Hallo,
Ik heb een probleem met mijn opel senator B van 1988.
Ik heb het relais van de kachelmotor (blower) vervangen omdat de zekering die er tussen zat warm werd.
Dit gebeurde vooral als ik hem voluit zette en ik het relais hoorde klikken.
Toen ik een nieuw relais er in had heb ik hem zo'n 5 min laten lopen. (de blower werkt alleen als de motor draait)
Het leek allemaal goed en de zekering werd ''nog'' niet warm/heet.
Maar na die 5min hielt de blower er mee op en begon het ABS lampje te branden en het dynamo lampje.
Deze laat ook niet meer.
Ik dacht zelf aan een hoofdzekering o.i.d. maar kan deze niet vinden en kan ook geen gewone kapotte zekering vinden.
De dynamo krijgt ook geen stroom vanaf het contact.
Wie weet wat dit probleem kan zijn???
M.v.g.
F. Postma.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat zit er nog meer achter deze zekering?
Geen idee, ik weet alleen dat als ik de zekering eruit haal de blower stopt.
Maar als ik de geschakelde +draad van mijn dynamo er af haal dan gaat het lampje van de abs en dynamo heel zwak branden en doet de blower het weer.
En als ik die draad dan tegen de masse houd gaan de lampjes weer branden en de blower uit.
Ik denk dat ik eerst maar een andere dynamo probeer.
Hoop dat het dan opgelost is.
13 jaar
De abs gaat trouwens helemaal uit bij het verwijderen van de geschakelde +draad. het dynamo lampje brand heel erg zwak en het lampje van de remolie denk ik(rood rondje met een ! erin)
Kan het ook zijn dat de abs gaat branden als de dynamo te weinig laad?
13 jaar
of de dynamo stuk is weet ik niet. ( die kun je op de auto controleren. door de spanning te meten tijdens gas geven. even een 1,2 wat lampje op de dunne draad aansluiten en de andere kant op de + van de accu. Je hebt toch wel eenzelfde relais geplaatst?
Ja die heb ik gecontroleerd maar laadt niet.
Ik heb hem inmiddels van de auto afgehaald en hij gromt noggal.
Ook ruikt hij branderig dus ik denk kortsluiting ofzo.
Inmiddels een nieuwe besteld.
Laat het even weten of het probleem is opgelost.
Postma
13 jaar
Heb inmiddels een nieuwe dynamo erop en het probleem is tot nu toe opgelost.
Ook kwam ik er achter dat ze me een verkeerd relais hadden mee gegeven en 2 pooltjes daarvan omgedraaid waren.
Alleen wordt de zekering nog wel wat warm als ik de blower voluit zet.
Iemand daar nog een oplossing voor ?
Postma
13 jaar
Als de zekering voldoende contact maakt draait de aanjager motor te zwaar waardoor hij veel meer stroom verbruikt. Pas op anders gaat je nieuwe relais ook naar de kl....
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Senator of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar