Een kennis van me heeft sinds 10maand een Opel Corsa 1.2E swing uit 1997.
Sinds de aankoop (tweedehands) bleek de batterij na 2-3 dagen stilstand volledig leeg te lopen.
Ze had hem dan meteen naar de garagist gebracht, welke zei dat het klokje stuk was. (en dat dit een gekent probleem was bij opel)
Hij heeft toen de klok vervangen. Probleem was niet weg en ging opnieuw binnen. Hij zei alles gecontroleerd te hebben, en ook aan computer gehangen om diagnose te stellen.
Alles bleek echter normaal.
De gast heeft toen een batterij geplaatst met een grotere capaciteit en zei: het zal nu wel over zijn.
Rara: het duurt nu gewoon 2-3weken eer ze helemaal leeg is.
Waaran kan dit liggen? Hij beweert de alternator gecontroleerd te hebben, en deze zou in orde zijn.
Ben het gezeik van die mens beu, en wil zelf eens wat op onderzoek gaan.
Weet een van jullie waaraan dit probleem kan liggen, zodat ik alles systematisch kan controleren?
groeten,
mario
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een radio die geheugen heeft,een alarm wat stroom vreet,een lampje in de kofferbak die blijft branden(schakelaar in de klep die niet ingedrukt wordt).meer zou ik ff niet weten.
gr Marcel.
Er moet dus ergens stroom verbruikt worden. Dit zal niet met de dynamo (alternator) te maken hebben denk ik. Inderdaad alarm of radio kan het zijn.
Je zou een met een multimeter kunnen meten hoe groot het stroomverbruik bij de accu is. Vervolgens één voor één de zekeringen eruit en kijken wanneer het stroomverbruik (vrijwel) wegvalt.
19 jaar
Deze monteur brengt zichzelf er wel erg makkelijk af, grotere accu zodat t langer duurt voor hij leeg is.
Ik heb op mijn werk corsa,s binnengahad die bij ons gewoon een half jaar staan met de accu aangesloten en nog starten
Voorbeeld:
Had er een buiten staan (uit curacao geimporteerd), deze heeft dus al 2 maanden met losgekoppelde accu stilgestaan, en een half jaar met aangekoppelde accu voor hij opgehaald werd door de klant.
corsa x12xe cdx 1997 met: alarm, radio cd speler, tid e.d. startte gewoon in de winter buiten.
Het mag gewoon niet dat de accu zo snel leeg is.
Ik verdenk toch dat de dynamo stroom pakt als de motor niet draait.
Dit heb ik gehad met een astra van een vriend van mij, deze was ook leeg in 3 dagen, en dynamo werkte gewoon tijdens rijden, bleek de dynamo toch stroom te trekken bij stilstand.
Willem
haal het lampje uit het dashboard kastje er eens uit, die schakelaars willen wel eens problemen geven zodat de lamp blijft branden.
Ik snap idd net als speedy de moeilijkheid niet. Meten = weten lijkt mij in dit geval.
Het dashboard lampje dat Mark noemt is idd een "zwakke schakel". Maar volgens mij juist vaak andersom. Heb al heel veel mensen gehoord met problemen met dit lampje, maar dan juist andersom: het wil niet aan als je het dashboardkastje opent.
19 jaar
mja inderdaad iedere technieker kan verlies meten.
Maar ik wil niet zomaar elke zekering beginnen uithalen zonder zeker te zijn wat ik loskoppel.
Kan ik bvb het geheugen van ietwat wissen, e.d.
Had al zitten zoeken voor een elektrisch schema op het net, maar vind niets.
zal straks ampèretang er eens aanhangen, es kijken of de verliesstroom te meten valt.
Kan ik iets fout doen door de zekeringen er een voor een uit te halen om zo de fout op te sporen?
ps: een alarm zit er niet op. Een fout die ze ook al meermaals heeft voorgehad: de pinker opzetten (naar rechts) en de radio die uitvalt.
19 jaar
Je kan als hjet kontact uit is gewoon alle zekeringen eruit trekken.
Alleen kan het zijn dat de radio opnieuw ingesteld moet worden, zorg iig dat je de radio code bij de hand hebt.
Mark P: Het dashboard kast lampje kan alleen funktioneren met het contact aan.
Trek geen zekeringen eruit met contact aan, dit kan storingen in airbag systemen veroozaken
Willem
de radio moet sowieso opnieuw ingesteld worden, dit weekend was hij weer leeggelopen. :)
zal straks eens bekijken.
bedankt voor de tips
ps: deze corsa is het basismodel: 1.2 motor, geen abs, geen airbag of alarm
19 jaar
Zorg dat je een schema te pakken krijgt, een aantal systemen zijn inderdaad uitgeschakeld zoals Willem zegt als het contact uitstaat, maar relais kunnen ook wel eens blijven 'plakken', ik meende mij te herinneren dat alle interieurzaken als binnenverlichting buiten het contact om gingen.
Mark
mja zal eens zien te zorgen voor dat schema
19 jaar
heb net es gekeken, maar haalt niet uit. Met de ampèretang kan ik enkel wisselstroom gaan meten.
En vind het wat riskant om de batterij los te gaan koppelen om mijn gewone multimeter ertussen te gaan zetten.
iemand een idee?
19 jaar
tussen + pool een lampje plaatsen van (denk ik) 60 w (12v)
Als je een stroomkring (= verbruiker) hebt, gaat de lamp branden, als je dan de zekeringen 1 voor 1 eruit trekt zie je of het lampje uit gaat, in die groep zit de verbruiker.
Verlichting interieur dat over het contact werkt:
* Dashboard kast verlichting (*)
* Leeslichten voor (*)
Interieur verlichting dat buiten het contact werkt:
* Normale binnen verlichting
* Leeslichten achter (*) (in handgreep boven het zijraam L+R)
* Zonneklep verlichting (*)
* Kofferklep verlichting
(*) = optie
Ik heb ook es gecontroleerd, maar nergens is er verlichting hoor. Niet in de koffer, en ook niet in het dashboardkastje.
@sjaak van dijk:
een lampje van 60W tussen de + en massa van de batterij? Dan gaat deze toch altijd branden?
19 jaar
gewoon - pool van de accu los en dan met een multi meter op de ampere stand tussen de -pool en de - kabel meten , dan weet je het toch , en als je bang bent dat je je multi meter op blaast zet je er toch een zekering van 10a tussen
Kan niemand hem gaan helpen?
mja dan zal ek morgen es gaan controleren met de multimeter ertussen.
Heb geen schrik om multimeter op te blazen hoor.
Ik vraag gewoon alles liever es voor ik eraan begin.
In principe is het allemaal makkelijk, maar ik trek niet graag dingen uit zonder de directe oorzaak ervan te weten.
bedankt voor de hulp!
groeten
19 jaar
mario, ik bedoel dat je de + pool van de accu haal, en tussen de + en de klem een lampje maakt. Als je een stroomkring (= verbruiker) hebt, gaat de lamp branden, als je dan de zekeringen 1 voor 1 eruit trekt zie je of het lampje uit gaat, in die groep zit de verbruiker. Als de lamp fel brand loopt er 5 ampere als lekstroom (60W /12 V = 5 A) Heb je een indicatie voor de amperemeter.
hoi sjaak.
Heb er vandaag mijn multimeter eens tussengeplaatst.
Ik meet een constant verbruik van 200mA (2.4W)
Vind ditzelf nogal veel. (als je een klein lampje laat branden loopt de batterij toch leeg)
Ik dacht dat dit de oorzaak is waarom ze na 2weken leeg is.
Ik heb een per een de zekeringen eruit gehaald, en het is de lijn van de binneverlichting/radio. DE binnenverlichting staat echter uit. DUs ik denk dat het de radio is.
De garagist zegt dat ik lul, hij beweert dat dit een standaard verbruik is voor een opel-radio. (contact uit, en radio staat nog gecodeerd)
Enfin...ik heb thuis nog een pioneer liggen met de nodige connectoren, ik ga er deze eens tussenplaatsen en kijken of de 200mA nog blijft.
19 jaar
Hoi Mario,
Die 200 mA is een normale waarde voor de radio, van deze waarde loopt je accu niet leeg, of je accu is slecht of een productiefout (heb het een keer meegemaakt is onder garantie een nieuwe geleverd) is je dynamo wel goed, loopt hier geen stroom door als de auto stil staat?
suc6
19 jaar
Of 200mA normaal is week ik niet. Ik weet wel dat je met die waarde kan omrekenen hoelang je accu daarmee in leven blijft.
Verbruik is 200mA = 0.2A
Accu is bv. 50Ah
Dit betekend dat hij een uur lang 50A kan leveren
Oftwel hij kan 50/0.2 = 250uur 0.2A leveren
Dus de accu zou na 250 uur leeg zijn = 10,5 dag
19 jaar
Klopt niet helemaal, een accu heeft ook nog zoiets als een zelfontlading, zelfs als de accu losgekoppelt staat loopt deze langzaam leeg, dus de in het voorbeeld genoemde 10,5 dag zul je niet halen.
200mA lijkt me in eerste instantie ruim veel voor een radio die uitstaat.
Kasper, Mark,
De zelfontlading is ongeveer 0,5Ah per dag voor een volle accu. Hoe verder de accu leegraakt, hoe lager de zelfontlading wordt. De zelfontlading valt in het niet ten opzichte van de lekstroom van 200mA die gemeten is. Inderdaad is de accu na 10 dagen zo dood als een pier.
Auto's als deze met een boel elektronica aan boord mogen maximaal 50mA lekstroom hebben.
Dus, 200mA lekstroom is veel te veel.
Twee mogelijkheden:
1. Is de radio juist aangesloten? Zit het frontje er nog op?? Mijn radio blijft ongeveer 0,4A trekken als het frontje er nog op zit, ook al staat hij uit.
2. De binnenverlichting: er wil wel eens water bij de schakelaartjes of de lampjes komen. Daardoor oxideert de handel en gaan er lekstromen lopen.
Het kan inderdaad effe zoeken worden. Succes,
Paul
bedankt voor de info.
vanavond de andere radio steken. dan weet ikmeteen of het teveel is ofniet. We zullen zien.
IK zal meteen alle contacten eens afgaan met contactclean. Dan is dat ook meteen es gedaan.
19 jaar
dus...
radio eruit en de 'lekstroom' valt volledig weg.
Ik dacht er even mijn oude pioneer in te steken maar kwam op volgend probleem:
- corsa blaupunkt radio heeft 3 aansluitingen. daarvan zijn 2 de 'gewone' ISO connectoren die met een overgangsconnector overgaan op mijn pioneer.
Die 3e aansluiting is (denk ik) van de klok en dergelijke, maar deze kan ik niet aansluiten op mijn pioneer.
Resultaat: de blaupunkt radio erin en die speelt.
Ik steek er mijn pioneer in, en deze krijgt op zijn klemmen geen 12V meer.
Ik vermoed dat ik met die 3e connector iets zal moeten doen (brugje leggen ofzo) maar wat :)
19 jaar
Nee, de bovenste 2 connectoren (de twee kleine dus) zijn de standaard iso stekkers, daar moet de stroom vandaan komen.
Op de 3e connector staat geen constante plus
Meet eens of je stroom hebt op de stroom connector, kontroleer ook je min.
Wat wel mogenlijk is om de gechakelde plus om te draaien met de constante plus.
Willem
Hier zijn de 2 onderste de kleine ISO connectoren.
Ik heb op de stroomconnector (tussen gele en zwarte draad) geen spanning (ook niet als het contact aanstaat)
De radio speelde even (5 min), tot mijn broer prutse aan de klok,
toen kreeg ik hem niet meer aan.
Daarom dat ik vermoet dat ik een of ander brugje moet leggen ofzo met die 3e grote connector.
Kan het niet zijn dat de schakelende spanning gaat via de klok, en niet alleen via het contact?
19 jaar
Voor opel kun je verloop stekkers krijgen, opel wilt nog wel eens de geschakelde en de continue 12 volt omwisselen (is bij de ook astra zo)
de 3e connector is enkel display info die bij 99% van niet originele autoradio's niet werkt
Vaak zit bij een autoradio de geschakelde en constante plus draden zo dat ze omgedraaid kunnen worden via een stekkertje o.i.d.
Maar omdat er lekstroom is ga ik er juist vanuit dat constante en geschakelde plus wel goed zijn in dit geval, maar dat radio wat te veel stroom via de constante plus binnenhaalt...
Mario: blijft je geheugen van de radio werken na uitzetten auto? Want in dat geval is constante en geschakelde plus al goed.
19 jaar
@kasper: ja het geheugen van de radio blijft behouden na uitzetten.
IN de handleiding van mijn pioneer stond ook al dat in sommige gevallen de schakelende en de constante 12V moest omgedraaid worden. (waren stekkertjes voorzien)
heb dit ook al geprobeerd, maar ging nog niet.
Dus normaal gezien moet het geheel ook werken zonder die 3e stekker aan te sluiten (de info op het scherm hoeft niet te werken)
Want ik kreeg op de schakelende spanning geen 12V, zelfs niet als het contact aanstond.
Daarom dat ik dacht dat het met die 3e stekker iets te maken had!
19 jaar
3e stekker is niet nodig voor geschakelde plus, die moet op de gewone iso-stekker zitten (volgens mij de rode en gele draad?)?
19 jaar
Zekering stuk, draadje los??
Willem
hoi iedereen!
ik heb de oplossing gevonden! er zijn dus meerdere dingen stuk.
1. radio stuk (die 200mA lekstroom)
2. de schakelende 12V komt maar af en toe op de klemmen toe.
Als je met de sleutel in het contact wat 'rammelt' dan krijg je af en toe de 12V! Als ik de sleutel iets verder draai dan de standaard 'ON', dan krijg ik spanning.
Dit verklaart meteen ook waarom vroeger de radio soms uitviel wanneer ze door een put ofzo reed.
Ik heb er mijn pioneer ingestoken, en de sleutel goed vastgehouden, en dan werkt het wel!!!
Volgende week opnieuw naar de garagist! Dit keer ga ik mee en zal ik het hele verhaal vertellen.
Al wat nieuw is (of moet vervangen worden):
1. 3e batterij
2. radiatorventilator maakt een hoop herrie en draait helemaal uit center
3. radio stuk
4. contact blijft soms hangen.
iedereen bedankt voor de hulp!!
19 jaar
Graag gedaan
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar