Opel Astra: complexe storing motormanagement

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Met mijn Astra H heb ik een lastige storing die zelfs door de dealer nog niet te traceren is.
Wellicht dat er mede opelrijders zijn die hetzelfde probleem hebben gehad en een tip hebben voor de oplossing.
Het probleem:
Begin dit jaar is de bobine met bougies vervangen. Deze storing werd duidelijk na uitlezen van de computer.
Hierop een hele tijd probleemloos gereden.
Tot een aantal weken geleden. daar ging het motormanagement lampje weer aan.
Bij de dealer laten uitlezen. Er werden veel fouten aangegeven op o.a. cilinders. Na controle bleek dit niet zo te zijn en is de storing gereset.
De auto reed trouwens probleemloos.
In tussentijd is de auto APK goedgekeurd en hij reed als een zonnetje. Tot de dag na de keuring: daar was het inmiddels bekende lampje weer.
Wederom naar de dealer om uit te laten lezen. Wederom dezelfde (onterechte) storingen. Wederom gereset.
Na deze reset ongever 2000 KM gereden zonder problemen.
Daarna weer het lampje aan. Hier (na overleg met de dealer) nog zeker eens 1000 KM gereden zonder problemen maar wel met het lampje aan.
Omdat dit toch geen gerust gevoel is toch maar weer naar de dealer. Daarnaast leek het of de auto af en toe wat inhoud.
Met name op de cruisecontrol rond de 50km per uur in de 4e versnelling.
Deze heeft een nieuwe bobine geplaatst om te testen of het wellicht hier in zat. Storing gereset en rijden weer.
2km heeft het geduurd tot het lampje weer aan ging. Dat was dus niet de oplossing. de oude (eigen) bobine weer teruggeplaatst.
Hierna het benzinefilter vervangen en speciale vloeistof aan de benzine toegevoegd: ook geen verbetering.
De dealer vermoede een defect in de EGR klep. Omdat deze nogal prijzig zijn een geschikt exemplaar opgehaald bij een gerenomeerd demontagebedrijf.
De klep was afkomstig van een astra met 62000 gereden kilometers. (mijn oel heeft al 175000 km op de teller).
Nadat deze gemonteerd was begon de auto te 'bokken', net als toen de bobine stuk was. Computer uitgelezen: wederom dezelfde storingen die we al eerder gezien hadden.
Auto weer gestart en hij reed vlekkeloos.
Hierop een stuk autosnelweg gereden met snelheden tot 150 km per uur. geen problemen.

De volgende dag een klein ritje door de stad. Na 2 km begon de auto weer te 'bokken' en het motormanagement lampje begon snel te knipperen.
Auto direct aan de kant gezet en na een paar seconden weer gestart. Hierop reed hij weer als een zonnetje.
Een aantal uren later herhaalde hetzelfde zich. Na 2km weer problemen en knipperende lampje. Wederom auto gestopt en gestart en hij reed weer normaal.

De dealer vermoede nu een storing in de ECU. Dit vermoeden bestond al even maar gezien de kosten hiervan heeft hij eerst de andere opties geprobeerd.
Een zak val onderdelen opgestuurd samen met de ECU naar AC Tronics in Almelo.
Deze hebben de ECU geprobeerd maar er was niets mee aan de hand.

Dit is de huidige status en het wordt nu echt een puzzel.
De dealer wil de injectoren nog proberen te vervangen en eventueel nog eens kijken of de aangeschafte EGR klep wellicht niet goed is.

Zijn er wellicht mede opelrijders die dit verhaal herkennen en een oplossing of mogelijke oorzaak voor dit probleem hebben?
Heel graag jullie tips / advies om dit opgelost te krijgen.

Harrie1968

Geplaatst door Harrie1968 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Als je de exacte storingen nog weet of kunt achter halen, kan dat wel helpen, liefst compleet met nummer.
Gezien de reparaties en uiteindelijk het knipperen van de foutlamp hou ik het op misfires, in ieder geval toen de lamp knipperde.
Dat knipperen is om aan te geven dat de storing je dure katalysator kan beschadigen.

Misfires zijn het ontbreken van een verbranding. Dat kan komen doordat er geen vonk is op dat moment.
Maar gezien de reparaties (andere bobine, bougies) denk ik dat de vonk er wel is.
Dan hou je mengsel problemen over (b.v. door een lekkende EGR-klep) of mechanische problemen (compressie, lekkende klep).

Mengsel problemen zijn eenvoudig vast te stellen a.d.h.v. de fuel trims die uitgelezen kunnen worden.
De oorzaak voor dat mengsel probleem kan wel een hoop zoek werk zijn.

Harrie1968 (0), 9 jaar geleden

Beste Oldford,
Hartelijk dank voor je reactie!
Vanmiddag zal de dealer alle componenten die meegestuurd moesten worden voor de ECU controle weer terugbouwen.
Daarna zal de storing wel weer optreden. Ik zal vragen of hij me de foutcodes wil geven om ze dan vervolgens hier te posten.

Nog wel even een vraag over de mogelijkheid van een mechanische storing: Is het mogelijk dat een mechanische storing tijdelijk niet optreedt als je de motor even stopzet?
Zelf zou ik denken dat iets wat mechanisch niet goed functioneert ook na een herstart direct weer optreedt.

En wat de EGR klep beterft: ik zie op internet ook berichten over afdoppen van de EGR klep.
Is dit met mijn auto ook (tijdelijk) mogelijk om een defect aan de EGR klep uit te sluiten (of juist aan te tonen) zonder dat het hele onderdeel er weer uit moet?

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Als het motorlampje knippert wordt er meestal een injector uitgeschakeld om de katalysator te beschermen.
Dat veroorzaakt (mede) het bokken van de auto op zo'n moment.
Na uitzetten en weer starten werkt die injector weer en lijkt het allemaal beter te gaan. Aan dit gedrag alleen kun je niets afleiden.

EGR kan als test afgesloten/afgedopt worden. Het levert wel prompt een foutcode op dat de doorstroming te gering is.
Maar voor dat je daartoe over gaat, zou ik die zogenaamde fuel trim, vooral de "Long Term Fuel Trim", (laten) bekijken of de test nodig is.

Harrie1968 (0), 9 jaar geleden

Inmiddels zitten alle onderdelen er weer in en is gelijk de injector vervangen.
Stuk autosnelweg gereden en stuk door de stad.
Tot nu toe nog geen lampje dat brand.
Heb wel het idee (is misschien wel suggestief) dat ie hij in de 2e versnelling wat inhoud.
Afwachten maar weer.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Je zegt "gelijk de injector vervangen". Welke injector bedoel je dan? En waarom werd deze vervangen?
Want de auto heeft 4 injectors (1 voor elke cylinder).

Harrie1968 (0), 9 jaar geleden

Ze zijn inderdaad alle 4 vervangen. het was 1 geheel met 4 stangetjes(injectoren?) er aan
De monteur gaf aan dat dit nog één van de mogelijke oorzaken zou kunnen zijn voor de 'kuren'.
Hij had er nog 1 liggen en wou dit ook nog proberen.
Tot nu toe gaat het nog steeds goed.
Houdt nog wel in tussen 2000 en 2500 honderd toeren.

Harrie1968 (0), 9 jaar geleden

Net weer een stukje gereden in de stad.
De auto houdt nog steeds in bij een goede 2000 toeren.
Na een paar kilometer ging het lampje weer aan. Voor de rest veranderde er niets aan het rijden.
Het laatste stuk leek het (na wat fel optrekken) of de auto weer reed als vanouds.
Morgen nog maar eens weer rijden en kijken wat ie doet.
Anders voor de tigste keer weer naar de dealer......

Harrie1968 (0), 9 jaar geleden

Weer terug bij de dealer geweest omdat de storing terug bleef komen. Deze wist het niet meer.
Inmiddels staat de auto al een week bij een expert (Herman Bosch) die gespecialiseerd is in het oplossen van storingen waar dealers niet meer uit komen.
Na een week van testritten en allerlei metingen nog steeds geen oplossing. De auto blijft bij vlagen in de noodloop komen.
Morgen nog een paar laatste testen.
Als er dan nog geen resultaat is zou ik hem weer ophalen en dan wachten tot de storing erger wordt.
Mocht er iemand nog een idee hebben. ....

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Ideeën? Als je exacte technische gegevens gaat plaatsen, misschien wel.
En dan bedoel ik foutcodes, sensor en fuel trim waardes, waardes van een 4-gas meting, etc.

ellompo (0) PRO, 9 jaar geleden

het komt wel eens voor dat de EGR kanalen in he inlaatspruitstuk dicht gaan zitten door koolafzetting. foutcoces die gezet worden zijn dan P0301, P0302, P0303, P0304 en P0300.

Harrie1968 (0), 9 jaar geleden

Ok. Die foutcodes worden Door de dealer ook uitgelezen bij mijn auto.
Hoe kan het inlaatspruitstuk gereinigd worden?
Met een vloeistof?
Is dit hetzelfde als het doorblazen van het gaskleppenhuis?
Kwam ook topic 173321 tegen. Dit beschrijft hetzelfde probleem.

ellompo (0) PRO, 9 jaar geleden

Voor het reinigen van de EGR kanalen moet het inlaatspruitstuk gedemonteerd worden. En dan vooral het gedeelte direct tegen de cilinferkop.

arjenhofstra (0) PRO, 9 jaar geleden

Wat ellompo zegt klopt, dit probleem is bij ons al meerdere keren voorgekomen.
Volgens mij heeft Opel hier zelfs een service bulletin van waarin staat dat je even moet rijden met afgekoppelde stekker van de egr. Rijdt de auto dan goed dan zitten de kanalen waarschijnlijk dicht.

Harrie1968 (0), 9 jaar geleden

Afgelopen week de auto bij een andere kenner op dit gebied gehad.
Deze wist met zekerheid te melden dat de vervuiling dusdanig was de de hele cilinderkop er af zou moeten en gevlakt worden.
Hij gaf aan dat alleen het reinigen van de er kanalen waarschijnlijk zou leiden tot het gaan lopen op 3 cilinders.
De opeldealer stelt (mede gezien de kosten) om toch eerst de kanalen te reinigen.
Als leek weet ik nu niet goed wat te doen.
Wat is het advies van de professionals hier?

arjenhofstra (0) PRO, 9 jaar geleden

De dealer kan zo zien of het probleem met verstopte egr kanalen van toepassing is op jouw auto. Haal anders zelf de stekker van de egr klep los en kijk of de auto dan goed rijdt.
Meestal krijg je bij een probleem met egr kanaal verstopping naast de p03.. storingscodes ook de code p0171.

De kanalen kunnen ook zonder demontage gecontroleerd worden op verstopping mbv een rookmachine.

Harrie1968 (0), 9 jaar geleden

De auto rijd op zich wel goed, ook met storingslamp aan.
Hij houdt wel wat in maar meestal merk ik (na een reset) niet aan het tijden dat de storing er weer in zit.
Wel blijft hij rond de 2200 toeren inhouden.
na gas bijgeven rijd ie dan wel normaal.
deze week 350 km gereden zonder storingslampje.
Vervolgens een ritje van 10 km en letterlijk de laatste meters met 15 km per uur ging het lampje weer aan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.