close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: Bedrijfstemp cq kachel

Bouwjaar: 2001

Hallo eenieder die mij eventueel van advies kan dienen.
Ik heb zo'n 3 maanden geleden een Opel Zafira-A Y2.0DTH aangeschaft. Prima auto, maar ik heb grote vraagtekens bij de bedrijfstemperatuur van de dieselmotor en de kachel.
Vooral bij koud weer (van rond het vriespunt en lager) krijg ik het interieur niet warmgestookt. Ik werk in Eindhoven, waarvoor ik ca 30 km moet rijden. Wanneer ik de verwarming helemaal open zet en de aanjager op 2, dan voel ik na zo'n 20 km dat de kou in de auto er een beetje vanaf is. Als ik op de plaats van bestemming ben, na zo'n 30 km, via allerlei kleine plaatsjes, kan ik voelen dat de kachel warmer begint te worden. Wanneer ik grote afstanden over de snelweg rijd, wordt het wel warm maar niet overdreven. Ook komt de motor niet op bedrijfstemp., tenminste de temp. meter blijft zeker de eerste 25 km in de hoek staan. Na 30 km wil hij wel eens op 60 graden staan.
de garage waar ik de auto gekocht heb, heeft er al een nieuwe thermostaat ingezet, maar dit heeft niet veel geholpen.
Zij zeggen nu dat dit bij deze dieselmotoren inderdaad wel zo'n 20 km kan duren, maar dan zou de kachel inder geval toch voldoende warmte moeten geven. Ze willen nu eventueel wel weer een nieuwe (warmere ??) thermostaat plaatsen.
Heb ik nu inderdaad een slechte thermostaat? Of is de kachel niet goed? of is dit inderdaad normaal bij een Opel Zafire 2 liter diesel? Ik weet niet meer wat ik moet doen, maar het is best wel koud bij -7 graden ! Groetjes, Louis.

Geplaatst door

L. Hendrikx (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De garage moet zorgen dat de motor goed op temperatuur komt

( goed type thermostaat monteren )dan word je kachel ook wel

warm.

Jos W 0
badge

19 jaar

30 km is te lang.

Opeltje 0
badge

19 jaar

Helaas is mijn probleem nog niet opgelost. Wanneer de temperatuur boven het vriespunt blijft gaat het redelijk.
de motortemperatuur is dan na zo'n 10-12 km op zo'n 80 graden. (Ik vind dit nog erg lang duren maar het schijnt nu eenmaal zo te zijn.) De kachel wordt dan ook wel warm, maar alleen als hij helemaal open staat en de aanjager op 2 !!
Op 23 December verliep de garantie, en op die dag heb ik met de garage waar ik de Zafira gekocht heb, afgesproken dat we een vorstperiode afwachten en dat ik hem dan een paar dagen inlever, dan kunnen zij zelf uitvinden wat hij wel en niet doet.
Ik heb wel nog bij diverse dealers geinformeerd, maar de oplossingen liggen ver uit elkaar. Zo van ja dat is nu eenmaal zo bij deze ecomotoren tot, als er een goede originele 2-traps thermostaat in zit, zou het goed moeten zijn.
Nou ik wacht dus op een periode van enkele dagen van zo'n -5 tot -10 graden, zodat de garage zelf ervaring kan opdoen.
Groeten, Louis.

L. Hendrikx 0

19 jaar

Zit er niet toevallig een tweede thermostaat in?
Heb nl een soortgelijk euvel met een Mondeo gehad, na vervanging tweede thermostaat was de motortemperatuur (en de kachel) ineens stukken beter.
Veel garages (zelfs de grotere dealers) weten niet altijd van het bestaan af, laat staan dat ze hem weten te vinden.
Bij de Mondeo zat hij verstopt onder het inlaatspruitstuk. Een dingetje van E15,00 was het, en al met al wel een paar dagen aan manuren om het gedoe te vinden.
Ik ben er ook via Problemcar.nl achter gekomen.
Verrekte mooi vond ik dat.

Met vriendelijke groet,
John Leeuwis

Ik heb er nooit van gehoord, maar goeie tip John. Ik schrijf hem bij alle andere mogelijke oplossingen die ik heb ontvangen, en als ik de auto bij de garage inlever, meld ik dit erbij.
Bedankt.
Louis.

L. Hendrikx 0

19 jaar

Hallo Louis,

Is het probleem met de bedrijfs- cq kacheltemperatuur al verholpen?
Zo ja, wat was het probleem precies?
Ben eigenlijk wel benieuwd.
John Leeuwis

He John,
Sorry voor de late reactie, maar mijn probleem is nog steeds niet opgelost. Ik wacht nog steeds op een koude periode van zo'n -5 graden. De garage heeft dan de ruimte om een goed onderzoek te doen.
Wel heb ik een nu zo'n twee weken met een kartonnen plaat achter de gril gereden. Ongeveer de helft van de gril werd daardoor afgedekt. Dit werkt wel. De motor, begint dan na zo'n 8 tot 10 km warm te worden, en met de aanjager op twee is na zo'n 12 - 15 km ook het interieur behaaglijk warm.
Op dit moment heb ik de kartonnen plaat weer weggehaald, en geldt het verhaal als boven weer.
Ik vind het ook zo vreemd dat de kachel helemaal open plus de aanjager perse op minimaal twee moet staan om het interieur warm te krijgen. Bij al mijn vorige auto's moest ik na zo'n 5 - 10 km de kachelstand al terug draaien omdat het te warm werd, zonder dat de aanjager aanstond.
Ik hoop dat het snel enkele dagen flink gaat vriezen zodat ik dit hoofdstuk (hopelijk) kan afsluiten.
Als er nog goeie ideen zijn hoor ik ze graag
Groeten, Louis Hendrikx.

L. Hendrikx 0

19 jaar

Hallo iedereen.
Er is nog steeds geen echte oplossing voor bovenstaand probleem.
Ik heb nogmaals contact gehad met de garage, en men wil mij graag helpen, maar zij zeggen het niet meer te weten. Zij willen graag de enig echte goede thermostaat voor deze Opel Zafira monteren, maar vlgs hen is dit al gedaan. De dealer die mij wist te melden dat dit een tweetraps (!!??) thermostaat moet zijn, wil mij het nummer niet doorgeven. Dus wij komen geen streep verder.
Wel moet ik zeggen dat ik er het boekje eens op nageslagen heb, en dat ook in het boekje staat dat de aanjager op 2 of 3 moet staan om het inetrieur te verwarmen. Ik vind het nog steeds een beetje vreemd, maar OK. De garage vertelde mij dat ik de motor onvoldoende belast om hem snel warm te krijgen. Als ik over de snelweg rijd zal hij wel binnen 8 tot 10 km warm zijn. Dit klopt, ik heb beide geprobeerd, de snelweg en mijn normale binnendoor weg, maar dan stevig doorgereden. De temp van de motor loopt dan inderdaad sneller op. Het verbruik neemt hierdoor natuurlijk wel behoorlijk toe. Ik begin er nu een beetje aan te wennen, er ik word ook een beetje moe van alleen maar verhalen van: "dat is nu eenmaal zo bij deze motoren"
Tenzij iemand mij nog de gouden tip kan geven, bijv. het nummeer van de enige goede (tweetraps !!??) thermostaat, denk ik dat ik er mee ophoud. Met al mijn discussies met de garage en andere dealers word ik niets wijzer, en de zomer komt steeds dichter bij. Iedereen bedankt voor het meedenken, en als je toch nog een gouden tip hebt, laat het dan maar weten.
Groeten, Louis

L. Hendrikx 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.