auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Senator: niet meer/niet goed op lpg lopen

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 24v

heb een klein probleempje met de auto, loopt namelijk niet meer op gas. op benzine loopt hij 100%. als ik overschakel naar lpg loopt hij wat te sputteren en slaat dan af. auto is voorzien van een koltec g3 gasinstallatie en zou bij te weinig gastoevoer automatisch op benzine moeten overschakelen. kan het zo zijn dat de MAP-sensor van de lpg installatie naar zijn grootje is? en hoe kan ik dat controleren.

Geplaatst door

june (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb vandaag nog het een en ander geprobeerd. MAP-sensor is in orde.heb drie andere geprobeerd, geen verbetering of verandering. gasverdeelhuis gedemonteerd en gereinigd. nieuwe o-ringetje en koperen ringen voor de banjo aansluitongen. weer geen verbetering of verandering. had er op voorhand al mijn twijfels bij. maar ja niet geschoten is altijd mis. verdamper ook al eens uitgewisseld. ook niks. lpg-ecu uitgelezen. geen storingen. snap er niets meer van. op benzine is alles perfect, nog nooit zo goed geweest, op gas is het knudde.

june 0

14 jaar

heb nog wat gemeten en geprobeerd. lambdasignaal is 0,6 tot 0,7 volt, gaskleppositie signaal hetzelfde. toerental signaal was 12 volt. hoort dit zo te zijn? hij heeft zojuist ongeveer 20 minuten op gas gelopen en toen heb ik de diagnose draad van de lpg-ecu aan de massa gelegd en toen zag ik het volgende: bij stationair draaien brandde het lampje fel en als hij iets in toeren zakte was het lampje zwak. toen ik voorzichtig het toerental omhoog liet lopen ging het lampje weer fel branden en toen het toerental in de buurt van de 3000 toeren kwam begon het lampje te knipperen en viel hij gelijk terug zonder het gas los te laten. ik hoop dat iemand hier iets mee kan.

june 0

14 jaar

Hi,

Kijk eens op deze site en neem contact op per mail of telefoon, deze man is hulpvaardig en kundig met LPG systemen.
http://www.verdampere.nl

Groetjes, succes, Wil.

wil12012 0

14 jaar

wil bedankt. ik heb net op zijn site gekeken en heb hem ook meteen een mailtje gestuurd of hij mij kan en wil helpen. even afwachten nog. maar in ieder geval bedankt.
mvgr jeroen

june 0

14 jaar

Hallo Jeroen,

Het lambdasignaal moet continu pendelen tussen ongeveer 0,1 en 0,8 volt of bij sommige auto's tussen 0,5 en 5 volt.
Dit kun je het beste eerst op benzine controleren om er zeker van te zijn dat de lambdasonde zelf goed is.
Ook kun je de gasinstallatie uitlezen met behulp van de grijze diagnosedraad die je al gevonden hebt achter de keuzeschakelaar van het gas.
De handleiding daarvoor kun je vinden op mijn website.
http://www.verdampere.nl/pdf/Uitlezen%20...
Mogelijk dat de lambdasonde naar zijn grootje is.
De grijze diagnosedraad kun je ook gebruiken om te controleren of het mengsel juist is, maar dan moet de lambdasonde wel goed zijn.
Je hebt zelf dat grijze draadje al met massa verbonden bij draaiende motor.
Als het lampje in de schakelaar dan fel brandt is het mengsel rijk, en als het lampje zwak brandt is het mengsel arm.
Alleen tijdens het decellereren en in de omwarmfase mag dat rode lampje dan snel knipperen.
Dit wil zeggen dat op dat moment de lambdaregeling niet actief is.(open loop)

Groeten en succes,

Kees

VG392 0

14 jaar

zoals ik eerder al geschreven heb hier bij deze topic heb ik de gascomputer al een s uitgelezen. alleen code 12, dat is dus normaal. dat met draaiende motor wat ik beschreven heb en waar jij de betekenis van gegeven hebt kan ik ook helemaal volgen, alleen wat ik me dan afvraag is hoe kan het gasmengsel spontaan te arm worden? ik deed op dat moment verder niks. dat van het lambda signaal is dus goed. op benzine geeft hij verder geen storing.

june 0

14 jaar

Zoals ik in mijn vorige posting al meldde moet het lambdasignaal heen en weer pendelen tussen o,1 en 0,9 volt.
Niet zoals jij meld op 0,6-0,7 volt blijven staan.
Als het lambdasignaal op 0,6 of 0,7 volt staat denkt de gascomputer dat het mengsel rijk is en probeert dat armer te maken.
Als dan de lambdasonde een spanning van 0,6-0,7 volt blijft geven blijft de gascomputer het mensel armer maken tot er niets meer over is en valt de motor uit.
Dus ook even de spanning op de lambdasonde meten bij het draaien op benzine.

VG392 0

14 jaar

dus bij een constant toerental stationair of 3000 toeren bv. moet het signaal blijven pendelen. ga ik dat eens controleren. zoals jij het omschrijft zou dat ook precies verklaren wat hij nu doet.

june 0

14 jaar

heb net weer even het een en ander gemeten.
- koude start op benzine, lambdasignaal blijft ergens op 0.28 tot 0.3 hangen
- na een aantal minuten als er redelijke temp is (richting 80 graden) begint lambda
te varieren tussen 0.1 en 0.8 volt in een redelijk tempo
- overgeschakeld op gas doet het lambdasignaal eigelijk hetzelfde als op benzine,
echter blijft hij enkele seconden op 0.8 volt staan om dan weer terug te vallen en
opnieuw omhoog te klimmen en weer op de top te blijven hangen enz.
als ik dan volgas geef kakt hij meteen in en zakt het lambdasignaal terug tot bijna nul. toen heb ik de lambda stekker losgetrokken, motor bleef draaien op gas en het lambdasignaal bleef constant op 0.45 volt hangen. als ik dan volgas geef gebeurd er eigenlijk weer hetzelfde alleen zakt het lambdasignaal niet terug. daarna schakelde ik over op benzine, uiteraard motorstoring, maar liep verder normaal door op een iets hoger toerental. dat is zo'n beetje alles wat ik net gezien en gedaan heb. maar nu verder. ik weet het niet wat er nou loos is.

june 0

14 jaar

heb de auto al een tijdje in de stalling staan en er verder niet meer naar omgekeken. misschien over een paar weken weer eens voor de dag halen.

june 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Senator of stel zelf een nieuwe vraag.