Uiteraard heb ik getest of de motor vonkt! ik zet echt niet zomaar een bericht op problemcar.. Het is een moeilijk probleem wanneer de auto niet aanslaat, geslepen wordt naar de garage en vervolgens wel weer loopt, ga maar zoeken.... De bobine zat ik zelf ook nog aan te denken, maar over het algemeen doet een slecht/kapotte bobine het niet wanneer deze warm wordt.. Ik zit ook zelf nog te denken aan de bedrading van de computer, die zit veilig binnen rechtsvoorin..

Eerst het probleem dat ie af en toe niet vonkt, dan waarom loopt de motor slecht?
Het is geen afgetrapte bak.. Helemaal orgineel en klaargemaakt en heeft maar 120.000km gelopen..


Alvast bedankt!!
Groetjes Jonathan

Jonathan, op het moment dat deze niet meer start, direct controleren of er vonk is. Niet wegslepen naar je oom.
Leg een paar bougies in je auto, op het moment dat de motor niet aanslaat, steek je 1 of meerdere bougies in je doppen. Iemand laten ´starten´ en jij kijken of er dan vonk is.
Geen vonk dan vervang je bobine.
Wel vonk, controleer dan je benzinetoevoer.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Ralf, de auto vonkt nu niet en ik heb dit al meerdere keren geprobeerd, meteen de bougie's in de doppen gedaan en iemand laten starten... je moet wat als je namelijk onderweg staat.... en je ruikt duidelijk benzine.

De bobine heb ik uitgewisseld met een goede bobine (lopende auto) nog geen vonk....

Heb je die bougies dan wel goed op massa gelegd ?

De spanning op de bobine OK ? Signaal op bobine goed ?

Sorry voor al die retour- vragen, maar zo moet de oplossing komen.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Jonathan; Bekijk die verdeelkap nogmaals. Ingeslopen vocht is vaak het probleem vaak vanuit de motor zelf. Een bougie vonkt vaak nog wel in de buitenlucht maar een goede bobine moet 20 mm kunnen halen. De sensoren heb je wel vernieuwd maar ze zijn uit te lezen ook stilstaand i.v.m dubbele wikkeling. Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

Jonathan,

Ik las even terug en zie dat je de rotorkap en de rotor vervangen hebt. Ik neem dan aan dat je dus niet het 'onderstel' van de delco vervangen hebt.

Misschien is er sleet op het tandwieltje aan de onderkant van de delco; dan zou 't mogelijk zijn dat de rotor soms stopt met draaien of een pas overslaat. Anderzijds zou het ook kunnen dat het gedeelte in de motor, dat het delco-tandwieltje aandrijft, versleten is: dan ben je nog niet verder met een complete nieuwe rotor.
Dan moet je al geluk hebben dat de delco na meerdere pogingen terug voldoende synchroon gaat lopen met de motor natuurlijk :-/ maar dat zou ook de sterke benzinegeur verklaren. En een slechte synchronisatie zou dan ook kunnen zorgen voor 't stotteren.

Of heb je daar al uitsluitsel over?


edit: naar aanleiding van 'n ander topic, de massakabel op 't motorblok is toch nog oké?

koert_ahja 0

13 jaar

heb je de benzine druk al getest?
en eventueel het benzinepomp relais vervangen?
als er te weinig druk is straalt de benzine niet meer maar drupt en dat zou de benzine lucht kunnen verklaren.

beundehaas 0

13 jaar

de oorzaak kan zijn een draadbreuk bij de krukas sensor dit komt meer voor als je stilvalt en dan gelijk start werkt de toerenteller dan???

jan5047 0
badge

13 jaar

[quote=beundehaas]heb je de benzine druk al getest?[/quote]
hij heeft geen vonk...

koert_ahja 0

13 jaar

Nu krijg ik tenminste verhalen/hulp binnen waar ik echt wat aan heb, dus geen domme vragen van: "weet je zeker dat de auto niet vonkt"

Punt Proffessional: De verdelerkap heb ik gedemonteerd en ziet er gewoon nieuw uit dus geen vocht. De sensoren zijn uit te lezen, ik moet dit meteen opzoeken in autodata hoe je dit moet doen. En welke sensoren bedoelt u: de bobine, krukaspositiesensor? de bobine is goed, krukaspositiesensor is nieuw, die zou ik opnieuw kunnen meten.

De meeste mensen weten wel denk ik wat een V1,V2,V3 en een V4 meting is?
Maar in iedergeval met de V3 meting moet je met de multimeter -accu en -bobine meten en dan 0volt meten maar ik meet dan 12V. Deze test is is heb ik begrepen ook niet 100% waar want er zit een scoop in de verdelerkap, en als die tegenover elkaar staan meet je 12V. Kan iemand mij dit duidelijker uitleggen?

Koert: Aan uw informatie heb ik ook echt wat! Ik ga meteen de verdelerkap en rotor demonteren en kijken of ik bij dat tandwieltje van de delco kan komen en controleren, jou verhaal klopt precies qua probleem!

Jan: de toerentaller werkt perfect altijd! de krukaspositiesensor is nieuw, ik heb de bedrading van die sensor gecontroleerd tot het schutbord toe, en dat ziet er gewoon goed uit. Als ik iemand foto's of iets moet sturen moet je het maar zeggen, ik sta overal open voor!!
jonathanvanhemert@hotmail.com

Bedankt weer iedereen die mij wilt helpen!

Koert:
Ik heb de verdelerkap eraf gehaald, en het hele ontstekingshuis tot aan de nokkenaskering losgehaald. Ik heb er binnen foto's van gemaakt, ik heb de binnenkant helemaal losgehaald, schoongemaakt maar er was niks ernstigs te zien.

Jammer, was 't proberen waard.

Ik ken niet veel van opel; heb je een motor met elektronische ontsteking, of klassiek met 'n magneetcontactje...?

Volgens mij kan je er toch stilaan wel van uit gaan dat je secundair circuit (alles wat hoogspanning is) in orde is.
Als ik u was, zou ik beginnen zoeken in het primaire circuit.
In ieder geval heb je een bobijn, en een delco die de hoogspanning van je bobijn naar de juiste bougie leidt.
Maar je bobijn krijgt op haar beurt (aan de laagspanningskant dus primair) uiteraard ook telkens een puls als er moet gevonkt worden; 4x per omwenteling van je verdeler.
Die puls (laagspanning) kan zowel klassiek zoals bij een brommertje, met een magneetcontact, ofwel elektronisch (met een optisch element).
Heb je al gecontroleerd, als de motor gestart wordt, of die laagspanningspuls echt wel correct en op 't juiste moment aankomt op je bobijn (primair circuit)? Stel dat die puls te vroeg komt, dan is je motor 'te laat' om de ontlading naar de bougie te loodsen. Of komt ze te laat, dan is de delco al voorbij zijn nok met hetzelfde gevolg.
Sorry als de uitleg soms wat simplistisch en uitgebreid is, maar ik weet ook niet hoeveel jij - en al wie mee leest - er van kent.

Edit: heb zelf m'n antwoord al gevonden; klassiek systeem met een sensortje.

koert_ahja 0

13 jaar

[quote=Jonathan v. Hemert]Nu krijg ik tenminste verhalen/hulp binnen waar ik echt wat aan heb, dus geen domme vragen van: "weet je zeker dat de auto niet vonkt"

Bedankt weer iedereen die mij wilt helpen![/quote]
Ik durf bijna niets meer te plaatsen hier, maar ik probeer het toch nog maar eens.

Jonathan, je hebt de bobine vervangen (#1). Je hebt 12V op de bobine. Je hebt de massa op de bobine.
Meet het puls signaal maar eens.
Misschien heb je hier iets aan.

S6

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Ralf, tuurlijk wel alles is welkom! maar alleen soms word ik een beetje gefrustreed....

ik ga het meteen proberen! het probleem is nu de auto start weer perfect. Alleen loopt erg slecht stotteren en in houden vanaf de 3500 rpm. Hier weet ik ook geen raad mee! iemand wel?

[quote=koert_ahja][quote=beundehaas]heb je de benzine druk al getest?[/quote]
hij heeft geen vonk...[/quote]
ja maar als hij stotterd boven de 3500 toeren kan de benzine druk weg zijn gevallen/ of te laag zijn.
heb dit probleem zelf ook al eens gehad.

beundehaas 0

13 jaar

[quote=beundehaa]ja maar[/quote]
ja mee eens. maar moet wel al toeval zijn dat t dan samen valt, in dit geval.
echter, stel dat je ontsteking om welke reden dan ook niet de juiste timing heeft, dan zal een milliseconde meer invloed hebben bij 3500t dan bij 900t. toch blijf ik aan het primaire circuit van de ontsteking zitten denken bij dit probleem.

het bovenstaande uiteraard ervan uit gaande dat alles aangaande brandstoftoevoer oké is (leidingen, filters,...).

koert_ahja 0

13 jaar

We wachten nog ff op het tegenbericht van Jonathan.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Hallo,

Brandstofdruk gemeten 3,3 bar moest volgens autodata 3,0-3,5 werkdruk zijn. Kon nog een test doen met vacuum maar kreeg dat niet goed voor elkaar.. alleen 2e meting dus auto uit en nog een keer starten was het 3,8 bar, beetje vaag???

Koert:
toch blijf ik aan het primaire circuit van de ontsteking zitten denken bij dit probleem. wat bedoel je daar precies mee, want dat kan ik niet..

Gistermiddag bij een kennis geweest garage visser in Tiel (nissan dealer) en die heeft ook alles bekeken stekker van de boordcomputer losgehad, of je ergens oxidatie zag helemaal niks. We zijn wel achter 1ding gekomen er zit een blauw relai bij de computer, als je die loshaalt vonkt de auto niet meer. En sluit je h'm aan doet ie het weer wel, alleen maar door een simpel relai. Zou die kapot kunnen zijn?

En dat de auto slecht liep, hij kon het gewoon niet verklaren, wel bij m'n injectie systeem zitten er wel slechte vacuum slangetjes. de brandstofdrukregelaar zit ook nog een aansluiting op waarop niks zit aangesloten. Maarja hij zei ook kom er maar eens achter wat er op wat moet aangezien er voor de calibra turbo haast geen informatie te vinden is, wordt dit wel lastig. Hij zei: Je moet gewoon iemand kennen die echt die motoren kent en gewoon weet van dat hoort daar en dat daar...
Iemand iedeen??

Slangetje op je benzine druk regelaar is wel heel belangrijk - zeker voor een turbo auto.
Moet net zoals bij elke andere benzine auto met een vergelijkbare regelaar vacuum op aangesloten zitten.
Slang moet komen van het inlaat spruitstuk na de gasklep.
Zo krijg je bij lage belasting een iets lagere druk en bij hoge belasting (lees turbo-druk) een hogere druk.

Zonder dat slangetje zou de druk altijd gelijk moeten zijn. Als je al een half bar verschil meet in 2 pogingen moete je daar ook verder zoeken.
Misschien de regelaar defect, of de brandstofpomp, zo iets.

De rest van de vacuum slangetjes die slecht zijn moeten natuurlijk ook allemaal vernieuwd worden.

Wat weet je van deze auto? Wie is er aan het knutselen geweest en waarom?
Wat is er misschien niet meer standaard? Benzindruk regelaar? Software in de motor computer?

oldford 0
badge

13 jaar

ik dacht al wel dat er op vacuum aangesloten zou moeten worden maar waar kon ik die slang vandaag halen. Nu weet ik het van in ieder geval via u!

De software in de motor computer kan niet standaard zijn dat weet ik echt niet.. hoe kun je dat ook zien? deze is auto is ongeveer 10jaar bij de dealer onderhouden geweest en heeft ook maar 120.000km gelopen.. ik heb de auto helemaal klaargemaakt opnieuw gespoten, en verkeerd in orginele staat, ook geen open lucht filters etc.

Met de informatie ga ik aan de slag!

Motor-computer aandachtig bekijken op sporen van openen en weer sluiten. Meestal wel te zien. Foto van de onderkant?
Anders open maken en foto's maken, vooral van de eproms (die bevatten de software) - die zitten (2 stuks) op voetjes.
Nummers opschrijven van wat er op staat er hier posten.

oldford 0
badge

13 jaar

zal ik doen! alleen foto's moet ik die e-mail of hoe zet je die hier neer? Mocht de eprom kapot zijn, heeft niks te maken met vonk toch?

Foto's plaatsen gaat via deze site. Klik op "citeren" (en haal dan het citaat weg) of Rechts onderaan op "Plaats een oplossing".

Eprom die kapot is kan van alles veroorzaken, geen/verkeerde ontsteking, geen/verkeerde injectie, en alles wat je kunt bedenken.
De eprom (1 van de 2 in ieder geval) bevat alles voor de besturing van het injectie-systeem. De andere is voor de turbo-druk regeling.
Alleen van buiten af kun je absoluut niet zien of deze heel of defect is. Wat je wel kunt zien is of de eproms standaard zijn of "getuned".

Wat vraagjes:
Auto is 10 jaar dealer onderhouden zeg je. En de andere 7 jaar?
Heb je hem zo gekocht? Inclusief niet aangesloten vacuum op de brandstofdrukregelaar?
Heeft de auto ooit min of meer normaal gelopen?
Heb je bij het drogen van het spuitwerk de motor-computer gedemonteerd? Zo nee, hoe warm heb je gedroogd?

Al eens foutcodes uitgelezen? Kun je zelf. Zie: http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code...

oldford 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.