Hallo,
Ik ga het gewoon eens hier proberen, want ik weet het even niet meer.
Mijn Opel Corsa heeft bij de APK te hoge CO waarde bij stationair. 2,8 Bij gasgeven gaat hij netjes onder de 0,5.
Viergasmeting perfect. De Lambdawaarde is laag. 0.923 dacht ik.
Wat heb ik al gedaan: Andere benzine, flink toeren maken in zijn 4 een flink stuk gereden. Motorreiniger, nieuwe lambdasonde en sinds afgelopen dinsdag een nieuwe Katalysator (Bozal).
Wat blijkt? CO wel iets gezakt 1,7 in plaats van 2,8. Wederom een flink stuk gereden. Motor goed heet laten worden. Bij meting de CO zelfs gestegen naar 2,8? De computer is op storingen gecontroleerd en dat is goed. Geen valse lucht. Motor draait goed, geen haperingen. Volgens de Opel garage kunnen het 101 dingen zijn, wat ik geloof. Morgen wordt hij nogmaals uitgelezen bij de Opeldealer. Ik ben benieuwd.
Misschien dat iemand hier ineens een brilliante ingeving heeft??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lambdasonde defect ( maar dat is te controleren bij het uitlezen van de datastream ) of de katalysator zelf defect ( of leeg ).
Schiet me nog te binnen:
Zou ook nog een scheur in de katbevestiging kunnen zijn aan het spruitstuk.
Even de zoekfunctie gebruiken rechtsboven in je scherm.
Dit onderwerp is al vaker aan de orde geweest.
Ja die waarde blijft te laag van de Lambdasonde. Ik hoop dat ze mij morgen meer kunnen vertellen bij de Dealer. Bedankt voor de reactie. :-)
Die katbevestiging was nieuw en heel en ik was erbij toen hij geplaatst werd, maar ik zal het wel even opzoeken. Kan nooit kwaad.
13 jaar
Een te hoog CO-gehalte ( te veel benzine in verhouding tot de hoeveelheid lucht ) levert automatisch een lage lambdawaarde op. Andersom net zo: te weinig benzine levert een hoog lambdagetal op bijv. 1,10
Als de meting door de sensor dus niet klopt door externe omstandigheden, krijg je vanzelf een verkeerde waarde doordat het MM de aanvoer van benzine gaat bijregelen.
Het gemeten co-percentage hoort wel zo'n beetje bij het lambdagetal. Als het mengsel zo rijk is, kan de kat niet meer volledig werken.
Er zijn 2 mogelijkheden: basis-mengsel is veel te rijk en de lambdaregeling kan het niet genoeg bijregelen (armer maken)
of het lambdasignaal is verkeerd (laag/arm) en geeft de ecu opdracht om het mengsel rijker te maken.
Verschil tussen mogelijkheid 1 of 2 is te zien aan de fuel trim (Opel noemt dat Block Learn).
Bij mogelijkheid 1 is deze negatief en bij mogelijkheid 2 is deze positief.
Bij deze motor krijg je geen foutmelding bij beide mogelijkheden omdat die alleen komt onder belasting en niet bij stationair draaien.
Is alleen een beetje voorbarig geweest om de kat te vervangen, die was waarschijnlijk niet defect.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar