hallo mannen
ben al een tijdje aan het stoeien met een x20xev motor in calibra.
hij gaf dus aan p0340 okee kan.
nieuwe nokkenassensor er in foutcode gewist komt gelijk terug..
okeee kan ook de krukassensor zijn deze ook vervangen foutcode weer..
distributieriem gecontroleerd en opnieuw er op gezet juiste spanning maar nog steeds foutcode..
alle metingen van tis gedaan klopte allemaal en draden ook gecontroleerd op draadbreuken alles netjes eindloos op de multimeter..
nieuw type sensor zit er op van siemens.
denk gewoon me ecu defect is iemand nog ideeen
gr michel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nullast regelaar
cq hall sensor
[url=http://img706.imageshack.us/i/calibrafou...][img]http://img706.imageshack.us/img706/8397/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
13 jaar
hoi maar daar komen geen foutcodes vanaf en hij loopt in 1 keer en stationair ook super
en ik heb een bobine en geen losse onsteking
dan heb ik toch geen hall sensor?
gr michel
13 jaar
oke heb het spul gecopieerd
kijk je maar even
13 jaar
hoi ik heb dus de simtec 56.5 en de nullast die geeft dan bv een verkeerd signaal naar de ecu toe als ik het goed begrijp ??
gr michel
13 jaar
ben in de elek niet zo thuis
heb het voor je opgezocht
durf het verder niet te vertellen
maar het zal niet je ecu zijn
13 jaar
okee thanks ga ik maar ff kijken of dat signaal in orde is
gr michel
13 jaar
Volgens Tis-2000 wordt P0340 alleen tijdens het starten gedetecteerd.
Er worden dan wel krukas signalen gezien, maar geen nokkenas signaal.
Moet je met een scope kunnen zien.
hmmm word steeds interesanter dus als ik hem start begint ie met krukassensor en dan neemt de nokkenassensor het over of pas als je gaat rijden??
tja een scope heb ik niet helaas weerstand is ook goed op de nokkenassensor..
maar is het bij deze auto niet toevallig zo als je de foutcode heb opgelost dat ie zoiezo eerst gewist moet worden of gaat ie wel gewoon uit als het probleem weg is ..
dan zou ik ook nog de mist in kunnen gaan
gr michel
13 jaar
denk wel dat de fout code blijft staan
ook al is die weg
13 jaar
hoi ja in het geheugen of echt als storingslampje bedoel ik
gr michel
13 jaar
geheugen
13 jaar
Tijdens het starten heb je een krukas signaal nodig EN een nokkenas signaal.
Omdat dit een 4-takt motor is, wil de ecu (software) weten in welke van de 2 omwentelingen de motor zich bevindt.
Daarna wordt dit steeds doorgeteld aan de hand van de krukas signalen. Deze ecu (software) gebruikt dan het nokkenas signaal kennelijk niet meer.
lees je met lopende motor uit, of als de motor uit is, en de auto op het contact staat...
ik heb ff een weekend de tech 1 van opel mogen lenen en die bleef de foutcode aangeven .
had ik alles gewist start je de motor na 5 a 6 seconden lampje aan.
dit geeft opel aan over de foutcode:
De signaalwissel van de nokkenassensor vond tijdens de motorstart niet tussen de 1e en 6e signaalwissel van de krukassensor plaats
Indien defectcode P0340 en een motortoerental groter dan 8000 omw/min zijn herkend, wordt bovendien defectcode P0335 (krukas-sensorfout) opgeslagen.
(kortsluiting van de signaalkabel naar oscillatorkabel)
(kortsluiting naar massa of onderbroken stroomkring)
(Combinatie van krukas- en nokkenasstand is niet correct)
Aan bovenstaande voorwaarde moet gedurende minstens 3,5 s zijn voldaan
Vervangingswaarde:
Tijdens het warmdraaien van de motor (toerental onder 736 omw/min) wordt het toerental tot 4512 omw/min begrensd, de ontsteking met 12 °KA verlaat en de klopregeling geblokkeerd. In bedrijf draait de motor zonder beperkingen verder.
Aanwijzing:
Een abrupte uitval van het nokkenassignaal tijdens het bedrijf (geen los contact) kan pas bij de volgende motorstart worden herkend.
"Nood-programma" blijft actief tot de volgende contact UIT.
hopelijk hebben jullie hier wat meer info aan
gr michel
13 jaar
en dit schrijven ze over de krukassensor:
Tussen de synchroniseermerktekens op de krukaspoelie worden door het stuurapparaat geen 58 tand impulsen herkend
Tijd, gedurende welke een tand-tussenruimte wordt herkend, is niet aanvaardbaar.
Indien defectcode P0335 en een motortoerental groter dan 8000 omw/min zijn herkend, wordt bovendien defectcode P0340 (nokkenas-sensorfout) opgeslagen.
(kortsluiting naar massa of onderbroken stroomkring)
(kortsluiting van de signaalkabel naar oscillatorkabel)
(periodieke problemen van de signaalkabels)
Aan bovenstaande voorwaarden moet gedurende minstens 3,5 s zijn voldaan
Vervangingswaarde:
Nokkenasnoodbedrijf
De krukaspositie, het motortoerental en het ontstekingstijdstip worden uit het nokkenassignaal berekend. Het toerental wordt tot 4512 omw/min begrensd.
Effect:
Wordt naast defectcode P0340 ook defectcode P0335 opgeslagen, dan worden inspuiting en ontsteking geblokkeerd.
Aanwijzing:
"Nood-programma" blijft actief tot de volgende contact UIT.
Betreffende klemmen:
16, 24, 29
13 jaar
nou weinig feedback gehad van jullie helaas.
door een ander technisch forum veel reacties gehad en hebben me geholpen
maar het is opgelost het was de ecu die defect was
de draden naar de nokkenassensor hebben sluiting naar ecu gemaakt.
andere kabelboom en ecu er in gedaan auto rijd weer als nieuw
13 jaar
mooi zo....bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar