Opel Astra: co uitstoot te hoog

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i 60pk

Hallo allemaal,

M'n astra is afgekeurd wegens te hoge CO bij verhoogd toerental.
Stationair heeft ie een uitstoot van 0.4. (dat is dus goed , mag max 0.5 zijn)
Bij verhoogd toerental een uitstoot van 0.7. ( dus teveel wat max 0.3 mag zijn)

Ik vind geen gaten in de uitlaat en de lambdasonde geeft steeds een waarde die schommelt van 0.6 tot 0.9.
De zelfdiagnose geeft ook geen foutmelding.
Met de carterventilatie eraf blijft het hetzelfde.
De katalysator is er wel uitgehaald en is dus een lege pot.

Kan m'n probleem dus komen omdat de kat er uit is?
(ik dacht dat het geen kwaad kon doordat de lambda voor de kat zit)
Of werkt de lambda toch niet goed?

Hebben jullie nog tips of weten julie wat er nog kan schelen?
Alvast bedankt
Peter

peter 525i

Geplaatst door peter 525i (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

De kat wordt geacht het laatste beetje CO uit de uitlaatgassen te halen en dat gebeurt hier dus niet.

Ik vind het lambdasignaal ook een beetje verdacht.
Normaal komt het voltage wat lager (zo rond de 0,2 volt), maar misschien is je meter niet snel genoeg.
Waar heb je dat lambdasignaal mee gemeten?

ron001 (0), 9 jaar geleden

Gelijk probleem ondervonden, echter gaf de keurmeester aan dat de lambda waarde te hoog was.
Toen ik vroeg wat de overige gemeten waardes waren stond hij mij ogenschijnlijk appelig aan te kijken.

Hij begon gelijk van lambda kapot luchtmassa misschien kapot, kat niet goed, lekker wazig allemaal.
Verder onderzoek leerde mij dat het eigenlijk aan de O2 lag die bleek te hoog. na de luchtmassameter werd er valse lucht aangezogen en daar ging mijn brandstofregeling van over de pies...O2 hoog, Lambda Hoog >1, CO2 veel te hoog, slang vastgezet op inlaat manifold en toen was alles weer OKE.
Tip kijk je slangen na op scheurtjes, niet goed vast van klemmen etc Misschien ligt bij jouw daar ook de oplossing. Bijgevoegd foute boel meting

peter 525i (0), 9 jaar geleden

Alvast bedankt voor de reacties.

Heb het signaal gemeten met een fluke multimeter.
Daarnaast heb ik ook al getest op valse lucht door er omheen te spuiten met remmenreiniger. ( geen verandering)
In de garage hebben ze ook getest met allerhande slangen los te doen zoals de carterventilatie en het het gasklephuis te reinigen.( geen verandering)
Een luchtmassameter staat er niet op , het is een single point injectie (ziet eruit als een carburator met boven de gasklep 1 injektor)

Verder stottert de motor niet,trekt goed op, start direkt en rijdt goed.

Zet die kat dan toch zoveel CO om

Vele groeten ,peter

ron001 (0), 9 jaar geleden

Die van mij reed ook als de brandweer geen probleem merkbaar.

Geen luchtmassameter, vlak na je luchtfilter???? heb je iets meer gegevens bv motortype type astra bv z14 XEL of Z14XEP

aanvulling als je dit nog niet wist zo ja heb ik niets gezegd
Laat de motor tussen de 1500 en de 2000 tr/min draaien door het gaspedaal ligt in te drukken.

Let er op dat je de gaspedaal stabiel houdt, dus niet op en neer bewegen de motor zou nu zijn toerental stabiel moeten houden en mag dus niet schommelen!

Blijft de motor stabiel dan is er met de lambdasonde waarschijnlijk niets aan de hand.(zie levensduur)

De lambdasonde wekt zelf een spanning op deze varieert tussen de 0.1 en 0.9 volt. Als je met lopende motor de stekker verwijderd moet je op de plus en min (zwarte en grijze draad of aan de zwarte draad en de omhulling) een schommelende spanning tussen deze 0.1 en 0.9 volt meten. Als u deze waarde meet doet de lambdasonde zijn werk dus goed.

De verwarmingsweerstand kan met een losgekoppelde stekker via de witte kabels aan de kant van de lambdasonde gemeten worden, indien hoger dan 30 Ohm Lambdasonde vervangen.

alles goed dan maar weer een kat eronder zal dan toch dat laatste restje wegnemen

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Ron, als je de stekker van de lambdasonde los haalt wordt er niet meer geregeld door de motor-computer.
Deze zal dan een vaste waarde gaan aannemen en grote kans dat het signaal van de lambdasonde dan ook stabiel is.
Je zult dus met aangesloten stekker moeten meten.

peter 525i (0), 9 jaar geleden

Hey ,

De motorcode is C14NZ
Heb het al getest op ongeveer 2000 en op 3000 toeren en de motor schommelt niet.
M'n bougies hebben ook een lichte koffie met melk achtige kleur en volgens mij is de verbranding dan toch goed.
Moest ie teveel benzine krijgen dan zagen deze toch donkerbruin naar zwart op.

Ben eens aan het rondkijken of ik er geen universele kat kan tussen plaatsen i.p.v. de mijne want die is leeg.
Weet niet of die evengoed hun wek doen.
Al drie jaar geen problemen op de autokeuring , stationair geen probleem maar nu testen ze ook op verhoogd toerental en dan is het fout.


Vele groeten , peter

ron001 (0), 9 jaar geleden

Nee niet helemaal waar, de sonde geeft onder invloed van temperatuur een spanning af. Deze spanning wordt opgewekt door de twee metalen waarvan de sonde gemaakt is o.a platina (daarom is hij zo duur)
Een lambda met verwarming zorgt er in het begin voor dat er een aanvangsspanning is zodat de ECU van je brandstofregeling kan meten en reageren. De temperatuur loopt na het starten natuurlijk veel verder op als dat het verwarmings-element kan worden. Het los nemen van de sonde levert tegenwoordig ook een foutcode op in de centrale ECU (zal denk ik in 1997 nog niet het geval zijn geweest denk ik?? maar dan moet ik in het schema van de astra ecu duiken) De afgegeven waarde van de sonde is een variabele welke door de ECU wordt gemiddeld en als meetwaarde wordt gebruikt. Is een continu regel proces, vandaar dat ze een stationair meting doen en een verhoogd toerental meting dan zijn de gebruikte waarde door de ECU het meest stabiel

ron001 (0), 9 jaar geleden

C14NZ 60 PK versie
a gevonden hoor, kat voor 133 euries op winparts ex verzending astra motorcode geeft aan dat er een luchtmassameter in zou moeten zitten is een dure trouwens 400 en een beetje. kan je goed reinigen met remmen reiniger en wattenstaafje. Controle trek de stekker eruit en dan moet je stationair in elkaar duiken motor blijft net aan lopen

suc 6 met debakel hoop dat alles weer OKE wordt met je Opeltje A

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Ron, hoe REGELT de ecu als de sonde los is? Telepatisch de signaalspanning zien van de lambdasonde?

C14NZ heeft toch echt een mapsensor. Zie diverse leveranciers zoals hbase.
Ik heb nog nooit een luchtmassa meter gezien bij een monopoint injectie.

ron001 (0), 9 jaar geleden

V.w.b de L-massameter, ik kijk hier in mijn boekje en kan niet onder je motorkap kijken op afstand oh oh was dat maar waar
Als er geen signaal is van de sonde dan neemt de ecu het voortouw om je motor te laten lopen, inspuittijd wordt verlengd tijdstip ontsteking wordt aangepast alles om er maar voor te zorgen dat je motor blijft draaien en als het ff kan het stationair toerental houdt. Let wel als je dit bij een koude motor doet dus met losse sonde starten dan is de kans heeeel groot dat hij niet aanslaat. Meet je de afvoergassen dan schrik je echt van de waarde skyhigh m.a.w het hele motor/brandstof managment schiet in de vlekken maar doet zijn best maar niet waar hij voor bedoeld is.
Voor de mapsensor geldt eigenlijk hetzelfde verhaal als een L-massameter deze kan ook vuil zijn maar de aansluiting erop kan verstopt zijn, of de stekker maakt slecht contact etc etc.

En nu moet ik op visite ook dat gaat door op de zaterdagavond...later en suc6

peter 525i (0), 9 jaar geleden

Er zit geen luchtmassameter in maar een zogezegde map sensor die de luchtdruk meet.
Als ik die aansluiting lostrek begint de motor raar te doen , dus denk wel dat ie werkt. (motorstoringslampje brand dan ook)
Als ik de lambda loskoppel gebeurt er niks , niet stotteren of iets anders , blijft gewoon draaien, buiten dat het lampje gaat branden van motorstoring.

Die kat op winparts past niet. is ±400mm lang en bij mij is er nog een pijp voor , in totaal ±1050mm
Heb denk ik de goede gevonden voor 221 euro ex verzendkosten op onderdelen24.
Maar voor ik deze bestel zou ik graag weten of het hiermee opgelost zal zijn.

Met vele groeten , peter

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Ron, koude motor kun je gerust starten met de lambdasonde los. De sonde werkt dan toch nog niet. Daarom zit die verwarming erop.
De motorcomputer zal ook het signaal van de lambdasonde niet gebruiken totdat de koelvloeistof temperatuur een bepaalde minimum waarde heeft en er een bepaalde tijd sinds het aanslaan van de motor is verstreken.

Je spreekt ook jezelf tegen. Je zegt dat de inspuittijd verlengd wordt (mengsel rijker dus) als de sonde met warme motor wordt losgenomen.
Dan zie ik het lambdasiognaal niet meer op 0,1 volt komen, maar blijft die vast staan op 0,7 - 0,9 volt.
Daarom zeg ik dus, meten aan het lambdasignaal met de stekker vast.

De rest van het verhaal neem ik maar met een korrel zout.
Bij de meeste ecu's valt de uitstoot wel mee en is het niet zo dramatisch zoals je zegt.
Er is verder ook geen enkele reden om het ontstekingstijdstip aan te passen, dan wordt gedaan als de klopsensor pingelen aangeeft (als die erop zit) of als de inlaatlucht temeperatuur erg hoog wordt.

En hoe ik aan die kennis kom? Ik doe al 25 jaar aan chiptuning en heb al menig programma uitgezocht om te zien hoe het nu precies werkt.

ron001 (0), 9 jaar geleden

Beste oldford

vraag/stelling
De verwarming op een sensor is er voor om deze op de juiste temperatuur te brengen voor/bij aanvang van het draaien van de motor en de regeling gelijk goed te laten reageren v.w.b het motormangement
waar of niet waar?
Bij een losgenomen sonde vindt er geen spannings uitsturing plaats naar het motormanagement
Waar of niet waar?

quote van chiptuningsite klopt dit dan ook niet?? lambda los geen spanning dus onder de 450mV mengsel te arm inspuittijd verlengen.????
De lambdasonde meet de hoeveelheid zuurstof in de uitlaat en kan zo bepalen of het mengsel rijk (weinig zuurstof) of arm (veel zuurstof) is. De lambdasonde stuurt een spanning uit die ligt tussen de 0 en 1 volt. 450 mV (0.45 V) betekent een perfect mengsel, niet rijk, niet arm. Spanning lager dan 450 mV betekent een arm mengsel, boven de 450 mV betekent een rijk mengsel. Een goed functionerende lambdasonde betekent een signaal wat continu varieert tussen 100 en 800 mV. Dit is nodig om de katalysator goed te laten functioneren en zo schone uitlaatgassen te krijgen.
Wanneer het mengsel te lang te rijk is wordt de inspuittijd aangepast en dus verkort. Wanneer het mengsel te lang te arm is, wordt de inspuittijd verlengd. Daarnaast zijn er diverse kenvelden die aangeven binnen welke grenzen van belasting en toerental deze lambdacorrectie moet plaats vinden. Bij vollast vindt er bijvoorbeeld geen regeling en dus correctie meer plaats. dus bij nullast is de invloed van regelen het grootst: einde quote

ronny530 (0), 9 jaar geleden

De C14NZ motor is niet voorzien van een voorverwarmde lambdasonde, de sonde gaat pas effectief werken als er een temperatuur van 316 graden wordt bereikt. De simpele elektronica van deze motor regelt aan de hand van de koelvloeistof temperatuur het mengsel en stelt het mengsel pas bij als de lambdasonde op temperatuur gaat komen. De elektronica regelt de katalysator wel maar die is niet meer aanwezig, gevolg een te rijk mengsel met een te hoge uitstoot van kwalijke uitlaatgassen.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Ron, de werking van een lambdasonde en de bijbehorende regeling in de motorcomputer laat zich niet in een paar regels even uitleggen.
Daar komt veel meer bij kijken, zelfs als ik me beperk tot de "ouderwetse" zirconia sprongsensor.

Als de sonde koud is, dan levert deze geen signaal. Dat deel klopt.
Er is echter altijd een signaal wat de motorcomputer meet, zelfs als dat in sommige gevallen 0.0 volt is.
Heel veel motor-computers (ook die van 30 jaar terug) zetten zelf een klein stroompje met een spanning van 0,45 volt op de lambdasignaal draad.
Zo lang de sonde koud is of de stekker los ligt, meet je 0,45 volt. De software in de motorcomputer weet dit en houdt rekening met de opwarmtijd.
De regeling zal pas starten als aan alle voorwaarden is voldaan en specifiek voor de lambdasonde is dat een signaal anders dan 0,45 volt.
Na verloop van tijd zal de software het genoeg vinden en een foutcode zetten (gebeurde hier ook bij deze motor).
Maar ook een systeem waar de signaalspanning 0,0 volt is bij koude sensor zal hier rekening mee houden. Pas nadat de sonde een ander signaal dan 0,0 volt produceert wordt de regeling gestart. En ook hier, na verloop van tijd zonder verandering van het signaal krijg je een foutcode.

De verwarming van dit type sonde (als die erop zit) is zeker niet genoeg om de sonde onmiddelijk na het starten op temperatuur te krijgen.
Dat kun je mooi zien als een auto ook NA de kat zo'n sonde heeft. Het duurt vrij lang voordat die achterste sonde een signaal anders dan 0,0 of 0,45 volt afgeeft.

ron001 (0), 9 jaar geleden

Dankjewel voor de info, ook weer opgeslagen in mijn databank, altijd weer handig voor in de autoclub.

peter 525i (0), 9 jaar geleden

Hey allemaal,

Heb nog een en ander gemeten en alle contactjes gereinigd , de lambda schommelt nu tussen 0.2 en 0.8.en voor de rest werkt alles.

Zal dus toch een kat terug tussen moeten.
Heb een universele besteld en ga deze ertussen plaatsen en als de keuring goed is deze terug vervangen door een pijp en de kat mooi opzijleggen tot volgende keuring.

Het weekend dat komt de kat eronder zetten en volgende maandag terug naar de keuring.
Laat dan weten of het gelukt is.

Zeker al allemaal bedankt en we hebben weer wat geleerd over de motorelectronica.

Mvg , peter

peter 525i (0), 9 jaar geleden

hey allemaal,

Het universele katje ertussen geplaatst en terug naar de keuring.

Met succes ,
Waardes op stationair CO 2.05 , op verhoogde toeren CO 0.95.

Dus we kunnen weer een jaartje verder.
Volgende week katje vervangen door een buis, dan rijdt ie beter.

Zeker allemaal bedankt voor de hulp en een applaus voor ons allemaal!!

Met vriendelijke groeten, peter

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Staat de komma wel op de goede plaats? Want ruim 2% CO met een nieuw katje is wel heel erg veel.

ronny530 (0), 9 jaar geleden

Door de kat weg te halen rijdt de auto echt niet beter of sneller. Meer geluid geeft het gevoel dat het sneller gaat maar het in werkelijkheid maakt het niets uit. Mijn advies is de kat laten zitten en dan gaat de motor nog mooier lopen ook.

Hans4040 (330) PRO, 9 jaar geleden

@Ronald; er zit een universele kat tussen...

peter 525i (0), 9 jaar geleden

Oeps sorry,

Moet dus wel degelijk stationair 0.2 en verhoogd toerental 0.095zijn.

Effe verward

En voor de rest , zonder kat rijdt ie toch beter , trekt sneller op en is vinniger, wel de ontsteking verzetten
Met kat later en zonder kat vroeger

Mvg , peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.