Beste forumleden,
Ik hoop dat ik hier terecht kan voor goed advies of ideeen. Ik heb namelijk een Opel Zafira 2.2 automaat uit 2006 met 220.000km op de teller.
Deze kreeg tijdens de terugreis van vakantie een storingsmelding en verlies van vermogen, topsnelheid was vanaf dat moment 30km/h en een naar benzine-ruikende uitlaatgas.
Bij een officiele Opel-garage in Duitsland diagnose laten stellen en deze was als volgt:
P1191 Symptom 5A
P1191 Symptom 52
P0303 Symptom 01
Conclusie: Brandstofpomp defect, echter zaten hier volgens de monteur metaaldeeltjes in waardoor het hele hoge druksysteem vervuild zou zijn. Kosten voor de reparatie bij de Opel-dealer lagen hoger dan de auto nog waard zou zijn dus besloten de auto naar huis te laten brengen door de verzekering.
Nu staat deze dus weer thuis voor de deur en zit ik een plan van aanpak te verzinnen om hem zelf te repareren. Ik heb zelf een autotechniek achtergrond, dus durf me hier wel aan te wagen.
Ik vroeg me alleen af of iemand ervaring heeft met een soortgelijk probleem en dat met name met die metaal deeltjes die uit de pomp zijn gekomen? En hoe dit op te lossen? Bv eerst de pomp vervangen en daarna pas het volgende onderdeel dat vervolgens door deze deeltjes kapot zou gaan. De kans bestaat tenslotte dat de metaaldeeltjes (nog) geen schade hebben aangericht. Of toch maar alles gelijk vervangen of preventief schoon maken?
En waar kan ik het beste een vervangen pomp halen zonder de hoofdprijs te betalen die een dealer vraagt?
Ben erg benieuwd naar jullie tips en advies.
Daarvoor alvast mijn dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zou beginnen met de pomp te demonteren uit de tank en eens goed kijken wat er aan metaaldeeltjes daadwerkelijk aanwezig is , een benzine pomp die kapot gaat produceerd normaal geen ijzer deeltjes en mocht het wel zo zijn moet dat eerst door een filter.
via aftermarket sites kosten ze een stuk minder .
Bij vervuiling na de pomp zijn ook je injectoren de sigaar , kom je achter door de aanvoerleiding los te maken op de galerei , het restant benzine opvangen in een wit bakje , dan zie je zo op de bodem of er metaal deeltjes aanwezig zijn , je kunt voorzichtig met perslucht de benzine er uit blazen en opvangen.
van daaruit verder.
dit is een direct ingespoten benzinemotor met waarschijnlijk een defecte mechanische hogedrukpomp. dit slijpsel zit veelal door het gehele brandstofsysteem met alle nare gevolgen van dien. ik zou idd het eea eens demonteren en kijken. onderdelen in de tussenhandel zijn er weinig en gebruikt is er niet veel te vinden volgens mij. probleem komt regelmatig voor.
Zie: https://www.google.com/search?q=815049%0...
Succes
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar