close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel MERIVA-A: Bijna geen vermogen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z16XE, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

Hoi, gisteren reed ik vanaf Eindhoven terug naar Tilburg op de snelweg en reed in cruise control toen de auto tussen de 100-130 begon te schokken, in te houden, stotteren.

Uiteindelijk uit de CC gehaald en gas bijgegeven in de hoop dat het probleem verholpen werd, echter vrijwel direct raakte ik een grootdeel van het vermogen kwijt en kon max 100 km/u halen, en maximaal 2000/2500 toeren.

ANWB er bij, deze is gaan uitlezen, helaas geen foutcodes, echter zag ik wel (ik keek mee) dat er teveel lucht gemeten werd. de oorzaak van de storing kon hij niet vinden maar hij dacht aan het gaskleppenhuis (lijkt mij sterk), heb deze vandaag schoongemaakt (voor zover dat nodig was) en deze functioneert gewoon naar behoren, ook een lekke koppakking zou volgens hem de oorzaak kunnen zijn (echter nergens koelvloeistof waargenomen, hoogte reservoir is nog zelfde als bij mijn laatste check enkele weken geleden, en er is op de peilstok en dop motorolie geen witte zooi te zijn, alles ziet er netjes uit.

Ik zelf denk meer in de richting van de katalysator echter dit zou de teveel aan lucht niet verklaren, de rest van het uitlaat systeem heb ik los gehad om verstopping uit te kunnen sluiten.

De motor wordt overigens ook behoorlijk heet, veel warmer dan normaal, normaal zit die rond de 90G, nu tegen de 100 aan, en stralingswarmte bij de motor zelf is behoorlijk.

Iemand suggesties???

Geplaatst door

Jeroenmeriva013 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waar zag je dat er teveel lucht werd gemeten? Op welk scherm? Of aan welke data?

oldford 0
badge

6 jaar

Die man van de ANWB had een soort van Tablet bij, hieraan zag je dat de gemeten lucht teveel was... op mijn navraag (ik heb het niet zo op Bluetooth OBD uitlezen) heeft hij er ook een normaal uitlees apparaat aangehangen, wederom geen storingen, maar volgens hem nog steeds te hoog in laat lucht gehalte.

Nu even technisch: hoe weet je zo zeker dat er te veel aan lucht werd gemeten en niet te weinig brandstof werd ingespoten?

oldford 0
badge

6 jaar

Ik denk eerder aan ontsteking, n slechte pit of verspongen dis. doch als er daar zoveel kennis is moet het vast weer goedkomen

[quote=oldford]Nu even technisch: hoe weet je zo zeker dat er te veel aan lucht werd gemeten en niet te weinig brandstof werd ingespoten?[/quote]

Ik zag dat op zijn scherm van de tablet, hij wees het aan. te weinig brandstof kan natuurlijk ook maar dat verklaard weer niet de extreme hitte van de motor lijkt mij.

[quote=sleutelaar1952]Ik denk eerder aan ontsteking, n slechte pit of verspongen dis. doch als er daar zoveel kennis is moet het vast weer goedkomen[/quote]

Bobinerail, en bougies zijn vorige maand vervangen evenals de EGR klep (had ik veel problemen mee, again zoals meerder meriva's).

Even een demper op de feestvreugde: de hoeveelheid lucht wordt totaal niet gemeten.
Deze motor heeft een map-sensor en die meet de druk in het inlaatspruitstuk en de temperatuur van de inlaatlucht.
Met die 2 gegevens wordt min of meer berekend hoeveel lucht er naar binnen gaat.

En nog steeds technisch: wat wees de ANWB man aan? Wat stond op dat scherm?

oldford 0
badge

6 jaar

[quote=oldford]Even een demper op de feestvreugde: de hoeveelheid lucht wordt totaal niet gemeten.
Deze motor heeft een map-sensor en die meet de druk in het inlaatspruitstuk en de temperatuur van de inlaatlucht.
Met die 2 gegevens wordt min of meer berekend hoeveel lucht er naar binnen gaat.

En nog steeds technisch: wat wees de ANWB man aan? Wat stond op dat scherm?[/quote]

Voor zover ik het kon zien stond er iets van MAF bij, maar of dit nu vermogensverlies kan veroorzaken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.