Hallo,
Hoe kan men gemakkelijk de moer van een schokdemper los of vast draaien achteraan in de koffer .
wanneer je aan de moer probeert te draaien dan draait de schokdemper zelf mee .
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Boven op de demper zit een vierkant die moet je tegen houden
willem bedoeld de as van de schokbreker, waar de moer op zit...
(sorry willem)
no problem
9 jaar
[quote=kleijn]Boven op de demper zit een vierkant die moet je tegen houden[/quote]
hallo,
bedankt voor de snelle reactie.
Ik had er even overgekeken het was tijdens mijn middag pauze .
Ik heb zojuist de moer proberen nog meer aan te spannen maar deze staat al keihard vast.
Mijn wagen was gisteren in de garage binnen geweest om achteraan te lassen in de koffer waar de schokdemper binnen komt niet omdat het daar roest was maar puur omdat daar het metaal gescheurd was.
Alles is mooie gelast ,alleen wanneer ik aan de bout van links naar rechts beweeg zit de schokdemper nog los en deze maakt lawaai(een tikkend geluid als je de bout waarop de moer zit van links naar rechts beweegt) en ook tijdens het rijden. Ik dacht eerst de moer zit niet goed vast maar dat is het niet.
Wat kan hiervan de oorzaak nog zijn en wat kan ik hieraan doen ?
9 jaar
Tijdens het lassen misschien het rubber verbrandt..?
toen ik mijn wagen binnen deed was het rubber reeds al beschadigt .
Zo rubber kun je ook alleen kopen dacht ik om te vervangen ?
aan de andere kant zie je een soort schotel zitten aan de gelaste kant niet meer.
zou dan nut hebben om die rubber te vervangen als daar geen schot meer zit ?
9 jaar
Er horen 2 rubbers aanwezig te zijn; 1 aan de onderkant en 1 aan de bovenkant.
Rubbers zijn los te koop of anders op de sloop...
Is het een probleem dat er geen schotel meer is in de koffer waar ik de rubbers zou vervangen.
Gaat dan alles terug goed aansluiten en vast komen te zitten zonder die schotel ?
9 jaar
Alle onderdelen dienen wel aanwezig te zijn, anders wordt het knoeiwerk...
Ik heb even een foto genomen van de gelaste kant en de originele kant.
De gelaste kant :
http://www.mupload.nl/img/mumx3zmfsdv.jp...
Dat zwart die los zit aan de rubber aan de gelaste kant is rutex
De kant die nog origineel is :
http://www.mupload.nl/img/0ge6ylmclst.jp...
9 jaar
Dat zei ik...knoeiwerk.
Om dit soort delen goed en netjes te lassen had de schokbreker verwijderd moeten worden.
Op de foto van de goede kant zie je een moer, en metalen ring en een rubber.
Aan de onderkant van het plaatwerk hoort ook zo`rubber...
Dus... de gelaste kant demonteren en de juiste delen plaatsen.
Aan de goede kant kan je zien wat en hoe het hoort te zitten.
kan je zo metalen ring ook nieuw kopen zoals de rubbers ?
Hoe heet dit stuk( ring) van de wagen ?
Zijn dit standaard rubbers en ringen of moet kijken van welk merk de schokdempers zijn ?
Mag ik met mijn wagen zo blijven rijden nu ?
Wanneer ik geen ringen vind of rubbers vind kan dit dan voor problemen zorgen als ik naar de autokeuring moet gaan en mijn schokdempers worden getest ?
Nu dit gelast is kan dit later voor problemen zorgen als ik naar de autokeuring moet gaan en mijn schokdemper worden getest ?
9 jaar
Kijk ff aan de andere kant hoe het moet
9 jaar
Gewoon naar de sloop en daar van een zelfde auto de delen af halen klaar.
Geen afkeur als alles wat er hoort te zitten ook weer gemonteerd wordt.
Kan je die ring gewoon eraf nemen of zit deze vast gelast ?
Ik vind persoonlijk dat de garage zijn werk beter had moeten doen.
Ik heb een vraagbaak van mijn wagen maar daar staan geen afbeeldingen in hoe dat juist in elkaar zit
heeft er iemand figuren of foto's hoe dat er in gedemonteerde toestand uitziet ?
Mag ik zo tijdelijk blijven rondrijden met de wagen ?
9 jaar
Op de foto lijkt me de onderste ring gewoon vast gelast op de wielkuip.
Je hebt dus alleen de rubbers onder en boven nodig dan is het volgens mij opgelost.
Dat je zo rond wilt rijden moet je zelf weten , dat kan niemand je verbieden , maar veilig is anders.
Persoonlijk kan ik zelf niet zien of de ring mee is vast gelast in de wielkuip ( zie foto link aangegeven met rode pijl hieronder).
De gelaste kant rode pijl :
http://www.mupload.nl/img/kp08ege1o6g.jp...
Ok ik bedoel tijdelijk tot ik morgen of maandag de rubbers kan gaan halen in de winkel heb gewoon schrik dat ik nog meer schade zou aanrichten of dat het geheel terug volledig los zou komen opnieuw omdat ik die ring niet echt zie.
9 jaar
tommy_077,
ik heb alle citaten die niet relevant zijn verwijderd, anders blijven we lezen..;-)
Citeren van een voorgaand bericht is niet nodig; gewoon direct antwoorden volstaat.
mvg.
Moderator Problemcar
Ik heb het even los gedaan en een filmpje van gemaakt.
Ik denk dat de rubber te groot is en de opening ook waar de stang met schroefdraad door het koetswerk komt .
9 jaar
Zit er wel een rubber aan de onderkant?
Als je dit zo vastdraaid en er zit nog speling op, moet er aan de onderkant een dikker rubber.
En waarom is alles zo moddervet..?
Zo zou het moeten zitten;
Onder het plaatwerk van de auto een rubber, bovenop het plaatwerk een rubber, dan de grote sluitring en de moer.
Moer zover aandraaien dat de rubbers dezelfde diameter hebben als de sluitring.
Moeilijk hoor
9 jaar
ja er zit een rubber bovenaan en onderaan.
als ik alles vast zet dan is er nog speling
is geen vet maar soort coating die er is op aangebracht.
is het normaal dat die rubber zo wijd is van binnendiameter en de opening is het koetswerk ?
9 jaar
Normaal zit het rubber strak om de schokbreker as...
Maar als alle onderdelen op hun plaats zitten en je draaidt de zaak vast (Moer zover aandraaien dat de rubbers dezelfde diameter hebben als de sluitring.)
Dan zou het goed moeten zijn...
Ik vraag mij trouwens ook af waarom je onder 2 accounts werkt..?
Mijn email adres waar ik me eerst had mee ingeschreven is geblokkeerd door micro soft omdat ik teveel spam zou versturen maar dit is niet het geval. Ik heb dan maar ander mail adres aangemaakt.
De bovenste rubber zit echt zeer los is in het filmpje te zien je kan er de dikte van een steel van een vork tussen steken.
Ik vind persoonlijk die opening waar de stang van de schokdemper door het koetswerk komt ook zeer groot, teveel speling vind ik.
9 jaar
Al nieuwe rubbers gekocht of zijn dat de oude nog
9 jaar
ik ga morgen om nieuwe rubbers.
9 jaar
Rubber zijn moeilijk te verkrijgen zelf waar ik regelmatig stukken koop kunnen ze niet meer bij de leverancier besteld worden. Ik zal ze moeten bestellen via internet.
Ik heb de herstelde kant nog eens los gedaan 3 dagen gelden en alles opnieuw gemonteerd.
Nu was het zo wanneer ik daarvoor met mijn wagen reed hoorde ik steeds een tikkend geluid wanneer ik in een putje of over een verkeersdrempel reed of bij iedere aaneenschakeling van het wegdek nu niet meer enkel hoor ik nu nog een sissend geluid.
luister naar de opname(geluid aanzetten bij de video) :
Zijn dit de rubber die ik hoor ?
Is dit een normaal geluid of niet ?
9 jaar
De onderste robber hoort een verhoging te hebben die in het gat valt van de auto zoek maar eens op Google moet je wl naar rubbers zoeken van een Astra ken zo geen andere auto die ze zo ook gebruikt
9 jaar
gewoon schok demper rubbers dingen haal je zo uit de winkel
9 jaar
Of ga naar de sloop en haal het hele spul uit een sloopauto...klaar.
[quote=harnak]De onderste robber hoort een verhoging te hebben die in het gat valt van de auto zoek maar eens op Google moet je wl naar rubbers zoeken van een Astra ken zo geen andere auto die ze zo ook gebruikt[/quote]
Ik heb de andere kant de goede originele kant eens goed bekeken hoe alles daaruit zag.
De oorzaak dat ik dit lawaai hoor komt omdat de garage heeft zitten knoeien.
Ze hebben ten eerste de rubber die bovenaan zat onderaan gemonteerd op de schokdemper en de rubber die nu bovenaan zit is een verkeerde rubber van een ander auto merk en type vandaar dat de rubber bovenaan veel te groot was die je in bovenstaande post ziet( filmpje)
Waar mijn originele onderste rubber is gebleven weet ik niet is misschien gesmolten als ze
laswerk hebben gedaan god zal het weten.Dit is de rubber die ik zou moeten hebben http://www.mupload.nl/img/oo6tujj5mtg.jpg" target="_blank" rel="nofollow">http://www.mupload.nl/img/oo6tujj5mtg.jp...
Mijn wagen is een ASTRA F DIESEL 1.7 TD (68Pk)
Ik heb ook even getest hoe de toestand van de schokdemper was bij het in duwen en uittrekken heb ik een tegendruk.Het naar omlaag induwen gaat makkelijker dan het naar boven bewegen dan heb je meer tegendruk komt volgen mijn omdat je dan een opwaartse beweging maakt en bij het naar omlaag duwen je meer je lichaamsgewicht kunt gebruiken.
Nu is mijn vraag is mijn achterste schokdemper nog goed en waar kan ik die rubber bestellen?
9 jaar
Dat ze in de garage hebben lopen klote werd alreeds gezegd tik op internet nu gewoon eens schokdemper rubbers opel astra i gaat er een wereld voor je open
9 jaar
je bedoeld zeker een astra F in plaats van een Astra I.
Is maar op 2 plaatsen te verkrijgen had reeds gedaan enkel in Duitsland.
Ik had gehoopt of iemand wist waar ik de rubbers kan kopen in Nederland of Belgie.
lijkt de schokdemper nog goed als je de video bekijkt?
9 jaar
Tommy, een nieuwe schokbreker kost ca. 40,-. Daar zitten de (nieuwe) rubbers en bevestigingsdelen bij. Ook een nieuwe schokbreker.
ja aan het geluid te horen druk je de demper er doorheen zou op de sloop of winkel ff voor wat anders kijken
9 jaar
Eindelijk heb nog even de tijd om verder te kijken naar mijn wagen.
Vandaag beide kanten los gedaan om te kijken als ik een nieuwe rubber zou kopen of deze wel past aan de kant waar de garage laswerken heeft gedaan.
Met gevolg wanneer ik de originele rubber van originele kant demonteer van de schokdemper en deze monteer op de andere schokdemper van de gelaste kant dan zit de rubber niet in de opening zoals te zien op deze foto van de originele kant .
Onderaan aan de gelaste kant zit de rubber gelijk goed alleen komt de rubberboord niet in de
opening zoals op de foto van de originele kant die hierboven staat.bij het terug demonteren ziet de rubber er nier vervormd uit..
Bij dit filmpje kan je zien dat de goede rubber niet door de opening komt van de gelaste kant:
Mijn tweede vaststelling wanneer ik de schokdemper aan de originele kant waar nog niet aan gelast is indruk dus naar omlaag beweeg en ik laat deze los dan komt deze vanzelf naar omhoog naar boven.
Doe ik dit bij de andere kant waar de laswerken zijn gebeurd dan blijft de schokdemper gewoon omlaag staan deze gaat niet vanzelf naar omhoog naar boven.
Kan ik hieruit opmaken dat de schokdemper versleten is aan de gelaste kant omdat deze niet vanzelf naar omhoog gaat ?
Ok als mijn schokdemper aan de gelaste kant versleten is dan zou ik achteraan beide schokdempers moeten vervangen.
Maar dan stel ik me de vraag aan de gelaste kant zit bovenaan geen schoteltje.
Zie foto originele kant en gelaste kant (kan zijn dat het schoteltje eronder gelast zit maar dat ben ik niet zeker).
Ik stel me de vraag als dat schoteltje ontbreekt bij de gelaste kant en de rubberboord komt ook niet door de opening(diameter) en ik monteer nieuwe schokdemper en ik ga naar de autokeuring gaan dan de schokdemper goedgekeurd zijn na de schokdempertest omdat er tussen beide schokdempers onderling maar zoveel procent verschil mag zijn ?
Gaat door het ontbreken van het schoteltje aan de gelaste kant en de rubberboord die niet door de opening(diameter ) komt er geen verschil optreden tussen beide schokdempers bij het testen van de schokdempers ?
9 jaar
[quote=tommy]Kan ik hieruit opmaken dat de schokdemper versleten is aan de gelaste kant omdat deze niet vanzelf naar omhoog gaat ?[/quote]
Ja.
Hallo Ralf_Jensen ,
Welk model wagen heb ik ?
Mijn wagen is een ASTRA DIESEL 1.7 TD. Bouwjaar 97 ik denk een F model.
Ik zou dit juist willen weten om onderdelen te kunnen bestellen ook heb ik hiervoor
een modelnummer nodig waar kan ik dit vinden ?
Wat zijn Referenties autofabrikant ( OEM-nummers ) en hoe weet ik welk OEM-nummers ik heb bij mijn wagen ?
9 jaar
het is een OPEL motor (x17dtl)
de onderste foto die je postte is niet hetzelfde als bij mij er is geen buisje bij
deze hieronder lijken er meer op.
Zijn dit dan de juiste schokdempers voor achteraan ?:
http://www.mister-auto.be/fl/schokdemper...
Zijn dit dan de juiste schokdempers vooraan ?:
http://www.mister-auto.be/fl/schokdemper...
deze schokdempers vooraan kan niet steken zeker wat de schokdempers zien er vooraan uit zoals je op de foto die je hier boven ziet ?
http://www.mister-auto.be/fl/schokdemper...
Wat zijn Referenties autofabrikant ( OEM-nummers ) en hoe weet ik welk OEM-nummers ik heb bij mijn wagen ?
9 jaar
tommy_077,
je hoeft niet alles te citeren; gewoon direct antwoorden volstaat.
mvg.
Moderator Problemcar
Tommy,
Ik heb 2 foto´s met bestelnummers hier neergezet. Maak je keuze.
De OEM nummers interesseren me niets. (Staan op je originele schokbrekers, als die nog leesbaar zijn)
Succes
[quote=tommy_077]deze hieronder lijken er meer op.
Zijn dit dan de juiste schokdempers voor achteraan ?:
http://www.mister-auto.be/fl/schokdemper...[/quote]
Tommy, dat zijn dezelfde !! Alleen van het eigen huismerk. Ik raad je die NIET aan.
Ik heb je twee merken aangereikt.
succes.
Hoe lang gaat dit nog duren denk je zo moeilijk is dit toch niet
9 jaar
bestellen en betalen gaat vlug maar als het niet de juiste stukken zijn ben je erbij.
ok voor achteraan weet ik voldoende waarvoor mij dank.
Nu voor vooraan:
Zijn dit dan de juiste schokdempers vooraan ?:
http://www.mister-auto.be/fl/schokdemper...
deze schokdempers vooraan kan niet steken zeker wat de schokdempers zien er vooraan uit zoals je op de foto die je hier boven ziet ?
http://www.mister-auto.be/fl/schokdemper...
9 jaar
Maak je keus >>
http://www.mister-auto.nl/fl/schokdemper...
Ralf Jensen,
wat ik echt niet goed begrijp is maak je keuze goed maar bijvoorbeeld bij deze
http://www.mister-auto.be/fl/schokdemper...
schokdemper is geen plateau te zien om de schokdemperveer op te bevestigen.is dit dan wel de juiste schokdemper voor mijn wagen of speelt de afbeelding geen rol hier ?
9 jaar
Typ je kenteken in. En daarna op "schokbrekers". Daarna op "schokbreker voor".
spijtig genoeg gaat dat niet lukken ik woon in belgie
9 jaar
Dit is de juiste schokdemper voor jou auto.
Het is echter alleen de schokbreker en niet de complete veerpoot.
De schokbreker patroon moet je vervangen, die zit in de veerpoot.
Om dit te doen moet de gehele veerpoot onder de auto uit en gedemonteerd worden.
Hiervoor is speciaal gereedschap nodig, onder andere een veerspanner, een speciaal stuk gereedschap om de schroefdraadring van de schokbreker los te draaien; opel gereedschap KM-563.
Je kunt dit beter door een garage laten doen.
Tik dan in: Merk: Opel
Type: astra F hatchback (kies jouw auto uit de lijst)
motortype: kies uit de beschikbare motoren.
dan schokdempers, dan schokdempers vóór, en dan maak je je keus.
Zulke internetwinkels hebben normaalgesproken géén personeel ! Niemand die je kan adviseren, of voorlichten. Daardoor zijn ze dan ook scherper met de prijzen. Je zult dus zelf moeten kiezen, en bepalen welke type en merk je wil.
Dus dit moet je ZELF uitzoeken.
Maar Tommy; je kunt ook naar de garage gaan, daar helpen ze je, en monteren ze ook nog. >> geen probleem met het type.
Doe hiermee je voordeel. ...............
Succes.
Hallo Hans 4040,
Probleem is dat ik niet echt mijn wagen kan missen .ik werk 6 op 7 dagen .De zondag zijn de grage dicht.
Dus moet ik als er iets aan mijn wagen moet gebeuren dit op zondag doen.
Een veerspanner dit heb ik .
Een Schokdemperpatroonsleutel KM-563 niet. Heb je daar soms een afbeelding van hoe dat eruit ziet ?
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar