close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel MERIVA-A: koelvin

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z16SE, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 64

Hoi...

De temperatuur bleef altijd rond de 90 graden maar sinds enkele weken gaat de meter helemaal naar de 100 graden en dan stopt de buurman de auto maar voor de zekerheid. Ik heb de temperatuur uitgelezen en deze klopt met met wat de meter op het daschboard aangeeft. De koelvin gaat echter pas draaien bij 105 graden. Kan iemand mij vertellen of deze 2 standen heeft waarvan stand 1 het niet doet misschien? Ligt het wellicht aan de koelventilatorweerstand en hoe kan ik deze doormeten? Ik zie geen uiterlijke schade aan de weerstand.

Geplaatst door

Artois (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb ooit iets eensgelijks gehad met mijn Zafira A. Bij de garage gaf men aan dat alles goed was, maar als ik met de caravan op pad ging en de bergen inging , steeg de temperatuur tot record hoogte. Na twee jaar (vakanties) bleek er een "tweede" voeler te zijn, die een verkeerde waarde aangaf, deze vervangen en het probleem was opgelost.

Kan dat hier ook het geval zijn?

Volgens mij zit onder in bij de koelvinnen een weerstand voor de eerste en tweede stand

R_Bakker 0
badge

6 jaar

Ik heb deze weerstand er uit gehaald maar ik weet niet hoe ik de 1e stand moet doormeten.

Artois 0

6 jaar

ik zie geen 2e 'voeler' cq thermostaatschakelaar in de radiateur. .. alleen dus de weerstand.

Artois 0

6 jaar

er zit ook een warmtezekering op de weerstand maar die lijkt mij goed te werken.

Artois 0

6 jaar

Heeft deze wel airco dan zitten er 4 standen in met 3 relais en een weerstand.
Met de tester kun je deze aansturen en kijken of het werkt.
Weerstand doormeten is niet moeilijk je moet op alle aansluiting een weerstand hebben

R_Bakker 0
badge

6 jaar

Ik heb niet zo een tester vrees ik. Ik weet niet zeker of ik het goed begrijp maar is het zo dat het niet uitmaakt op welke van de vier pinnen op de weerstand ik mijn meetpennen zet... er moet altijd een weerstand te zien zijn?

Artois 0

6 jaar

De thermostaat is volledig geopend bij 92 graden dus heb ik meer het idee dat er met de thermostaat iets niet in orde is. De koelvin zal tijdens het rijden niet aanslaan om de koelvloeistof te koelen maar pas bij stilstaan gaan draaien als er door rijwind geen afkoeling kan plaatsvinden. De 105 graden lijkt mij vrij normaal want bij koelvloeistof ligt het kookpunt ruim boven de 100 graden. Controleer of de temperatuurmeter nadat de koelvin is ingeschakeld de temperatuur weer naar de 90 graden terugzakt als dat niet zo is dan dan opent de thermostaat te laat. Hou er wel rekening mee dat het buiten warm is en dat kan ook van invloed zijn op de motor temperatuur.

ronny503 0

6 jaar

Het probleem doet zich voor bij het filerijden. Hij had het eerder nooit gehad ... maar het is wel erg warm geweest natuurlijk. Hij zette de auto aan de kant als de temperatuur 100 graden was omdat hij niet verder durfde te rijden dus ik zal kijken of de temperatuur naar de 90 terug loopt na het inschakelen van de ven op 105 graden. Ik kan er helaas nu even niet aan werken omdat de buurman zijn auto niet kan missen op het moment. ... zal dus volgende week worden,.

Artois 0

6 jaar

Ben ik weer...bedankt voor uw geduld allemaal.

Ik heb de temperatuur op laten lopen totdat deze weer ging zakken en weer omhoog ging ..enz..enz.

Op de scanner ging de temperatuur tot 108℃ alvorens de koelvin ging draaien. De temperatuur liep dan terug naar 99℃ waarna de temperatuur weer opnieuw ging klimmen naar de 108℃ …enz…enz.

Beetje vreemd is wel dat de meter op het dashboard nu een lagere temperatuur aangeeft terwijl deze verleden keer dezelfde temperatuur aangaf als de scanner…zei het dat deze wel iets later ’volgde’.

Dit scheelt nu echter ruim 10℃. De meter komt nu niet tot de 105℃ alvorens deze gaat zakken maar houdt het bij ongeveer 96℃ voor gezien en gaat dan dalen omdat de koelvin dan gaat draaien .

Misschien dat de veel koudere temperatuur buiten van nu, vergeleken met de vorige keer, dit verschil veroorzaakt...geen idee.

Het lijkt mij dat de thermostaat toch te laat open gaat omdat de temperatuur 'gestaag' oploopt en pas gaat dalen bij het aanslaan van de koelvin.

Artois 0

6 jaar

In mijn optiek is het koelsysteem in orde en is er bij de eigenaar wat paniek ontstaan toen hij de motortemperatuur zag oplopen tot 100 graden.

ronny503 0

6 jaar

In de verbrandingsruimte boven in de cilinderkop wordt warmte geproduceerd welke afgevoerd moet worden...Daarvoor dient het koelsysteem. De waterpomp zorgt dat de koelvloeistof in de motor circuleert en zodoende de warmte verplaatst. Bij geopende thermostaat
circuleert de koelvloeistof door de radiateur. De door de radiateur waaiende buitenlucht koelt de vloeistof erin af. Zodoende is de temperatuur in het systeem nooit overal gelijk. De thermostaat zit in de uitgaande leiding bovenin, net als het opneemelement van de temperatuurmeter. De temperatuurzender van de zelfdenkende vin zit meestal onder in de radiateur. Een correct werkend systeem is de laatste 60 jaar altijd voorzien van een onder/overdrukklep. Samen met het z.g. expansievat zorgt dat voor een hoogst efficiente werking. Het expantievat zorgt dat er vloeistof circuleert en geen lucht. Door de overdruk welke ontstaat door de opwarming stijgt het kookpunt van de vloeistof. Dit kan soms wel bij 130 graden liggen. Hoe heter de vloeistof hij efficienter de koeling is. De vin doet meestal alleen dienst ineen file bij warm weer.
Natuurlijk produceert een motormeer warmte naar gelang hij moet presteren...

Het probleem is opgelost. Ik heb er een nieuwe weerstand ingezet en de koelvin slaat nu weer in op het moment zoals voorheen het geval was. Ik denk dat er inderdaad wat paniek was ontstaan bij de eigenaar toen hij de temperatuur tot 100 graden zag oplopen in de file ... maar gezien het warme weer op dat moment lijkt mij dit ook niet echt vreemd. De koelvin gaat nu wel wat eerder draaien maar ik denk dat er in de oude situatie ook niet echt een reden tot paniek was.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

groet,
Artois.

Artois 0

6 jaar

[quote=ronny503]De thermostaat is volledig geopend bij 92 graden dus heb ik meer het idee dat er met de thermostaat iets niet in orde is. De koelvin zal tijdens het rijden niet aanslaan om de koelvloeistof te koelen maar pas bij stilstaan gaan draaien als er door rijwind geen afkoeling kan plaatsvinden. De 105 graden lijkt mij vrij normaal want bij koelvloeistof ligt het kookpunt ruim boven de 100 graden. Controleer of de temperatuurmeter nadat de koelvin is ingeschakeld de temperatuur weer naar de 90 graden terugzakt als dat niet zo is dan dan opent de thermostaat te laat. Hou er wel rekening mee dat het buiten warm is en dat kan ook van invloed zijn op de motor temperatuur.[/quote]

Artois 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.