Opel Senator: code 16 en 17 bij C30SE

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: C30SE

heb al geruime tijd last van het niet mooi lopen van de C30SE...zo nu en dan ging het storingslampje branden en bij uitlezen (paperclip) kwam de storing 17....
Door de slechte kwaliteit benzine hier op Aruba, dacht ik aan een octaan gebrek...maar na bijmengen van een octaneboost zijn de problemen niet opgelost...!
De klopsensor 2 is vervangen door een nieuwe...probleem 3 dagen opgelost en toen begon het weer...
Nu bij het uitlezen, geven allebij de klopsensoren (code 16 en 17) storing...en de motor houdt enorm in...!
Waar moet ik het zoeken...?

alvast bedankt...! Jan

monzaruba

Geplaatst door monzaruba (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Senator? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Meet de benzinedruk eens. Te weinig brandstof geeft ook deze symptomen

monzaruba (0), 11 jaar geleden

dat is een goeie...!
weet U wat de benzinedruk moet zijn...?
dacht van 3 bar...?

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Zou zo maar kunnen, weet het niet 100% zeker.

monzaruba (0), 11 jaar geleden

benzinedruk is keurig op 3 bar...!
Inmiddels zijn de beide klopsensoren vernieuwd, storing blijft...!
Er is zelfs een derde storingscode (18) bijgekomen...! Volgens mijn lectuur is die storing: Domino controle eenheid...?

Wat kan het zijn...?

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik vermoed dat je probleem met de klopsensoren juist een gevolg is van het feit dat je motor slecht trekt/inhoudt.

Als je brandstofdruk juist is,wil natuurlijk niet zeggen dat je injectoren niet vervuilt zijn of een onjuist inspuitbeeld hebben en dat dus het inhouden kunnen veroorzaken, je zou ook eens kunnen kijken naar je ontsteking/bougies/kabels etc.

Foutcode 18 is storing in pingelsensormodule.

Bedrading nog goed? Loopt de auto niet te rijk of te arm oftewel doe eens een uitlaatgasmeting, je problemen kreeg je deze met deze foutcodes toen er wat gedaan is aan de distributie of de ontsteking? Brandstof niet vervuilt of filter verstopt etc.....

monzaruba (0), 11 jaar geleden

de storing(en) zijn spontaan begonnen...eerst pingelsensor 1, toen pingelsensor 2 en nu komt daar de module bij...
Aan de distributie is niets veranderd...wel heb ik net de bougiekabels (Magnecor) en de bougies vernieuwd...
Doordat ik Aruba rijdt met de Senator, vervang ik het benzinefilter om de 3 maanden, om problemen te voorkomen door de bedenkelijke kwaliteit van de benzine hier...!
Na het vernieuwen van de pingelsensoren, was de storing voor een paar dagen weg, waarna het weer opnieuw begon....zelfs de ECU vervangen door een ´nagel nieuwe´....
De motor start vlot, loopt boterzacht voor een paar minuten, dan begint hij te stotteren en in te houden...eenmaal op temperatuur zijn er geen problemen meer...alleen het mm lampje blijft branden en gaat niet meer uit...

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Verwacht nu niet dat je brandstoffilter alles zal tegenhouden als de brandstof echt rommel is....Als je het brandstoffilter nu vernieuwd vang de brandstof uit het filter eens op (wel de uitgang kant van het filter! NIET waar het uit de tank naar je filter gaat.)Heb je nu veel rommel zitten zou ik toch eens de injectoren reinigen en je leidingen en tank.

Je verdelerkap en rotor zijn ook nog goed? En zoals ik zei doe eens een uitlaatgasmeting wat hij doet op stationair en verhoogde toeren zou je ook al een stuk meer moeten kunnen vertellen over je mengsel...

Het is bedenk ik me nu waarschijnlijk ook een dual ram motor, werkt dit nog wel goed? dus heb je nog wel vacuum op de klep is er toch geen slang gescheurd? of zit de klep niet vast.

monzaruba (0), 11 jaar geleden

Juist omdat de benzine zo slecht is hier...probeer ik de auto zo goed en zoveel mogelijk te onderhouden...en jaarlijks vernieuw ik de bougies, verdeelkap plus rotor...ongeveer 15.000 km.
Ook realiseer mij goed dat het filter niet alle viezigheid tegenhoudt...maar het scheelt natuurlijk wel...ben aan het sparen voor nieuwe injectoren...omdat ik van reinigen soms slechte resultaten lees...?
Het is zeker een dual ram...! Maar die werkt nog perfect...

uitlaatgasmeeting kan ik wel eens doen...als de chevy garage wil meewerken...

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je ze eruit haalt en door een goed bedrijf laat reinigen zou ik dat gewoon doen hoor.Op een testbank kunnen ze zien of ze ook nog goed zijn dus ook normaal gesproken een goed advies aan je geven of het beter is om te vervangen of gewoon te reinigen.
Mochten ze nu erg vervuilt zijn, kun je ook beter je tank (laten) reinigen anders heb je niet aan het reinigen van je injectoren.

monzaruba (0), 11 jaar geleden

ben weer een stapje verder...!
Heb de ECU doorgemeten...maar de krukassensor geeft een veel te zwak contact...moeten pieken zijn van 12 Volt...en meet slechts een constante spanning van 0,04 Volt...!
Krukassensor vervangen door een nieuwe...maar waardes blijven hetzelfde...?
Waar kan ik de fout nu zoeken...?

monzaruba (0), 11 jaar geleden

http://members.home.nl/opeltje/ecu15MOTR...

via bovenstaande link is de ECU doorgemeten...!
Zoals geschreven, dus geen signaal vanaf de krukassensor...moeten pulsen van 12V zijn en is slechts 0,04 V...
Inmiddels zijn de injectoren gereinigd...tank en leidingen (nog) niet...
Hoe kan ik erachter komen, waar de fout met de krukassensor zit...? osciloscoop...?

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Idd. met een scoop, heb even geen schema dus ik gok dat je nog een hall krukas sensor hebt, 3 aansluitingen?

Hoe/waar heb je die 0,04 volt gemeten?

Mocht je geen scoop ter beschikking hebben kun je het evt. doen met een multimeter en dan op wisselspanning stand. Of een Ledspanningzoeker met een ledlampje van 6 volt, het ledje moet dan gaan knipperen.
Dat is een zeer simpele manier van controleren maar dan weet je wel of hij iets meet en dat je signaal er is.

monzaruba (0), 11 jaar geleden

Idd. zitten er 3 aansluitingen op de krukassensor...!
De lage spanning (0,04V) heb ik gemeten op de desbetreffende pinnen van de ECU stekker, die ik opengemaakt heb, (zie link).
Ledspanningzoeker heb ik niet...alleen mulltimeter, digitaal en analoog...

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Wat is de weerstand van je krukassensor die je hebt vernieuwd dus je oude sensor? Uit mijn hoofd is het ergens tussen de 400-600 Ohm..

In principe zal je een voeding ingaande signaal meestal 12 Volt,een signaal uitgaande (ergens tussen de 4 en 8 volt) moeten hebben en uiteraard een massa.

Als je geen ingaand signaal hebt op je Hall-sensor zal je ook nooit een signaal terughebben...

Heb je wel gemeten met contact aan?

Ik zou je digitale multimeter eens nemen en terwijl je stekker op je krukas-sensor zit met contact aan eerst een meten waar en of je de aansturing op krijgt.

monzaruba (0), 11 jaar geleden

900 Ohm...

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Oke heb even snel wat opgezocht.

Aansturing hall-sensor C30SE controleren.

Hall sensor Pen 3 tegen massa meten er zou >10V op moeten komen bij contact aan.Contact uit 0 Volt.

Pen 8 motorecu naar pen 2 Hall sensor moet 0 Ohm zijn.

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Nog wat uit de injector test gekomen? Of waren ze allemaal goed en schoon??

monzaruba (0), 11 jaar geleden

injectoren zijn 'ionisch' gereinigd...of zoiets...
We zijn hier niet zo ontwikkeld op Aruba, als bij jullie...maar het was wel nodig zei de man...maar dat zal hij altijd wel zeggen...!
Bij Hall sensor pin 3 tegen massa...bedoel je pin #3 uit de ECU...? of van de Hall uit de verdeler...?

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Bij je hallsensor..Dus de stekker van de hallsensor contact aan, je meetpen van je multimeter op pen 3 van de stekkerverbinding van de hallsensor en je andere meetpen op een massa van de auto, daar zou dus je aansturing op moeten komen..

Pen 2 van de hallgever is de terugkoppeling naar je motor ecu en Pen 1 van de hallgever is een massa via je motorecu.

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Je brandstof druk mag trouwens maar 2,7 bar maximaal zijn. Is hij echt 3 bar of meer dan kun je nog weleens een probleem bij/met je brandstofdrukregelaar hebben.

monzaruba (0), 11 jaar geleden

Hallsensor pin 3 op contact 10V geen contact, geen spanning...

ECU tussen pin 2 en 8 slaat de naald van de multimeter helemaal uit...

brandstof druk zat iets onder de 3 bar...meter is niet zo nauwkeurig...maar een nieuwe drukregelaar is onderweg...!

monzaruba (0), 11 jaar geleden

welke conclusies kun je trekken...uit de laatste meetresultaten...?

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Dat op pin 3 van de stekker van de krukassensor de spanning uit je motorstuurapparaat 10V is dus de aanvoerspanning heb je.
Pin 2 van de stekker van je krukassensor als je daar meet met stationaire draaiende motor (alle stekkers aangesloten natuurlijk) zal je rond de 4-6 Volt moeten meten.

10 Volt is wel wat weinig had je al even je contact aan?

Brandstofdruk moet stationair op 2,5 bar zitten met een marge van +/- 0,2 bar.

Ik vermoed dat je geen probleem hebt met de krukassensor eigenlijk zeker als je ecu en je krukassensor al nieuw is.

monzaruba (0), 11 jaar geleden

motor wil niet eens meer aanslaan...! Dus testen met stationair draaien lukt niet...
Deze week gaat de auto naar school, waar ik lesgeef...we hebben een afdeling auto-techniek, met osciloscoop en goede brandstofdruk meter...mijn collega gaat alles nog een keer nameten...!

Als hij vragen heeft, meld ik mij weer...ook zal ik zijn testresultaten hier vermelden...!

thanx, Jan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Senator of stel zelf een nieuwe vraag.