close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: borrelende koelvloeistof in de vultank

Bouwjaar: 1999

Hallo,even een vraagje.
Ben op weg naar vakantie stil komen te staan met een kokende motor, slang was eraf gesprongen.
Even verder weer de slang eraf.
Tijdens het stationar lopen na het bijvullen begint de koelvloestof te borrelen en duwt hij die uit de tank.
Ik ken geen Frans en heb begrepen dat de koppakking kapot was, kan dit zo zijn, of heeft dat een andere oorzaak.
Ben naar huis gebracht met een sleepwagen, wil wel zeker zijn voordat ik eraan begin te sleutelen.

Geplaatst door

wil12012 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

motor koud.
dop los ,hand op opening, starten ,twee keer gasgeven,motor stopzetten.
druk? = lekke koppaking.

Dit klinkt als lekke koppakking ja. Er wordt dan lucht je koelsysteem ingeperst waardoor er zoveel druk op komt te staan dat een slang los kan springen....
Als je de motor start en koelvoeistof borrelt in expansietank (=vultank) dan is dat sterke aanwijzing van lekke koppakking.

kasperht 0

19 jaar

ik ben er nog niet hellemaal zekker van om eerlijk te zijn

als de motor hellemaal kout is het geheel goed af vullen en zonder dop warm laten draaien dan gaat de thermostaat open als het goed is(gelijk kontroleren als je meter aan geeft dat hij rond de 90 graden komt dan moet de bovenste slang naar je radiator warm worden) als hij dan warm is het geheel verder bij vullen als het nodig is.

dop er op en gewoon gaan rijden dat alle lucht uit het systeem in de pot komt.

wel goed het pijl in de gate houden en je temp meter zakt deze onder het rijden of stijgt deze abnormaal dan is je koppakking lek.

je kan ook na een flinke rit even voellen aan de slangen kan je die nog gewoon indrukken niks aan de hand zijn ze erg hard dan is je koppaking lek.

ik twijfel omdat als je er water in gooit en je doet de dop er op dan blijft er heel veel lucht in het systeem zitten en dat zet erg uit als je dan de dop er af haalt komt inderdaat al het water uit het tankje zetten tot dat de luchtbel uit het systeem weg kan.

gr tijne

ps: laat even weten hoe het af loopt.

tijne 0

19 jaar

ik kan me aardig mengen in het verhaal van tijne.

zet eerst de koelslangen eens goed vast en gebruik evt nieuwe slangen als je de oude niet vertrouwt met nieuwe slangklemmen.
vul het koelsysteen met koude motor totdat je vultank vol zit en start daarna je motor. laat de vuldop eraf en laat de motor draaien totdat de ventilator aanspringt. controleer gelijk of je kachel heet wordt. zo ja dan opent de thermostaat en wordt het koelvloeistof de motor rondgepompt.
zet nu de motor af en laat de motor afkoelen. vul nu het expansietankje tot het aangegeven maximum. nu zou het koelsysteem goed moeten werken. controleer na een rit en afgekoelde motor nogmaals het niveau en vul evt bij.

op deze manier ververs en vul ik mijn koelsysteem zelf.

ik denk namelijk niet dat je koppakking kapot is tenzij je ook vieze bruine smurrie in het expansietankje hebt zitten (olie) of dat er koelvloeistof in de olie zit (te controleren met je peilstok of olie aftappen maar dit laatste is nogal drastisch)

suc6

groet,
martin

mvdkant 0

19 jaar

Hallo, allemaal bedankt voor jullie reactie, even nog ter aanvulling.
Ik zag geen olie in het koelwater, evenals druppels op de peilstok dat heb ik al gecontroleerd.
En een flinke rit maken dat kan niet, dan is mijn voorraad water al weer verloren en loopt de temperatuur op.
Als ik water bijgevuld heb en hem stationair laat draaien dan gutst op een gegeven moment het water eruit, en flink.(neem aan dat dan de thermostaat opent)
Ik vermoed dat de druk hoog oploopt met de dop erop zodat de slang los schiet.
Zowel de belgische wegenwacht heeft de auto nagekeken als een garage, dus neem aankundige mensen.
Zal morgenvroeg nog eens met geheel koude motor proberen, maar volgens mij gutst het water er al uit voordat de ventilator begint te draaien.
Kan het ook een ander euvel zijn?
Dat bijv. de ventilator te laat inschakelt, heb namelijk ergens gelezen dat die op twee standen schakelt.
Overigens borrelt het goed, ook met iets koudere motor zie je de luchtbellen alkomen.Nogmaals dank voor jullie reacties.

wil12012 0

19 jaar

LEKKE KOPPAKKING

VINK 0
badge

19 jaar

Luchtbellen net na het vullen van het systeem kan komen door lucht in het systeem, het systeem ontlucht dan zoals Martin en Martijn aangeven. Beetje bubbelen is dus niet erg en kan op ontluchten duiden.
Maar als het erg bubbelt, en er ontstaat een echt hoge druk, dan komt die druk vaak in het systeem bij de koppakking. Dit lijkt dus meer op kapotte koppakking te lijken.

Een defecte 1e stand van de ventilator kan wel zorgen voor een wat hogere koelsysteem-temperatuur, maar niet voor een extreem hoge druk in het systeem.

Iets wat je bij de garage kan vragen is om te testen of er naar uitlaatgassen in koelsysteem gezocht kan worden. Dit kan met klein "snuffelapparaatje" dat CO opspoort. CO hoort namelijk niet in koelsysteem te zitten, maar kan via een defecte koppakking in het systeem terecht komen.

kasperht 0

19 jaar

Je hebt vermoedelijk wel een lekke koppakking.
Een ding waar je nog wel rekening mee kunt houden is
dat opel met een zeer hoge koelsysteem temperatuur werkt.
Ver boven het normale kookpunt.
Een opel en sommige andere merken kunnen spontaan gaan koken
wanneer je de dop los hebt en de motor is op werk temperatuur.
Ieder systeem hoort iets druk te hebben (Dit werkt kookpunt verhogend).
Verkeerde koelvloeistof of water (Motor kookt dan ook sneller).
Verder iedere storing die de temperatuur maar enkele graden verhoogd(Bijv. thermostaat, temp sensor).
Ook moet het water circuleren, soms is er een los schoepenwiel op de waterpomp.(Bij opel nog niet gezien)

het zou ook nog zo kunnen zij dat de thermostaat neit open gaat waardoor alles veel te warm wort.

controleer dit even door de motor te laten draaien en te voellen of de bovenste slang naar je radiateur warm wort.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Hoi allemaal, ik ben er al aan begonnen, na overleg met de garage, zij menen dat dit de koppakking is.
Vanmorgen weer geprobeerd, met koude motor, water bijgevuld en laten draaien met open reservoir, en borrelende bellen, of dat veel is kan ik niet beoordelen maar hij doet het in iedere geval.
Daarna laten draaien met de dop erop, ging ook goed.
Laten afkoelen en opnieuw laten warmdraaien, stationair wel.
Ging goed,wilde een proefritje maken maar na amper 5 meter sprong weer diezelfde slang eraf, dus er moet ergens flinke druk komen zodra de moter belast word en wat meer gas gegeven word.De rest van de aanbevelingen heb ik gecontroleerd, dus ook de slangen en de radiator worden warm.
Alvast bedankt, hoop dat het de koppakking is anders heb ik een probleem, veel werk voor niets en kan in geen enkele garage terecht voor reparatie.Ben zelf storingsmonteur en kan wel een stukje sleutelen, en heb vroeger ook nog enkele jaren in een heftruckgarage gewerkt.Maar simpel is het niet, ook niet met vraagbaak omdat je slecht overal aan komt.
P.S. weet iemand welke torx sleutelmaat je nodig hebt voor de cilinderkop bouten, dan kan ik die gaan halen.

wil12012 0

19 jaar

ik heb hier de nodige informatie om de cilinderkoppakking te vervangen, echter dit is voor de vectra van 1995 tot 1998. wellicht zit er bij jou geen verschil in. het principe zal verder gelijk zijn.

http://www.mijnalbum.nl/Album=OK6RQCKA

de plaatjes kun je vergroten door rechtsonderin te klikken.

suc6 en de groeten,

martin

mvdkant 0

19 jaar

Iedere garage kan meten wat je CO gehalte in je koelsysteem is. Dit geeft aan of je koppakking nog in orde is. Een kokende motor veroorzaakt ook voldoende druk om je slangen te laten springen.
Een kokende motor kan veroorzaakt worden door:
- een niet werkende thermostaat (haal er maar uit, heb je nu niet nodig)
- een kapotte ventilator (makkelijk te controleren)
- een kapotte Fan-schakelaar, 95gr stand1, 100gr stand2.
- een kapotte pomp (onwaarschijnlijk, want je motor loopt nog)
- een tenslotte een verstopte radiator (demonteren en tegengesteld goed doorspoelen)

Mistral 0

19 jaar

Helaas heeft niet elke garage zo'n CO-tester in huis.

Een kokende motor kan idd veroorzaakt worden door de problemen die jij beschrijft. Maar heeft geeft zelf aan dat thermostaat werkt, ventilator aanslaat en de pomp werkt (anders zouden de slangen niet warm worden).

Dus gezien het gebubbel in de vultank en het feit dat al na 5 meter voldoende druk was opgebouwd om de slang eraf te laten springen, lijkt me dat dat voldoende aanwijzingen zijn dat het echt de koppakking is.

Succes in elk geval Wil met de reparatie en ik hoop dat het je vakantie niet teveel verpest!

kasperht 0

19 jaar

Allemaal bedankt voor jullie reacties, eigenlijk heb ik het niet helemaal goed uitgelegd hier, de motor begint helemaal niet te koken, dus de temp loopt niet te hoog op.Hij loopt op tot ca.90 graden en dan begint de ventilator te draaien en valt weer terug tot 80 graden. Als ik ga rijden springt de slang eraf, en het water op de blok geeft damp, dat bedoelde ik ermee, sorry is iets anders dan koken.

wil12012 0

19 jaar

oke geeft niks en maakt ook niet uit maar dan is het over duidelijk dat je koppakking er uit ligt.
maar laat wel je kop vlakken he anders sta je over een week weer.
gr tijne

tijne 0

19 jaar

heb reeds gezegd dat het de koppakking was

VINK 0
badge

19 jaar

je mening was al duidelijk luis.

tijne 0

19 jaar

Hallo allemaal,even de stand van zaken voor de geinteresseerden.
De cilinderkop is eraf, ik heb hem weggebracht voor wat extra werkzaamheden, zoals vlakken, doorspoelen, kleppen inslijpen en schoonstralen, en nieuwe kleprubbers, is pas dinsdag klaar en zal hem dan monteren met nieuwe kopbouten.Afwachten dan maar of het euvel verholpen is.Op het eerste gezicht kon ik geen doorgeslagen pakking zien, of is dit met het blote oog niet te zien? Volgende week zal ik wel vertellen of dit de oorzaak was, maar door de vele reacties ga ik hier wel vanuit.Nogmaals bedankt allemaal.

wil12012 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.