Opel Vectra: Brandend lampje?

Bouwjaar: 1992

Ik krijg na het starten, 5 minuten later een oranje lampje met een bliksemteken erin. Dit blijkt een zogenaamde ''motorstoring'' te zijn.

Is dit een ramp? Want de auto rijdt verder gewoon zoals die hoort te rijden.

1 advies was te resetten met de accu-polen, maar tevergeefs geef dat geen verandering.

Vectra2005

Geplaatst door Vectra2005 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

Roy10498 (0), 18 jaar geleden

Heb hetzelfde probleem met "de Calibra".. Probeer eens wanneer dat lichtje aangaat, je koppeling omhoog te trekken? Normaal gaat hij dan uit. Als het blijft terugkomen toch beter naar de garage gaan om eens te kijken welke motorische storing het betreft.

Suc6!

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Leg eens uit waarom het lampje uit zou gaan als de koppeling om hoog getrokken wordt.

Ben best wel benieuwd??

Maar inderdaad, uitlezen geeft antwoord op de vraag waarom het lampje oplicht.

Willem

biomus (0), 18 jaar geleden

@willem, ik ook!
Je kan het lampje ook zelf laten knipperen om zo enig idee te hebben waar je de storing moet zoeken. Moet je de stekker links bij het schutbord doorverbinden!
Weet ff niet zo uit het hoofd welke pinnen, maar daar kan hier vast iemand wel antwoord op geven!

Suc6, Bio

Vectra2005 (0), 18 jaar geleden

Het koppeling op laten komen lukt helaas niet.

Ik denk dat ik het maar over moet laten aan de Opel dealer voor het uitmeten. Maar daar vragen ze weer een prachtige prijs van 35 euro voor. Maar goed.. als er geen andere oplossing is...

Wat betreft biomus..

helaas ben ik niet zo technisch... excuus.

biomus (0), 18 jaar geleden

@Vectra2005,

Tja, niet technisch, dat kost altijd veeeeeel meer geld!

Jammer, maar waar. Suc6

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

rechtsonder tegenover de lip op de buitenkant van de stekker de twee pinnen van de uitleesstekker met elkaar verbinden.

Contact aanzetten.

Dan gaat het MM lampje knipperen

Iedere storing bestaat euit een code van twee cijfers

Uitleg: code 25 (voorbeeld)

2 keer knipperen
korte pauze
5 keer knipperen
Lange pauze.

Ieder storing wordt 3x herhaald voordat de volgende storing gegeven wordt.

Willem

biomus (0), 18 jaar geleden

@Willem,

Weet je dit wel zeker? Bij mij zit ie aan de linker kant, maar wel mijn rechter hand ;-) Vectra A 1.8NZ 1995-5.

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als ik bij mijn astra ging uitlezen, daar zat de stekker in de zekering kast. Daar zat ie idd links boven.

Bij Kadett vectra, zit deze onder de motorruimte,
Als je dan de stekker voor je hebt met lip aan de bovenkant, dan zit het uitlees gedeelte rechts onder.

Als je m dan toch verkeerd aansluit is er nog niets aan de hand, dit heb ik eens geprobeerd bij verschillende slopers, er gaat niks kapot, alleen gaat je lampje niet knipperen, dan weet je ik moet in de andere hoek zijn.

Willem

Vectra2005 (0), 18 jaar geleden

Dus ik kan in principe ook zelf uitlezen??

Ik heb een Vectra A uit 1992...

zou je misschien precies uit kunnen leggen waar ik moet zoeken?

Dank!!

tijne (0), 18 jaar geleden

mensen waarom lees ik toch over al dat mensen moet en betallen om hun auto te laten uit lezen?

heb ik zoon goede dealer (2 zelfs) die dat gratis doen?

gr tijne

Vectra2005 (0), 18 jaar geleden

WAAAARRRR? haha..

bij de Opel-dealer vragen ze er 35 euries voor..

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

voor martijn doen ze het idd, gratis! hij komt er bijna iedere dag! slapen doet ie nog wel thuis! ;^)))

paul,

Vectra2005 (0), 18 jaar geleden

Maar waar zit dan precies het uitleesstekkertje bij een Vectra A?

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Uitlezen als boven omschreven, stekker in de zekering kast of onder motorkap tegen schutbord.

Willem

Vectra2005 (0), 18 jaar geleden

Ik heb net onder motorkap rondgekeken. Ik zie aan de rechterkant aan de schutbord zoiezo veel stekkertjes. Ook een stekker met een cijfer 95 erop. En een stekker met een groene omlijsting eromheen.

Voordat ik dit overlaat aan een deskundige, wil ik vragen hoe de uitlees-stekker eruit ziet? Omdat ik dus verschillende zie..

Excuus voor ongemak

roykejanssen (0), 18 jaar geleden

die stekker met 95 op moet je niet hebben. DIe is om je benzinesoort (octaangetal) in te stellen. Als je aan de duitse grens woont is dit handig. Dan draai je dit stekkertje om en staan er 91. En in duitsland verkopen ze nog Benzin91. Is veel goedkoper.

Vectra2005 (0), 18 jaar geleden

Ooww zo oke.. weer wat geleerd... thanx

maar weet jij dan toevallig welke stekker je moet hebben om uit te lezen?

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Het is een stekker achter de veerpoot in de motorruimte tegen het schutbord (10 aansluitingen)

Willem

Vectra2005 (0), 18 jaar geleden

Ik heb net ook gehoord dat je dit ook kan doen onder het vakje voor de handrem.

Klopt dat?

Vectra2005 (0), 18 jaar geleden

Ik heb de stekker gevonden!

Geprobeerd, maar niet echt gelukt.

Er wordt gezegd dat je A en B moet hebben, maar ik heb geen draadjes vastzitten aan A en B, alleen de laatste twee.

En daar heb ik op getest, maar kreeg ik niets te zien.

En moet ik de gaatjes verbinden (dus het dopje), of de pinnen (de stekker zelf dus). ?

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Dan die aan de andere hoek proberen, zitten daar wel twee pinnen in dan moet t wel werken.

Willem

Vectra2005 (0), 18 jaar geleden

En moet je dan juist de gaatjes hebben, of de uitstekende pinnen?

En als de paperclip erop zit.. krijg je dan normaal gesproken direct al reactie op dashboard?

biomus (0), 18 jaar geleden

@Vectra,

Je moet hem wel op cntact zetten. Dan gaat ie vast wel knipperen.
Ik heb het ook ooit eens gedaan. Ging snel en goed! Je moet wel bedenken dat dit een grove indicatie is! Hij verteld je meestal in welke hoek je het moet zoeken. Lees maar uit en vertel ze hier welke code eruit komt. Je krijgt dan vanzelf wel tips.

Suc6, Bio

Vectra2005 (0), 18 jaar geleden

Het geeft geen problemen als je met de paperclip bezig bent, en contact staan aan? (elektrische schok enz.)

Roy10498 (0), 18 jaar geleden

Als je achter de koppeling gaat kijken zie je dat er een schakelaar op het "scharnier" gemonteerd is. Deze schakelt als je je koppeling omhoog trekt. Hierdoor gaat dat controle lampje tezrug uit. Waarom, weet ik niet. Het is overigens wel vreemd dat dit bij jou niet lukt daar de Calibra die ik hier heb staan ook van '92 is...

Hoe dan ook, garage en even uit laten lezen. Kost mss ¤35 maar dan weet je tenminste wat er aan de hand is..

Wat betreft het "uitmeten"/uitlezen... Dit kun je beter niet doen zoals hierboven beschreven. Twee redenen: 1) het zijn "grove" indicaties en 2) ik denk toch niet dat het verstandig is "zomaar" kortsluitingen te gaan veroorzaken (hij geeft zelf al aan niet erg technisch te zijn!) want dit kan wel degelijk tot schade in de ECU (MM dus) veroorzaken!

Uitlezen door de garage of zelf software ergens vandaan halen + kabeltje en laptop. Niet teveel prutsen met ECU want dat is echt niet gezond.. Als je de ECU opblaast kost het je zeker meer dan die ¤35 denk ik...

Suc6!

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

het moet ook gewoon werken hoor..

ik vraag me af of hij wel de goede stekker heeft....


http://members.home.nl/opeltje/MULTEC.ht...

Vectra2005 (0), 18 jaar geleden

Kuch kuch kuch... MEDEDELING...

het bleek dat mijn uitleescomputer voor mijn handrem zit... alsnog.

Er zit een metaaltje eromheen.. en een van dat gelige plastic omheen, en daarin stukjes wit met gaatjes...

zit ik goed? :D haha

tijne (0), 18 jaar geleden

opel dealer papendrecht en opel dealer dordrecht die lezen je auto gratis uit.

hoort ook zo vind ik is een kwestie van service toch?

gr tijne

Vectra2005 (0), 18 jaar geleden

Spoormaker in Dord?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.