Opel Omega: Code 0400 bij 2.0 DTI

Bouwjaar: 1998

Motorgaat in noodprog tussen 1800 en 2300 toeren ..als ik de motor een constanttoerental laat draaien.(bij wisselend toerental in dit gebied ook geen noodloop.)
In het doortrekken geen noodloop.
Luchtmassameter vervangen( meerdere nieuwe erop gezet)
Inlaatcollector gereinigd.
Egr klep vervangen.(oude... menbraam was stuk)
Flesje diezelreiniger in brandstoftank gedaan om het systeem te reinigen .
Stuurvalven vervangen door nieuwe...oude er terug opgezet(geen defekte gevonden.)
Wervelklepsysteem zat vast onder de roet...vrijgemaakt.
Vacuumleidingen getest met manometer....geen vacuumlekken onderdruk ok
Oliepeil ok
Inlaatdruksensor ok volgens tech II kast.

TechII kast geeft alleen fout 0400.
Iemand een idee wat nog een eventuele oorzaak kan zijn?
Software vervangen door laatste versie.


Terloops onder de Egrklep die zitting mag die los zitten???(kan omhoog schuiven)

De opeldealer kan er voorlopig niets aan vinden.(ik ook voorlopig niet)
Alle tips zijn welkom.

groetjes
chris

chriskald

Geplaatst door chriskald (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

stranger (0) PRO, 18 jaar geleden

vacuumpomp in orde.onderdruksensor(als deze erop zit.)

stefan11106 (0), 18 jaar geleden

P400=

- vacuumlekken
- verkeerd oliepeil
- luchtmassameter
- vacuumklepjes die kapot zijn
- EGR systeem die niet goed werkt

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

en de zitting mag niet los zitten.

chriskald (0), 18 jaar geleden

Dan zal het de zitting zijn die het probleem veroorzaakt...

Zal vrijdag eens de boel uiteengooien en een ander inlaatstuk monteren.

Dank voor de reakties....

zal weldra wel info geven over het resultaat.

chriskald (0), 18 jaar geleden

Zitting vastplakt met loctite

Heb het goed laten drogen na de montage (1 uur).
proefritje met auto gedaan 85km ....GEEN problemen meer.

Dus de zitting onder de EGR in het inlaatstuk was de oorzaak.
Dank voor de hulp ...Opeltje en alle anderen.

chriskald (0), 18 jaar geleden

De loctite doet zijn werk prima ..zitting in het inlaatstuk zit nog steeds vast..... motor temperatuur terug normaal...verbruik terug rond de 7.5l gemiddelde (en bij lange afstanden 6.2l per 100 km.)
is terug als nieuw.

chriskald (0), 18 jaar geleden

Ter info:
De zitting zit nog steeds vast ..geen probleem meer mee gehad.

opc8275 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ale goed zo ; ik heb dit nog niet meegemaakt bij een 2liter ; komt dit vaker voor en kan je dit ook bij een koude motor controleren of dit loszit ?

chriskald (0), 18 jaar geleden

Bij de dealer hadden ze dat nog nooit gehad...hadden zelfs op het net gezocht (intern bij opel ?).
Als de motor koud stond zat ze vast...met warme motor kon ze omhoog schuiven.....let wel op is nogal warm, dus handschoenen of vod rond vinger met warme motor.


Hoe ik het ontdekte:

Motor had weeral alarm dus zoeken...
Vermits het weeral het fameuze alarm was....de egr klep was ok .....membraam ok dat wist ik 100 procent !

- de EGR klep eraf gedaan met warme motor en toen voelde ik in de opening om de bus om de zitting af te kuisen en toen voelde ik dat omhoog kon...toeval...


maar in warme streken italie enz...kwam soms de motor in noodprog (1 keer per jaar max.)...daarna kwam dat nooit meer voor....dit is reeds van in het begin dat ik de omega 2.0 DTI heb.

chriskald (0), 17 jaar geleden

Zitting nog steeds vast...
Sindsdien is de motor niet meer in noodprogram gegaan ..naar Italie mee op verlof gegereden en daar was het WARM ...dus de Locite doet zijn werk perfekt.


Gemiddelde verbruik 6.67 l/100 km op de hele afstand bergritten inbegrepen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.