close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra 2006: Centrale vergrendeling

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z14XEP, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 66

Hallo allemaal,

Ik heb het volgende probleem met mijn Opel Astra H uit 2006.
Sinds vorige week werkt mijn CV niet meer, via de sleutel en ook niet via de knop op het dashboard.

Wat heb ik zelf al gedaan/nagelopen:
* Zekering vervangen in de UEC (ik heb GEEN REC)
* Alle bekabeling (zover dat kon) bij de deuren na gelopen
*Handschoenenkastje weg gehaald om te kijken of ik daar het computertje kan vinden van de CV, maar deze kan ik nergens vinden (weet iemand waar die precies moet zitten?)
*Batterijen sleutels vervangen

Het zal niet te maken hebben met het bekende "contact slot probleem" aangezien de radio gewoon uit gaat als ik de sleutel eruit haal. Wel valt me op dat de kofferbak vergrendeling wel werkt met de afstandbediening. De tankdop was ook afgesloten maar die kon ik gelukkig met de "nood-kabel" openen.

Uitlezen van de auto geeft aan "circuitstoring in portierontgrendeling" en "circuitstoring in portiervergrendeling"

Ook geeft hij de storing:
*Verkeerde omgeving-ID ontvangen van IPC
*Onjuiste omgeving0ID ontvangen van REC (maar ik heb helemaal geen REC)
*Onjuiste omgeving-ID ontvangen van UEC


Lang verhaal maar hoop dat iemand me wat verder kan helpen.

Graag hoor ik van jullie en alvast bedankt!

Geplaatst door

Robbie-V (0)

al 3 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Was je zekering ook kapot?
Volgens mijn schema zou het zekering FE7, 20 amp. met constante spanning erop, moeten zijn.

Jouw auto heeft geen aparte cv-stuurapparaat, alle cv-motoren in de portieren en tankklep worden aangestuurd direct vanuit het UEC (en dan ga ik er nu vanuit dat je echt geen REC hebt).

Foutcodes zijn handiger met foutcode nummer, en daarbij de info welk systeem (b.v. centrale vergrendeling of voertuig) en welk stuurapparaat (b.v. UEC) de foutcode gezet hebt.
Lijkt mij toch iets met de bedrading te zijn.
Als je achterportieren hebt, heb je dan de doorvoerubbers vanaf de b-stijl naar je achterportier al geopend?
99,9 % van alle cv storingen worden veroorzaakt (bij deze auto) door kapotte/afgebroken bedrading in dit doorvoerrubber...

RichardMH 95
badge

3 jaar

Hoi RichardMH,

Bedankt voor je reactie. Bij mij was de zekering idd kapot (nummer 7, 20amp). Deze vervangen en de nieuwe zekering blijft wel heel.

Ik heb idd GEEN REC. Ik begreep dat er aan de bestuurderskant achter de plastic panelen ergens een zwart kastje moet zitten die de CV aansturen. Dit wil ik morgen even gaan onderzoeken (als ik erachter kom hoe ik de plastic panelen los kan krijgen?

De foutcodes zijn:
* B3130: Circuitstoring in portierontgrendeling
* B3135: Circuitstoring in portiervergrendeling
* B3925: Verkeerde omgeving-ID ontvangen van IPC (instrument)
* B3929: Onjuiste omgeving-ID ontvangen van REC (electrisch centrum achter)
* B3977: Onjuiste omgeving-ID ontvangen van UEC (electrich centrum onder motorkap)
En nog 2 andere codes/storingen die niks met het CV probleem te maken hebben (P1565 en P0340).

In de achterportieren heb ik de tules al los gehad en de bekabeling nagelopen (voor zover dat kon) en dat is allemaal in orde. Maar ik heb begrepen dat als er bij de achter deuren een kabelbreuk is of kabel is niet goed dat dat alleen effect heeft op dat portier en niet zozeer met ALLE deuren en tanklep. De knop op het dashboard zou dan nl alsnog moeten werken (daar brand nu nl ook geen lampje op).

Voordat ik de auto ga weg brengen wil ik dus zelf nog even dat CV computertje na kijken.
Als je een tip hebt hoe ik de plastic "sier"kappen aan de binnen kant weg kan halen dan hoor ik dat graag van je (of van iemand anders natuurlijk ;-))

Robbie-V 0

3 jaar

Nou, zoals ik al eerder schreef, er is geen cv computer, alles cv-motoren worden direct aangestuurd door het UEC.
Als zekering 7, 20 amp. eruit geklapt is, dan heeft er een forse sluiting plaatsgevonden.
Ik ga je toch nog een keer verwijzen naar die kabels vanaf de b-stijl naar de achterportieren.
Trek aan de achterportier de stekker eruit, dit doe je door die ring, die er omheen zit, in te drukken naar je deur toe.
Als je je stekker los hebt, probeer dan de kabel naar voren te trekken, richting voorportier, met voorportier open, je hebt dan meer ruimte.
Als je de kabel met stekker daar hebt, kijk je naar je stekker... daar zie je een grijze klemring omheen zitten, die kun je makkelijk losmaken met een fittingschroevendraaier.
trek dan ook de rubberdoorvoer los uit de b-stijl en trek de kabelboom er een stukje uit.
nu kun je de rubber doorvoer aan de stekkerzijde losmaken, en deze rubberen ribbelslang een stuk terug stropen.
De kabelbreuken zitten meestal direct achter de stekker.

Waar ik wel bedenkingen bij heb, als je nieuwe zekering heel is, en je cv nog steeds niet werkt, of de sluiting niet meer schade heeft aangericht aan het UEC.

Foutcodes b3925, b3929 en b3977 heb ik zo niks aan.
Je moet weten door wel systeem en welk stuurapparaat de foutcode is gezet.
bv, b3929, er is dus een stuurapparaat aanwezig (welke?) die dusdanig is geprogrammeerd dat er WEL een REC aanwezig is.

Als je met dealer apparatuur uitleest, in mijn geval met een Tech2, dan doe je eerst een aanwezigheidscontrole van alle stuurapparaten. Als dit al niet in orde is, dan is het uitlezen van foutcodes feitelijk nutteloos, je moet er eerst voor zorgen dat alle stuurapparaten aanwezig, en juist zijn geconfigureerd voor wat betreft de Can-bus bezetting van jouw voertuig. Als dit in orde is, dan pas ga je foutcodes uitlezen...

Ik heb even een printscreen gemaakt van het schema van een cv zonder REC.
Dit gaat puur over de aansturing van de motoren...

RichardMH 95
badge

3 jaar

Wederom bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Toch heel raar dat het is ingeregeld als REC terwijl deze er niet in zit.
Alle stekkers en kabels heb ik los gehaald (bij alle deuren) en IN elke rubberen tule heb ik gekeken.
Dus ook de grijze klip er vanaf gehad etc. Bij 1 deur was hier al een nieuw stukje kabel ingezet middels schuif/krimp klemmetjes. Deze heb ik verwijderd en de kabels gesoldeerd met een krimp mof erover heen.

Ik wil je zeker niet tegen spreken aangezien ik er geen kennis over heb maar toch raar dat ik op internet overal lees dat er bij de passagiers kant OF bij de bestuurders kan een zwart kastje zou moeten zitten welke de CV aan stuurt. Jij geeft aan dat het direct vanuit de UEC loopt. Maar is het niet zo dat het UEC dat zwarte kastje (welke ik nog moet gaan zoeken) aanstuurt? Is er een mogelijkheid om door te meten of klem 7 op de UEC het überhaupt nog wel doet?

Is er een andere manier van opsporen waar er evt een kabelbreuk zou kunnen zitten? Ik heb wel een kabel pieper (voor mn werk) welke ik zou kunnen aansluiten en heel de kabel kunnen uit piepen maar ik zou totaal niet weten welke kabel(s) ik moet hebben, laat staan dat ik weet waar het "begin" van die kabel(s) is/zijn. Wellicht kan ik dan ook het schema wat je stuurde beter kunnen begrijpen.

Wat bedoel je precies met een "aanwezigheidscontrolle" van alle stuurapparaten? Deze fout codes die ik opnoem zijn uitgelezen met een Snap-on (vanuit een garage). Heel veel meer info heb ik helaas niet qua codes of uitlezen, ik kan je wel de foto's ervan toesturen maar dan heb je exact dezelfde info. Kan een Tech2 dan meer zien dan die snap-on? Kan die ook traceren waar de "fout" zit of is dit te makkelijk gedacht?

Robbie-V 0

3 jaar

Stuurapparaatjes voor cv bestaan in modellen vóór Astra H, en zitten dan inderdaad meestal aan de passagierskant onderaan zijkantpaneel.
In jouw auto wordt het cv systeem verzorgd door UEC (zie schema dat ik heb meegestuurd) en in zekere mate ook door de CIM, voor sleutel herkenning. Als jij op je afstandbediening knop drukt, ontvangt de CIM dit signaal, waarop de CIM communiceert met het UEC of deze jouw opdracht (deuren op of dicht) wil uitvoeren. Zou je een auto hebben met REC, dan doet deze ook mee met het cv systeem...

Ik ben niet bekend met Snap-on, maar de ervaring met niet dealerapparatuur is dat het allemaal maar heel beperkt is.
Het diagnoseprotocol van bv jouw auto is dus als volgt;
Je controleert eerst of alle stuurapparaten in je auto daadwerkelijk aanwezig zijn, of de chassisnummers kloppen, en of de canbus configuraties goed zijn.
Dan ga je pas foutcodes uitlezen.
Stel je voor, je UEC communiceert niet, dan ga je eerst naar het testprotocol waarom je UEC niet werkt. Zou je eerst foutcodes uitlezen, dan krijg je een hele vracht met dc's van allerlei stuurapparaten die de UEC niet zien... Dat werkt dus niet.

Terugkomend op je probleem,
Je zekering FE7 blijft er nu inzitten, dat betekent dat of de sluiting er op dit moment niet inzit, of dat de sluiting pas ontstaat bij een bepaald commando, bv deuren openen, maar wordt dit commando niet uitgevoerd door bv een defect UEC (hier zitten inwendig de schakelrelais voor openen en sluiten in).
In een heel enkel keertje kun je misschien testen met wat wij een actuatortest of stelelement test noemen in de Tech2. Daarin kun je dan de commando's openen en sluiten ingeven terwijl je ook enkele parameters ziet. Misschien kun je ook zoiets vinden in je snap-on tool...
Als de bedradingen van b-stijl naar achterdeuren echt ok is, dan heb ik verder niet echt een gouden tip... Dan wordt het doormeten aan de hand van het schema en testprocedure aan de hand van de dc's b3130 en b3135...

RichardMH 95
badge

3 jaar

Hey Richard,

Wederom bedankt voor je lange uitleg. Ik was even paar dagen druk.
Auto is inmiddels toch naar de garage geweest en deze hebben het probleem opgelost.
Probleem bleek toch bij de linker achter connector/tule te zitten.

De dikke bruine massa kabel (zo zeiden hun het) was heel strak tegen de connector kapot.
Ze zeiden wel dat het heel lastig te zien was juist omdat het zo strak tegen de connector aanzat.
Baal zelf dat ik dit toch niet gezien heb aangezien ik deze connector meerdere malen heb los gehad en ook de tule heb los gehad.

Gelukkig viel het dus achteraf toch mee.

Foutcodes waren paar dagen geleden al gewist en deze zijn niet meer terug gekomen, wellicht waren het nog oude codes. Gelukkig maar!

Toch heel erg bedankt voor je reacties en het mee denken en vooral al je uitleg!
Wordt zeer gewaardeerd!!

Robbie-V 0

3 jaar

Mooi dat het is opgelost.
Dc's waar verder geen klachten over zijn kun je soms ook best negeren...
De kunst is dan om de voor jouw probleem nuttige dc's eruit te filteren...

RichardMH 95
badge

3 jaar

Uiteindelijk was de oplossing dat er bij een achterdeur TOCH een kabel defect was. De breuk zat zo strak op de stekker dat de monteur van de garage het logisch vond dat ik het niet kon vinden. Bleek de dikkere bruine massa kabel te zijn. Voor de mensen die de moeite hebben genomen te reageren en mee te denken nogmaals heel erg bedankt voor de moeite!!! Wordt zeer gewaardeerd.

Robbie-V 0

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.