hey mensen,
nou volgende vraag.
wat is de goedkoopste manier om wat meer pk's uit de blok te persen?
kat er tussne uit hallen? en zo ja hoe zit ik dan met de apk?
zoon open luchtfilter doet dat nog wat eigenlijk?
ik hoor graag van jullie.
gr tijne
ps: chiptouning ik weet neit of dat kan bij de mijne maar dat is dus te duur voor me.
gr tijne
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk krijg je wel problemen met de uitstoot waarden, die zijn heel laag bij deze auto's
Willem
Kat er tussenuit wil niet bij elke auto helpen, omdat de motor manage ment er op aangepast is.( bij c2.0ne helpt t iig niet veel).
sport lucht filter: makkelijkere doorstroming van ingaande lucht, maar brengt vaak wel een hogere brandstof verbruik mee.
chip tuning is er wel voor de c1.6se.
Willem
Kat en de APK :
Voor benzineversies met een cilinderinhoud van meer dan twee liter, bestaat die verplichting sinds oktober 1989. Andere wagens met benzinemotor moeten sinds 1 januari 1993 met deze voorziening uitgerust zijn.
Onder jou Astra is een kat dus niet verplicht.
mvg,
Hans.
hans dank je wel dat is weer is goed nieuws.
enne willem dat chiptuning is zekker stervens duur en hoeveel pk krijg ik er bij dan? en waar kan ik dat het beste laten doen (als ik het doe)?
en/of wat zou ik verder nog kunnen doen om meer pk's te krijgen dan die 100 want ik wil eigenlijk geen open luchtfilter omdat dat mij te veel herie maakt.
gr tijne
19 jaar
Kijk eens op http://www.dmtuning.com/OPEL.html
daar staan de vermogenswinst en ,ook niet onbelangrijk , de prijs.
mvg,
Hans.
hey hans bedankt voor de tip.
19 jaar
oke gekeken.
14 pk is mij geen 399 euro ex waart.
heeft iemand nog een nader idee hoe je toch wat meer pk er uitkrijgt of dat hij meer trekkracht onder in krijgt?
gr tijne
19 jaar
Oh de co waarde wordt te hoog bij deze motor als je de cat verwijderd.
Deze mag max 0,5% zijn.
Willem
Staar je niet blind op enkel de PK's ook koppel is belangrijk en vooral bij welk (lagere) toerental die aanwezig is.
Een betere luchtfilter (K&N) wilt helpen, extra benzineverbruik ligt dan aan je rechtervoet, immers hij zal enkel meer benzine verbruiken bij het optrekken, het verbruik bij bijvoorbeeld constant 80km/u blijft hetzelfde.
oke top mark maar is dat zoon filt met een ontiegelijke herie onder je motor kap?
gr tijne
19 jaar
Je kunt verschillende filters gebruiken, zelfs filters die in dezelfde standaard behuizing passen maar een betere luchtdoorlaat geven en toch even stil zijn
oke dan dank je wel mark ik ga er achter aan.
gr en bedankt allemaal.
tijne
19 jaar
Ik heb erg goede ervaringen met K&N luchtfilters
Even over benzine verbruik; meer lucht is meer benzine:
Voorbeeld: kadett c2.0ne: verbruikte gemiddeld 8.5l/100km
En doet met k&n open filter niet zuiniger dan 9.5l/100km
En rijstijl is ongewijzigd;
Snelweg gem. 7.5l/100km bij 120a130km/u
is met k&n. 8.0a8.5l/100km geworden maar goed.
Je mag t navragen op de GSI-club daar zeggen ze het ook allemaal
Willem
o oke ik geloof je willem.
maar heb jij nog een ander idee dan om er wat meer uit te krijgen?
gr tijne
19 jaar
Rijstijl is NIET hetzelfde gebleven, immers meer lucht, meer vermogen dus kun je sneller optrekken wat dus ook gebeurd met bijbehorende verbruik, maar wanneer je eenmaal op snelheid bent is het verbruik exact hetzelfde, immers aan de motor e.d. is niks veranderd en de cpu regelt de injectie gewoon bij tot het optimale mengsel is verkregen, bij auto's met een carburateur zul je dus alles opnieuw af moeten stellen omdat het mengsel niet meer klopt.
Bij korte stukken en stadsgebruik zul je dus iets meer verbruik merken omdat je daar steeds moet optrekken en je door het betere luchtfilter dus sneller kan optrekken.
maar hebben de injektors wel het vermogen om die hoeveelhijd bij te voegen?
want die zijn gemaakt voor het standaart verhaal natuurlijk.
gr tijne
19 jaar
Ja dat is geen probleem, net als bij chiptuning, standaard zet de fabrikant met chiptuning het vermogen op 75 a 80% van het maximum haalbare, dat is om te voorkomen dat oma de zaak niet in puin rijdt, bij chiptuning zetten ze de waardes iets ruimer en worden de emissie waardes niet zo heftig geknepen.
maar hoe kan ik dan zien en of merken dat ik te ver ga?
krijg ik dan een motormanegment melding of zo?
gr tijne
19 jaar
Nee het echt tot het uiterste gaan kun je zelf niet veroorzaken met luctfilters oid, het motormanegement houdt dat tegen, je zult meer trekkracht krijgen, met chiptuning gaan ze wel wat veranderen maar zullen ze het ook niet op 100% zetten, meestal gaan ze dan naar 90% van het maximum
die c20xe is dat dat 2lieter blok met een 16 klepper kop?
want heb er al over lopen denken om dat er in te bouwen maar dan zal ik ook wel al mijn motor steunen moeten ver platsen andere veerpoten kabelboom(al vind ik dat geen ramp maar toch).
of zitten de motor steunen het zelfde als bij mij en de veerpoten?
gr tijne
ps: ik weet wel dat mijn veerpoten het zelde zijn als van een diesel.
19 jaar
Er is geen goedkope manier om er pk's bij te krijgen in ieder geval niet zoveel als jij erbij wil.
Een openluchtfilter levert misschien 2 pk op mits de koude
lucht aanvoer goed is. Een uitlaat zonder kat misschien 6 pk.
Bovendien kun je deze pk's niet zomaar optellen.
Om er redelijk vermogen uit te krijgen zal je zoiets moete doen:
-inlegfilter k&n of green
-spaghetti spruitstuk
-scherpere nokkenas
-kop vlakken
-groep A uitlaat vanaf spruitstuk(veel herrie)
-als alles gedaan is pas chippen op maat
misschien dat je hierdoor zo'n 30/35 pk erbij krijgt maar dat is
erg positief geschat.
Ook is dit erg kostbaar een goedkopere optie is eerder
dan een C20NE (115pk) of C20XE (150pk)inbouwen en niet
vergeten je remmen aan te passen!
grtz.
19 jaar
ik las je berichtje wat later mark sorry.
maar in iedergeval heel erg bedankt dan ga ik is kijken wat er gebeurt als ik me kat er tussne uit haal(heb nu een half lege eind demper maar die wil ik vervangen voor TWEE orginele(bijdekanten een)) en dan dat luchtfilter in me orginele kast.
maar wat ik van jullie begrijp is dat het niks uit maakt voor de apk he?
en als ik de kat er tussen uit haal en die twee eind dempers heb kom ik dan niet in de problemen met me tegen druk van de uitlaat?
gr tijne
19 jaar
De C20XE is idd 2liter 16v. Motorsteunen en kabelboom zul
je moeten aanpassen de veerpoten weet ik zo ff niet bij de
kadett was dat wel zo d8 ik. Voor meer motorombouw info enz.
ff aanmelden op www.opel-forum.nl en dan astra gedeelte.
Het verwijderen van je kat maakt niet uit voor de APK maar
je CO uitstoot bij de 4gassen test moet toch nog wel goed zijn dan.
19 jaar
Is het niet zo dat als een auto standaard vanaf de fabriek een KAT heeft die er bij de APK er ook tussen moet zitten ?
En inderdaad een betere luchtfilter levert niet erg veel meer PK's op maar WEL meer bruikbare trekkracht, vooral in het onderste toerengebied omdat de airflow hoger wordt en dat betekend sneller optrekken(en iets meer verbruik).
Mark,
Kat en de APK :
Voor benzineversies met een cilinderinhoud van meer dan twee liter, bestaat die verplichting sinds oktober 1989. Andere wagens met benzinemotor moeten sinds 1 januari 1993 met deze voorziening uitgerust zijn.
Dit had ik al vermeld in mijn bericht van 25 Januari.
mvg,
Hans.
hey hans,
ik krijg net te horen dat als op de auto papieren staat dat er een kat in zit dathij ir in moet blijven hoe zit dat dan?
(heb nog niet gekeken of het er op staad hoor)
gr tijne
19 jaar
Waarschijnlijk staat er u9 of e2 achter het type, dan hoort er een kat onder.
Willem
Jawel , allemaal goed , maar ik stond er bij toen men in de garage een kat openmaakte omdat deze kapot was en dat kon omdat de auto buiten de verplichte datum viel.
De monteur zei : deze auto is van 1991 en dan is een kat niet verplicht.
mvg,
Hans.
nou als ik tijd heb rij ik daarlijk wel even langs het keurings stadion hier dan weten we het.
gr tijne
19 jaar
is dat zo willem? dus ik heb een auto die niet zo heel erg slecht is voor het miljeu?
gr tijne
ps: mensen ik wil iedereen even heel erg bedanken dat jullie niet zeuren over de typ fouten die ik maak want ik ben namelijk dislectie dus vandaar maar super van jullie echt top
19 jaar
Je bent niet de enige met typ en spelfouten (ik heb er ook zat), dit is een technisch forum en geen taal forum dus ik denk dat ze je niet snel aan zullen vallen, je berichten zijn immers prima leesbaar
Martijn,
Ik heb je persoonlijk ook al eens een mailtje over jouw dislectie gestuurd,ik denk ook dat de meeste op dit forum jouw site ook wel bekeken hebben,daarop vertel je uitgebreid over dislectie.
Ik denk dat iedereen nu wel begrip heeft voor de taal foutjes.
Hans
ja maar wou het toch even kwijt hans.
als mensen er een probleem mee hebben maakt het me niet uit opzich maar ben toch bij dat er hier geen prat over gemaakt wort.
gr tijne
19 jaar
Niks aan de hand Tijne!
mvg,
Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar