Telkens wanneer ik de motor uitschakel en de auto daarna weer aanzet, zijn de instellingen van de autoradio weg. Ik moet dus telkens opnieuw de zenders zoeken en de basregeling instellen. Waar ligt dit aan?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kabel verkeerd aangesloten ?
gele of rode + draad.
rood is constant en geel is de geschakelde + deze sluit je bv aan op het contactslot,doe je dat niet of heb je ze verkeerd zitten,onthoud hij de instellingen dus niet.
Stefan
[quote=stefan84]kabel verkeerd aangesloten ?
gele of rode + draad.
rood is constant en geel is de geschakelde + deze sluit je bv aan op het contactslot,doe je dat niet of heb je ze verkeerd zitten,onthoud hij de instellingen dus niet.
Stefan[/quote]
Maar moet ik dan het hele dashboard erafhalen om ze om te wisselen of alleen omwisselen in het stekkerdoosje dat in de radio gaat?
17 jaar
zou eerst ff meten,meten = weten zeggen ze.
je kan de gele en rode draad ook bij elkaar aansluiten,je radio werkt dan ook zonder contactslot.en kan gewoon zonder problemen.indien je dit niet wilt hoef je niet je hele dashbord te slopen.
Stefan
17 jaar
Het is nu in orde. Ik heb de gele en rode kabel uit het stekkerdoosje gehaald en omgewisseld. Wel zitten ze nu niet meer zo vast als voorheen omdat het pinnetje wat is verbogen. Ik wist even niet hoe je die op een normale manier loshaalt, daarom heb ik ze er maar uitgetrokken. Een stukje tape houdt alles veilig bij elkaar.
De radio blijft nu ook spelen als de sleutel uit het contact is gehaald.
Bedankt voor de tips.
17 jaar
in iedergeval nooit de rode en gele bedrading van de auto met elkaar verbinden, een beetje stekkerblok heeft een paar aparte stekkertjes tussen de gele en rode draad zitten om ze te kunnen wisslen, het is een bekend probleem bij opel, volgens mij was het zo dat namelijk bij de corsa de draad kleuren wel goed zaten en bij de astra niet.
[quote=pe3hmp]in iedergeval nooit de rode en gele bedrading van de auto met elkaar verbinden, een beetje stekkerblok heeft een paar aparte stekkertjes tussen de gele en rode draad zitten om ze te kunnen wisslen, het is een bekend probleem bij opel, volgens mij was het zo dat namelijk bij de corsa de draad kleuren wel goed zaten en bij de astra niet.[/quote]
Dat leek me inderdaad ook niet zo slim. Heb dat ook niet gedaan.
In eerste instantie dacht ik dat het probleem was opgelost. Helaas bleek dit vandaag niet het geval. Ik heb met de auto gereden en plotseling viel de radio uit. Zekering uit de kabelboom van de radio kapot. Geen probleem, nieuwe zekering. Verder gereden en plotseling weer hetzelfde. Ik heb dus maar gauw de gele en rode weer op hun plaats teruggezet. Hij doet het alweer een half uur zonder problemen.
Ik moet hierbij wel opmerken dat de zekering sprong toen ik een cd draaide met een sterke bas. Normaal kan dat, maar na het wisselen van de stekkertjes blijkbaar niet meer.
Is er nog een andere manier om kabeltjes te wisselen zonder dat zekeringen springen en zonder dat hij zijn instellingen verliest?
17 jaar
houdt dus in dat je radio meer stroom kan trekken dan de zekering aankan. Nu niet gelijk een zwaardere zekering erin, want daar kan de bedrading niet op berekend zijn. Wordt wsl zelf bedrading vanaf de accu trekken. Sjaak
Inderdaad even controlleren wat de radio aan stroom trekt en hoe zwaar de auto afgezekerd is.
over wat voor radio praten we hier ?
17 jaar
als de draadjes gewisseld zijn ad stekker is de zekering in de andere draad terecht gekomen
en dit trekt ie niet
de zekering is alleen voorhet geheugen en stuurdeel vd radio
en niet voor de versterker en cd mp weet ik veel
of r is een lampen radio van 100 jaar terug in gezet
een lampen radio zoals bv Marquant..
17 jaar
dacht meer aan blaupunkt met losse buizen versterker in de kofferbak
Dan zullen we van Steve moeten horen wat voor radio (en andere op die zekering aangsloten accesoires) er in de auto gemonteerd zit (ten).
Er zit een AV Car Audio 6970 radio/mp3 in. Zo'n goedkoop ding van de Kruidvat. Verder geen extra apparaten erop aangesloten. Achter in de auto 2 speakers en voor 2 speakers (origineel Opel). Ik heb het idee dat ik het apparaat ook een beetje kapot heb gemaakt, want vaak gaat hij niet meer aan. Soms wel.
17 jaar
Staat er op de radio vermeld wat voor vermogen deze levert?
Ter info:
De rode en gele draad hebben als functie 1 constante plus, en 1 op het contact geschakelde plus.
Welke wat doet is beetje vaag, dat verschilt nogal per merk. vandaar dat er ook vaak op de verloopstekkers (van ISO naar radio zelf) een mogelijkheid is om deze draden te wisselen, danwel beide draden van de radio op 1 kabel van de auto aan te sluiten.
Nadeel van beide draden op de constant plus, is dat je niet moet vergeten de radio uit te zetten :)
En inderdaad, niet beide draden van de auto met elkaar verbinden....lijkt me niet handig.
Let wel op bij het testen: Bij de astra word de geschakelde draad pas uitgezet als je de sleutel uit het contact hebt getrokken. Zolang de sleutel er nog in zit, al staat alles uit, kan je de radio gebruiken (mits het contact aan heeft gestaan daarvoor). Dit is de enige auto die ik ken die dit heeft....
17 jaar
Is het niet gewoon een kwestie van die 2 draden te wisselen? dus geel op rood en rood of geel oftewel constante+ op geschakelde+ en vice versa? werkte bij mijn vectra wel in elk geval!
17 jaar
Ik had ook dit probleem bij m'n fiat brava en een Eltax CR-550 autoradio. Ik heb ook de draadjes gewisseld en mijn zekering ging ook steeds stuk als de muziek luid stond.
Nu steekt de radio ook in een opel astra van 1995. De draadjes heb ik nog niet gewisseld omdat ik dan waarschijnlijk hetzelfde zal voorhebben ...
17 jaar
Bij Opel zitten de rode en gele draad altijd omgedraaid, de juiste aansluiting is dus rood op geel en geel op rood. Je ziet dit ook bij de standaard aansluitsetjes voor opel. Als het goed is zit er een zekering achter in de autoradio, welke waarde heeft die? en welke waarde heeft de zekering die er uit klapt? Klopt die volgens het instructieboekje? Let op, wat Sjaak ook aangaf, nooit een zwaardere zekering plaatsen want dan kan het helemaal fout gaan. Succes
17 jaar
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een reactie heb geplaatst. Uiteindelijk is de autoradio stuk gegaan. Dit gebeurde na het wisselen van de draadjes. Ging even goed totdat ik volume hoog zette. Zekering knapte tot tweemaal toe en radio ging kuren vertonen (niet of moeilijk aan).
Ik durf het niet meer aan. Heb een nieuwe radio gekocht en wil nu niet meer aan de draadjes zitten. Dan maar leven met het probleem.
17 jaar
Als je er echt geen verstand van hebt moet je niet zelf gaan lopen prutsen maar het overlaten aan iemand die wel weet waar hij mee bezig is, voor je het weet sloop je meer dan je lief is.
Ik heb dit probleem nu ook met een Opel Astra, en ik vind dit best triest eigenlijk. Men moet maar leren leven met het probleem of schijnbaar zekeringen of zelfs de hele autoradio zelf om zeep helpen.
Wie heeft er een goede en werkende oplossing, want telkens de instellingen kwijt is niet zo heel erg leuk.
16 jaar
1. De oplossing zit hem in het omdraaien van de gele en de rode kabel, of het aanschaffen van een iso verloopset speciaal voor opel waar dit in gebeurd is.
2. Indien de zekering er uit klapt bij een hoger volume moet je eens kijken waarop de radio (achterzijde radio) afgezekerd is.
Is dit hoger of exact gelijk aan de zekering die er steeds uitklapt en de waarde van de zekering welke eruitklapt komt overeen met de waarde volgens het instructieboekje dan zijn er nog twee oplossingen: (voorwaarde is wel dat geel en rood al omgewisseld zijn)
Sommige radio's hebben een instelling om het (o.a. Philips) vermogen over de andere draad te laten lopen (raadpleeg instructieboekje radio)
Of leg een nieuwe separaate plus aan naar de accu welke apart is afgezekerd.
Nog twee tips:
- Zet nooit hogere zekeringen in dan volgens het instructieboekje is toegestaan, anders ga je bbq'en
- Begin er alleen aan als je voldoende kennis beschikt en ga anders langs de garage, het is een bekend probleem dus ze zullen er vast wel raad mee weten.
Succes
16 jaar
dit is niet echt een probleem is gewoon kwestie van kabels wisselen maar dan wel moet je weten welke de 30 is constante en de 15 kan je meten met een stroomzoekertje (lampje ofzoiets of ledje ) die moet je in instructieboekje welke wat moet hebben dus kanz ijn dat de rode op de 30 komt en de gele op de 15 fo omgewisseld maar je kunt die sowieso uit de iso stekker halen bestaan vb van wurth van die stekers om die er uit te halen !!!! en te wisselen dit kan geen probleem zijn. heb het al bij meerdere auto's meegemaakt volkswagen oa ook verschillende moddellen ligt er gewoon als het geen originele radio is mijn vriendin heeft ook een astra g heb ik ook zo moeten doen en geen problemen mee gehad heeft zelfs versterker met woofer in koffer en radio valt nooit uit goed weten wat je doet en anders garage gaan hebben het op 15 min gefixt greetz
niet zo moeilijk doen allemaal
bij opel komt er 1 gele en 1 rode draad uit bij de radio voorbereiding,,bij de radio zit ook maar 1 gele en 1 rode draad.
geel op rood aansluiten,,en rood op geel,, en klaar was ie
grtjs
16 jaar
[quote=danny1937]niet zo moeilijk doen allemaal
bij opel komt er 1 gele en 1 rode draad uit bij de radio voorbereiding,,bij de radio zit ook maar 1 gele en 1 rode draad.
geel op rood aansluiten,,en rood op geel,, en klaar was ie
grtjs[/quote]
Sinds ik dat gedaan heb is inderdaad het probleem opgelost, maar is niet veel later mijn klok/datumdisplay ineens overleden lijkt het. Hij blijft gewoon leeg.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
16 jaar
aghilas
display is niet overleden,,ook hiervoor is een trukje,,maar weet ff niet meer welke,,staat ergens op het forum dus ff zoeken zou ik zeggen
succes
grtjs danny
16 jaar
Werkt deze wel als je de radio uit hebt en de auto staat op contact?
Gr.
[quote=Petje57]Werkt deze wel als je de radio uit hebt en de auto staat op contact?
Gr.[/quote]
als dit zo is moet je de rood/grijze draad aan radio onderbreken gr
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar