close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: dynamo weer kapot

Bouwjaar: 2000

hallo


heb nu al 3 keer me dynamo laten vervangen in een half jaar tijd maar hij begint nu weer alles begint weer te knipperen enz. iemand enig idee wat de oorzaak is dat die dynamo steeds stuk gaat want dealer vervangt hem wel steeds maar vragen zich ook niet af waar het door komt zeggen allen maar ja komt vaker voor maar ik zit steeds zonder auto dus wil graag weten wat het zou kunnen zijn


mvg barry

Geplaatst door

barry828 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kortsluiting in je accu (alleen als hij oplaat dan.

wort de snaar te strak gespanne dat de lager stuk lopen?

de plus draat van je dynamo naar je startmotor naar je accu wel goed?(als hij zijn spanning niet kwijt kan loopt hij ook stuk)

massa van de dynamo slecht?(zelfde verhaal als met de plus)

maar wort iederekeer echt de dynamo vervangen of alleen de koolborstels?(als je hem weg brengt kerf dan voor de gijn is een krasin de dynamo zelf (in het aluminium) en maak de kras een beetje vies dat het niet opvalt en kijk of je echt een andere dynamo heb gekregen)

voor de rest kan ik je geen raad meer geven geloof ik.

suc tijne

tijne 0

19 jaar

B+ kabel (verdubbellen)(kabel die van dynamo via startmotor richting accu gaat)
,massakabels controleren op corrosievorming, accupolen insmeren met kopervet.

Mvg General Motors

Ik neem aan dat het steeds onder garantie valt anders wordt het een duur grapje voor jou.
Ik zou als ik jou was naar een andere garage gaan, als ze na drie dynamo's nog niet in de gaten hebben dat er echt iets meer mis is dan zou ik ze niet met hun vingers aan mijn auto willen hebben zitten.

pe3hmp 0
badge

19 jaar

vandaag naar laten kijken maar nu geven ze de schuld aan de versterker die erin zit kan niet in die auto zeggen ze want trekt te veel ampere dus met andere woorden zoek het maar uit of koop een zwaardere dynamo vind het maar raar

barry828 0

19 jaar

dat is onzin wat voor versterker is het en hoe zwaar is hij afgezekkert?

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Wanneer er te veel stroom naar de versterker loopt kan dit er voor zorgen dat de accu leegloopt en de dynamo iedere keer meer stroom moet leveren dan hij eigenlijk kan, maar dan vraag ik me af wat er in hemelsnaam voor giga verterkers er in jouw auto liggen, zelfs de kleine auto's hebben een dynamo die makkelijk 45Ampere kan leveren en daar komt dan nog bij dat het stroomverbruik niet continue is van jouw versterker en bij bijvoorbeeld harde bassen pas echt stroompieken gaan lopen (pieken die door een grote elco bij de versterker heel goed opgevangen kunnen worden).

pe3hmp 0
badge

19 jaar

ja ik vond het ook al belachelijk zit 1 versterker en is 2 keer 100 watt nou nou dus dit is niet mogelijk in een opel astra nog wel een diesel dus dynamo is al wat hoger dan benzine maar ja dealer he maar mag hem brengen gaan ze kijken maar ze blijven erbij dat het daar door komt.en ze leveren trouwens ook geen nieuwe maar gereviseerd maar ik laat het weten wat ze ermee gaan doen zag hier al wat tips over kabels.


mvg barry

barry828 0

19 jaar

Absoluut onmogelijk dat je dynamo kapot gaat van zo'n klein 2 X 100 Watt versterkertje (meestal leveren die dingen niet eens wat erop staat) de versterker zal wel afgezekerd zijn met 20 of 25 A.

Ik zou inderdaad eerder denken aan een slecht contact van de massakabel en dat daardoor de dynamo om zeep geholpen wordt of dat er ergens een kortsluiting wordt veroorzaakt (losbungelende kabel van de dynamo die het chassis raakt).

pe3hmp 0
badge

19 jaar

hey barry,

als je een stevig verhaal wil om bij de dealer aan te komen kan je mijn astra er bij hallen.

ik heb zelf twee versterkers achterin ligen van 350 watte per stuk en zijn allebij afgezekkert op 25 amp en ik heb daar ook geen problemen mee.

dus laat je neit gek maken door ze en zeg gewoon dat ze uit hun nek lullen.

neem anders is cantokt op met opel nederland.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

ALs ie 20 of 25 A afgezekerd is, mag je verwachten dat ie in maximale toestand een vermogen KAN leveren van zeker 200 Watt. Maar ik heb er wel wat zwaarders inliggen en nooit geen problemen gehad. Zelfs zonder condensator..
Dus zoek het toch maar ergens anders (is voor dealer inderdaad erg makkelijk te zeggen als ze verder niks weten.. Op naar een andere zou ik zo zeggen !!!)

Gr.
Remco

remco9422 0
badge

19 jaar

hoi

ik geloof er ook geen barst van maar heb echt alleen maar ellende met die dealer alles wat hun maken is binnen 1 a 2maanden stuk en ik ben iedere keer me auto kwijt want neerzetten mag altijd daar dat is het enigste voordeel.maar na het verhaal over de versterker en dat het me eiegen schuld was liep ik toch wel even rood aan komt er dus op neer dat in mijn auto geen versterker kan wat een grap maar moet morgen langskomen gaan ze weer kijken maar ja dit word al nummer 3 dus denk dat ze toch ergens anders moeten gaan zoeken.of de dynamo van hun is van erg slechte kwaliteit maar je ze zullen wel weer een andere erop zetten en dan is het volgende maand weer raak.zal inderdaar even contact opnemen met opel nederland misschien dat dat wat uithaalt

gr barry

barry828 0

19 jaar

hey barry zit jij soms bij opel spoormaker?

gr tijne

tijne 0

19 jaar

nee merel hoezo???


gr barry

barry828 0

19 jaar

zelfs met een redelijke dynamo van de sloop (uit een bak vol dynamo's) doe je langer. raar verhaal van de dealer.

martijn, jij schreef dit "als je een stevig verhaal wil om bij de dealer aan te komen kan je mijn astra er bij halen."
als ik zo het verhaal van barry lees dan denk ik dat de dealer wel een lulsmoes klaar heeft liggen in de trant van een astra f heeft een ander soort laadsysteem dan de astra g of iets dergelijks.

gr.
martin

mvdkant 0

19 jaar

Dan heb ik nog een leuk verhaaltje voor je.
Ik heb een Astra G 1.6i met een 44ah accuutje.
Daarin zitten 2 versterkers,1x Gelhard indy 360W (30A gezekerd)en een Sony Mosfet 2x150W (25Agezekerd) en ik ben zo'n mafketel die altijd boem boem boem door de straten rijd (2 JBL kisten met dubbele steekspoel),dus altijd voluit beuken (Harcore will never die) en nog nooit geen probelemen gehad.(ook niet bij mijn vorige auto's (Astra f 1.6,Kadett 1,4 en Ascona 1,6)Allen met een 44ah accutje en het standaard dynamootje.
maar ff serieus.Vreemd verhaal,er zit toch garantie op ruildelen van Opel?

Hoi Barry,
Even een steuntje in de rug: een dynamo KUN je NIET opblazen door hem te zwaar te belasten. Dit is onmogelijk. Ook een defecte accu krijgt een dynamo niet verrot. Hij begrenst zelf de maximale stroom (heeft te maken met verzadiging van het magnetisch materiaal). Dat begrenzen heeft niks met de spanningsregelaar te maken maar wordt bepaald door de constructieve eigenschappen van de dynamo. Hij wordt bij maximale belasting wel warm maar daar is de ventilator voor.
De enige dynamo's die je wel kunt opblazen zijn de gelijkstroomdynamo's maar die zie je alleen op auto's ouder dan pakweg 35 jaar.
Kortom, het ligt niet aan je versterkers ofzo. Je moet het in de rest van de auto zoeken. Kabelverbindingen zijn berucht. Als er slechte contacten zijn krijg je piekspanningen en daar kun je de dynamo WEL kapot mee krijgen.
De kabels tussen de accu en de dynamo moeten onberispelijk schoon zijn en goed vastzitten. Bij twijfel trek je een nieuwe dikke kabel (10mm²) vanaf de B+ van de dynamo rechtstreeks naar de plus van de accu. Vanaf het huis van de dynamo leg je zo'n zelfde kabel naar de min van de accu. Dan moet het goed gaan!

Succes,
Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

Je kunt wel een dynamo opblazen door hem te zwaar te belasten, dit heeft te maken met de duty cycle van de gebruikte materialen (en je accu), maar in het geval van Barry is dit onmogelijk omdat er gewoonweg te weinig stroom opgenomen wordt.

De garage is dus gewoon bezig hem met een kluitje het riet in te sturen(schandalig) omdat ze het zelf ook niet weten en het gewoon niet toe durven te geven, ze zeggen dan snel 'gooi er maar een zwaardere in' in de hoop dat het probleem dan opgelost is.

pe3hmp 0
badge

19 jaar

ik heb inderdaad garantie maar de manier waarop het gaat vind ik zeer onredelijk want ik heb de eerste keer 440 betaald ging binnen een maand stuk vervangen onder garantie geen probleem nu kom ik weer en nu opeens is het mijn versterker ja zo ken ik er ook nog een paar maar maakt verder niet uit heb hier genoeg gelezen dus over een versterker moeten ze niet meer zeuren heb heb hem trouewn opgehaald net ze hebben er niets aan gedaan want ze vinden dat er een zwaardere dynamo in moet maar ga ik niet mee akkoord dus nu willen ze een orginele erop zetten maar dan geen garantie meer.heb me auto meegenomen en ga een brief sturen aan opel nederland want deze dealer is waardeloos en ben er hlemaal klaar mee.deze dynamo's zijn gewoon niet goed dus laat het aan opel nederland over


mvg barry

barry828 0

19 jaar

barry,

doe zelf is een leuk testje.

als je een multimeter heb moet je een van je accu polen er af hallen de ene poot van je meter op de accu pool en de andere poot op de accu klem.

dan meot je is even iemand het contakt aan laten zetten en kijken wat er gebeurt op je meter.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Laat dat geintje maar uit je hoofd

pe3hmp 0
badge

19 jaar

hoe zo dat mark?

ik heb zo al vaak gekontroleert op lek stroom en of er ergens grote kortsluiting is.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

De goedkope multimeters kunnen een beetje piek stroom niet aan, bovendien moet je precies weten hoe je het een en ander aansluit, niet mee klungelen dus, en de computer reset zichzelf meestal weer na het eraf halen van een accupool, bovendien kan de stroom die je dan meet na het aanzetten van het contact overal van zijn dus heb je niks aan de waarde wat je meet (je hebt immers geen vergelijk stroomwaarde van een auto die wel goed is).
Bij een goede garage sluit men een scoop aan en dan kun je zien of er gekke spannings pieken ontstaan (dat kan duiden op slechte contacten)

pe3hmp 0
badge

19 jaar

aha oke zo bedoel je.

heb zelf een multiemeter die alles zelf egelt en kan hem dus ook niet insstellen op wat hij moet meten dus vandaar.

maar dacht dan kan je meten of je veel lek stroom heb als je contakr uit staad invergelijking met contakt aan.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Nee helaas, zo simpel is het niet

pe3hmp 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.