Opel Astra: Chiptuning Astra G Di 16V 2.0DTL van 82pk naar 105pk verantwoord

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0DTL(2.0DI 16V) 82pk

Ik overweeg na een tip van een Problemcar bezoeker om mijn Astra 2.0DTL(2.0DI 16V) 82pk te laten tunen via chiptuning naar 105 PK, zijn er mensen die hiermee ervaring hebben(zowel positief als negatief) ?

Ik zit absoluut niet te wachten op electronische problemen en een dealer/garagist die met de vinger naar de chiptuner wijst....volgens de internetsite blijven de foutcodes gewoon uitleesbaar.

De volgende site(onder andere) geeft informatie:
http://www.mathijssentechnics.nl/main.ph...

Ik hoor graag wie er iets meer van weet.

johan0031

Geplaatst door johan0031 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

stefan84 (0), 17 jaar geleden

hallo johan

heb het zelf ook in mijn beemer zitten,rij er inmiddels al meer dan 150.000 km mee zonder enige problemen of wat dan ook!maar grotendeels hangen de problemen bij de bestuurder,maak er dan ook geen misbruik van om het zo maar te zeggen..de toerentalbegrenser zal dan ook 'weg' zijn,maar dat wil bv niet zeggen dat je dan gewoon door het rode gebied mag trekken..

zou het afraden als de motor al tussen de 2 ton aan het passeren is..

voor de rest wel leuk speelgoed..wat meer Pk's-koppel en bij normaal rijgedrag misschien een iets gunstiger verbruik..

foutcode's zijn gewoon uit te lezen net zoals bij de originele chip..

succes

Stefan

jospen (0), 17 jaar geleden

Ben zelf ook enorm benieuwd!

Heb dezelfde auto, met 130.000 km op de teller.
Zal graag ook meer meningen willen hebben.

Is het verschil groot?
Zo hij (DTL) te vergelijken zijn MET DE dth (dTI)?

stefan11106 (0), 17 jaar geleden

Beste Johan

Ik heb bij 216,000km mijn astra sport 2,0DTL laten tunen ook bij mathijs technics ,

en wat een power en wat een vooruit gang !

je mag eerst een proefrondje maken als hij het er op gezet heeft,en ik schok gelijk al van het verschil !

er staat inmiddels al 223,000km op en helemaal geen problemen gahad !

LET ALLEEN OP HET VOLGENDE: 1. rij de motor rustig warm ,belangrijk voor de turbo
2. niet te lang vol gas geven als je de topsnelheid uitprobeerd ,want de turbo krijgt geen gekoelde lucht omdat deze geen intercooler heeft met gevolg dat je motor temp naar de 100C loopt

de prestaties zijn (mijn eigen bevindingen)

Voor tuning 0-100km/h 12,5 sec
Topsnelheid 178 km/h

Na tuning 0-100km/h 9,5 sec
Topsnelheid 195 km/h

Nou ik hoop dat ik je wat wijzer heb gemaakt johan,

Succes ermee

P.s heb mijn letters van TEC rood gemaakt op de kap en achterop DTI geplaast
[img]http://i26.photobucket.com/albums/c107/s...[/img]

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

linke spelletjes die je met zo'n ECOPECH motor uithaalt, ik vind ze niet betrouwbaar genoeg om dit soort grappen mee uit te halen.

groeten Marcel

stefan11106 (0), 17 jaar geleden

marcel heb je voorbeelden dan ??

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Koelwatertemperatuur heeft HELEMAAL NIETS met inlaatluchttemperatuur te maken.................. Dat hij naar de 100 graden loopt komt dat de koelcapaciteit te laag is voor dit vermogen................

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

@paulmichel: inderdaad de motor wordt duidelijk overbelast, zeker maar niet te vaak volgas geven anders gaat hij de volgende 7000km niet redden.

suc6

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Gewoon niet aan beginnen, is vragen om ellende.
Deze motoren zijn origineel al geen toppers.
Die 82 pk versie gebruikt ook al een behoorlijke slok olie van zichzelf.
Het zal de levensduur geen goed doen denk ik.

mvb8029 (0), 17 jaar geleden

ben het er niet mee eens :
Gewoon niet aan beginnen, is vragen om ellende.
Deze motoren zijn origineel al geen toppers.
Die 82 pk versie gebruikt ook al een behoorlijke slok olie van zichzelf.
Het zal de levensduur geen goed doen denk ik.

heb het 3 jaar geleden laten doen met de mijne 2.0 dtl 1999 en zal je zeggen ik heb er nog geen sec spijt van gehad zou het zo weer laten doen
zou het niet meer willen missen
en wat het olie verbruik betreft wat maakt die extra liter olie nu uit op de 10.000 km voor wat je er voor terug krijgt

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Dan heb je geluk wat olie verbruik betreft.
Ik heb er verschillende in de lease gezien die een liter op de 1000km gebruikten.
Daarom zou ik dat chippen maar laten zitten.
Het is vragen om moeilijkheden.

stefan11106 (0), 17 jaar geleden

die van mij heeft ook geen probleem ca betreft olieverbruik

dus alle berichten,over dat ze het niet redden is onzin, het licht gewoon aan je zelf

en over het koelcapiciteit is ook anders , want de radiatuer is indentiek aan die van de 100 pk DTI

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik ben het met primera eens, deze motoren zijn qua uitvoering en betrouwbaarheid erg zwak.
Ik zal niet zeggen slecht omdat ik ook een hoop exemplaren ken die WEL gewoon doen waar ze voor gemaakt zijn.

Daarnaast ken ik ook een aantal personen die mij hebben gezworen NOOIT een ecotec motor meer te nemen, omdat deze het in de verste verte niet halen bij de betrouwbaarheid van de ISUZU diesel, die opel voormalig monteerde in hun auto's ( O.a Corsa en Combo).

Het is wat je zegt, DE RECHTERVOET VAN DE BESTUURDER, die het verschil maakt, en daarom ben ik van menig dat een chiptunig van deze modellen motoren niet ten goede komt aan de betrouwbaarheid.
Wel moet ik opmerken dat er verschillende stadia van tuning zijn, waarbij je dus kunt kiezen uit verschillende gradaties van opfokken. Een upgrade van dik 20 PK zou bij mij niet gebeuren op deze motoren, dan trek ik mijn handen er vanaf, en zeg ik dat alle risico's voor de eigenaar zijn.

Indien je weet waar je mee bezig bent en ook het risico niet onderschat van je rechtervoet mag je het wat mij betreft gerust doen, en ik wens je alle succes en geluk, maar doe je het enkel voor de stoplichtsprintjes zeg ik, je bent verkeerd bezig, en doe het niet.

Succes Marcel

stefan11106 (0), 17 jaar geleden

nee marcel is het net wat je zegt ,

de stoplicht sprintjes zijn slecht als je motor hebt op gefokt

bij mij gaat het er meer omdat ik iets vlotter kan rijden en inhalen

het geen bij op de snelweg nog gauw ff inhalen zoiets

maar zo het kunnen om er nog een intercooler op te zetten of heb ik dan de turbo van de DTI nodig met de andere bocht op de inlaat zijde van de turbo ?

groet stefan

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Intercooler heeft niets met betrouwbaarheid te maken.
Deze koelen enkel de lucht NA de turbo, zodat er meer zuurstof in de cilinder kan, en je dus NOG meer vermogen overhoudt.

Als je dan toch wil gaan voor extra vermogen, zou ik hiermee beginnen.

Of je dan ook een andere turbo nodig hebt kan ik je niet vertellen.

Groeten Marcel

johan0031 (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor al deze wijze raad, ik wil er iets meer vermogen uithalen om op de secundaire weg/snelweg sneller in te kunnen halen en ik ga wel eens op stap met een caravan, dan komt het ook van pas. Ik ben geen scheurmaniak, zal dus niet lange tijd "planken". Als ik een gemiddelde conclusie trek denk ik dat het wel verantwoord is mits ik mijn rechtervoet enigszins in toom hou :-)

Ik hou deze topic nog even in de gaten en dan beslis ik.

Alvast bedankt,

Johan

[url=http://imageshack.us][img]http://img204.imageshack.us/img204/3074/...[/img][/url]

stefan11106 (0), 17 jaar geleden

johan zo als jij het wil kan het absolut geen kwaat ,

laat het mnaar weten wanneer je de beslissing neemt

groet

stefan

SKNR78 (0), 16 jaar geleden

Ook al is deze topic al meer dan een jaar oud moet ik zeggen dat ik het goede informatie vind. Ik zelf rij ook een 2,0DTL en mis ook net dat kleine beetje extra.
Ik heb zelf al wel slechte ervaringen met de betrouwbaarheid van deze motoren (afgebroken aandrijfstang) en vind het aanpassen van het motormanagement een
te drastische aanpassing.
Ik zelf zie veel meer zitten in een intercooler, maar ik heb hier weinig ervaring mee (de theorie is mij wel duidelijk). Is er een standaard of sloop model te vinden
voor deze auto, want het lijkt mij dat dat het enige verschil is tussen de 2.0Di (82Pk) en de 2.0DTi (100Pk). Als dit zo is dan lijkt mij het monteren van zo'n
intercooler ook te doen. Een universele intercooler zie ik niet zo zitten, omdat ik niet te veel wil gaan verbouwen aan mijn originele onderdelen.
Het mag wel een lastig klusje zijn dat vind ik niet erg, ik ben niet onhandig.

Later,

Bob

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.