Opel 0: P0400 storing Astra G

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DTH

Hallo,

Alvast bedankt voor jullie aandacht voor dit probleem.

Ik heb vele jaren met veel plezier gereden tot ik deze storing kreeg.

De storing verscheen voor het eerst zodra ik van de snelweg kwam en zodra ik stil stond bij de stoplichten. Motor gaat in noodloop. Maar zodra ik even aan het rijden was verdween de storing snel. Langzaam begon de storing steeds vaker te komen en langer aan te houden, ook in hogere versnelling.
De storing gaat gepaard met roetten van uitlaatgassen en het lijkt ook anders te ruiken sinds die tijd.
ik kan mijn gaspedaal volledig indrukken op moment van de storing en hij komt nauwelijks vooruit.

Bij de een mans garage van een bekende is er gekeken naar de EGR-klep die vervolgens gereinigd is en niets opleverde en een luchtmassameter vervangen op aanraden van opel. Dit bleek het probleem niet te verhelpen.
Later zijn er nog slangen vervangen. Dit leek wel effect te hebben. Echter zodra de temperatuur buiten steeds verder op loopt keert de storing weer langzaam terug. Hij heeft zijn handen er van af getrokken in de wetenschap dat hij van alles zou kunnen vervangen zonder de storing te verhelpen. Zoals eventueel de vacuümpomp.

Bij andere garages aangeklopt waarbij vervolgens weer alleen de slangen vervangen zijn en het probleem weer van vooraf aan begint.

Uiteindelijk tot drie of vier keer toe slangen vervangen. En bij gebrek aan geld niet teruggegaan zodra de storing terug keerde.

De storing verschijnt altijd pas als hij een beetje warmgelopen is. En hoe langer ik doorrij met de storing des te eerder verschijnt de storing. Nu komt de storing ook als ik een constante snelheid rijd, zelfs op de snelweg met 120 km/u.

Ik denk zelf dat er iets zorgt voor een overdruk of iets dergelijks waardoor telkens weer opnieuw de slangen niet op zijn plek blijven/ beschadigen.

Heb gelezen over eventueel probleem met wastegate of solenoids.
Heb ook gelezen dat er problemen kunnen ontstaan na het vervangen van een brandstofpomp wat voor intreden van de storing het geval is geweest.
Er is een gereviseerde pomp geplaatst nadat de oude er mee stopte.

Vandaag heb ik de auto laten keuren. zij waren op de hoogte van de storing en daarmee kwam de auto wel door de keuring.
Bij mijn vraag of zij misschien meer wisten over de storing durfde ook zij hier niet aan te beginnen omdat er nogal veel onderdelen volgens hen met deze storing gemoeid kunnen zijn.

De vraag is dus of iemand op dit forum deze storing herkent en ooit eerder opgelost heeft.
Na meer dan drie jaar zou ik deze storing graag verholpen zien worden.

Ten einde raad.
Groeten,
Olga

Molago

Geplaatst door Molago (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 9 jaar geleden

De slangen komen inderdaad in aanmerking, maar omdat deze al 2 keer (?) vervangen zijn kan je die nu wel uitsluiten.
Verdere oorzaken kunnen zijn:
De basisafstelling, de bedrading, de EGR klep, EGR solenoid, of de motorcontrole (ECM) module zelf.
Tip: ga eens naar een Opel dealer met dit verhaal...

[img]http://i62.tinypic.com/50nos4.png[/img]

meriva7673 (0) PRO, 9 jaar geleden

vacuum meten eerst direct aan de vacuümpomp en als dit goed is vervolgens aan alle vacuumgestuurde componenten

MERIVA

arjankempeneers (0) PRO, 9 jaar geleden

Wat ook een aandachtspunt is, of de vacuumslangen juist zijn aangesloten na diverse reparaties.

Molago (0), 9 jaar geleden

Hoi,
Na het vervangen van verschillende slangen lijkt het probleem opgelost te zijn. Maar dat is dan niet zo. Na een lang stuk op de snelweg te hebben gereden komt de storing voor het eerst weer te voorschijn zodra de auto stil staat voor een stoplicht.
Dit gebeurt na verloop van tijd sneller bij het stijgen van de buitentemperatuur.
Na de zomerperiode komt de storing er standaard in na een paar minuten te hebben gereden. Afhankelijk van de buitentemperatuur kan dit als het warm is heel erg snel zijn. Bij stoppen van motor en opnieuw starten is de storing weg.

Ik denk daarom dat er op de een of andere manier druk opbouwt en niet weg kan via de weg die het zou moeten doen. En dit vervolgens weer via een slang zijn weg naar buiten vindt.
Wat zorgt er dan voor dat de druk niet goed weg kan en dat er telkens weer slangen aangetast worden?

Heb ook gelezen dat de turbo zelf ook een waste gate heeft. Kan die voor overdruk zorgen als die niet goed functioneert?
Ik lees ook ergens dat de aansturing van de EGR klep ook afhankelijk is van de temperatuur en dat de aansturing mogelijk niet goed verloopt bij afwijkende live waarden. Maar vraag ik me dan af, kan dit ook weer zorgen voor een probleem van aangetaste slangen in een kort tijdsbestek?

Er moet een reden zijn voor het aantasten van de slangen. dat lijkt me de reden van de storing en niet de slangen zelf.

TurboDreams (0), 9 jaar geleden

Molago,

Ik zit sinds 2 maanden met dit zelfde probleem met mijn Vectra b2.
Jij hebt ook de x20DTL ga ik vanuit ?

Ik heb ook van alles al geprobeerd, slangen nagekeken, egr vervangen, 2 solenoids vervangen, Map sensor schoongemaakt, inlaathuis schoongemaakt.
Bij de garage is mijn vacuum gemeten, was in orde. evenals de luchtmassa meter.
Maar kom maar niet van de storing af.

Heel erg moedeloos wordt ik van dit probleem. Hopelijk gaat iemand hier een oplossing voor hebben.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.