Hoi. Ik heb een eigenaardige klacht met een verwarming uit een vectra B van 2001 waar een geregelde verwarming in zit.
De klant klaagt dat hij (na ong 30 minuten rijden) in eens veel warmer wordt en dat is alleen tegen te gaan door de themp op lo of uit te zetten. als je dan meteen weer terug gaat naar 20 graden kanb het zijn dat hij weer even goed is maar hij kan ook meteen weer dezelfde fout maken.
Dit is al enige maanden zo maar sinds 3 dagen is de buiten sensor ook de weg kwijt.
Eerst gaf hij altijd de juiste themp aan maar laatst ging hij een paar keer omlaag naar -20 waarna een f in het display stond. sinds gisteren gaat hij heen en weer tussen +55 en +35
graden. echter nu wordt de interne verwarming op 20 graden in eens ook niet meer warmer. Staan deze 2 toch met elkaar in contact?
Laatst is wel de zekering van de aansteker kapot geweest en is er een auto telefoon ingebouw. Kan dat er mee te maken hebben?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
buitentemp sensor en ecc werken met elkaar samen. dus sensor vervangen vn de buiten temp (contoleer de stekker ook goed!) en waarschijnlijk zijn de problemen opgelost.
Ja, de buiten sensor loste wel de buiten temp problemen op en de kachel lijkt nu weer de eerste 30 min goed te werken..
Daarna lijkt de binnen temperatuur een eigen leven te leiden en wordt het al gauw een sauna...
Kan dit ook iets met zon licht inval te maken hebben...
Waar zitten de overigen ECC sensoren... Of is het verder alleen die sensor boven de radio...
Bedankt vast Opeltje...
Grt Benno
18 jaar
Ik heb zo'n soortgelijk probleem gehad, buitentemp. "op hol" en binnen vloog de temp. omhoog. het enige dat werkte was op lo zetten. alles op off zetten werkte niet, de verwarming gaf dan nog steeds warmte af.
Oplossing: van de ecc unit (display met knopjes) zit achterop een gele (dacht ik) stekker. deze zat er bij mij niet goed in, moet met een ferme klik vastgedrukt worden. hierdoor deed alles het de ene keer wel, de andere keer niet. Na dit vastklikken geen problemen meer gehad. Je kunt ook nog de servo's synchroniseren door bepaalde knoppen op de ecc unit tegelijk in te drukken, zie gebruikers manual. ps mijn buitentemp.sensor is nog steeds van slag maar heeft geen invloed op de ecc (temp geeft meestal tussen de 22 en 55 aan). succes. (b vectra dti 2000)
18 jaar
de kleppen van de ECC-airco synchroniseren,
door contact aan en ecc uitzetten
daarna off en auto tegelijk indrukken en ingedrukt houden
dan hoor je in het dashboard de kleppen werken.
nu heb je de boel gereset
18 jaar
Steek een sigaret op, en hou de rook voor het "roostertje" in de ECC.
Wordt de rook naar binnen gezogen? Zo nee, is het ventilatortje kapot. Maak de sensor ook ff schoon.
Verder zoals al aangegeven, ff de kleppen resetten
18 jaar
o, jee
Had verzuimd de oplossing te melden..
Ik rook niet maar patrickt35 had het bij het juiste
Het fannetje zat vol stof net zo als de sensor...
de zaak uit elkaar, effe de persluchtdruk er op en weer in elkaar..
Heeft het nooit meer fout gedaan.
thanks...
16 jaar
Benno,
Wat heb je precies losgehaald en schoon gemaakt??
Heb hetzelfde alleen blaast hij steeds koud, behalve op HI.
alvast bedankt
grt
16 jaar
er zit een klein rond roostertje ( ruim 1 cm groot) boven de radio.
daarachter (ongeveer 1 cm dieper) zit een blauwe sensor (thermistor) in een buisje dat naar een klein ventilatortje (ong 2 cm rond) achter op de ECC (regelunit) zit. het is dus zaak dat dat fannetje draaid (kun je horen als je heel stil bent of met rook van een sigaret bepalen) het fannetje zuigt de lucht via het roostertje naar binnen langs de sensor.
Ik heb de hele ECC er uit gekregen na je pols op 3 plaatsen uit de kom te draaien een half uurtje pielen en bijna de pennetjes afbreken om de zaak er uit te trekken. daarna met perslucht de zaak schoon geblazen...
en presto...
suc6
16 jaar
Goedemorgen,
Ik heb inmiddels ook alles eruit gehaald en schoongemaakt en de verwarming heeft het een tijd goed gedaan, maar nu begint hij weer te vervelen.
Gister had ik het geluk dat hij het deed vlak bij mijn garage, ben er meteen heen gegaan en er was de conclusie dat de sensor van de temperatuur 44 graden aangaf.
Dus nieuw paneeltje besteld. 210,- veel geld, maar ja. Zou het sensorje niet los te verkrijgen zijn en het dan op de print solderen??!!
grt
16 jaar
[quote=Rbongers2000]Goedemorgen,
Ik heb inmiddels ook alles eruit gehaald en schoongemaakt en de verwarming heeft het een tijd goed gedaan, maar nu begint hij weer te vervelen.
Gister had ik het geluk dat hij het deed vlak bij mijn garage, ben er meteen heen gegaan en er was de conclusie dat de sensor van de temperatuur 44 graden aangaf.
Dus nieuw paneeltje besteld. 210,- veel geld, maar ja. Zou het sensorje niet los te verkrijgen zijn en het dan op de print solderen??!!
grt[/quote]
Draaid het ventilatortje wel goed achter de sensor??
Die sensor is een NTC of PTC en daar weet ik niet de waarde van. Wat echter belangrijker is dat die dingen electronisch niet kapot gaan dus alleen mechanisch beschadigd kunnen raken. Dus asl dat ding niet beschadigd is en wel goed vast zit op de print denk ik dat de ventilator achter op de print misschien niet goed draaid. Dat kleine vennetje zuigt lucht uit het roostertje voorin via de sensor naar achteren het dashboard in.
Ik kan me voorstellen dat dat vennetje stopt met draaien en dan komt er dus geen lucht uit de auto maar achter de kachel wel en dan heb je zo een grote afwijking..
Maar bij die 210 euro zal ook wel een nieuwe fan zitten..
Benno
16 jaar
Dat is compleet nieuw, dus alle 4 de klokken + wat daarbij hoort.
Maar ondanks het feit of de fan wel of niet draait kan het bij die sensor, die haast in de auto zit, volgens mij geen 44 graden zijn.
De prijs viel mij nog mee, heb al gekkere dingen meegemaakt met de omega............
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar