auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Astra 1.4 turbo stottert

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 T 140 pk

Beste,

we hebben deze Astra nu 3 maanden in ons bezit .
vanaf begin was dit probleem bekent en ook aangegeven bij de koop dat dit probleem opgelost moest worden . dat zou gedaan worden .
nieuwe bougies erin en werd iets beter, en moest er eerst maar een tijd mee rijden en als het niet over was terug komen .

Het probleem, en zal het zo goed mogelijk omschrijven.

bij het accelereren stottert de auto wat, net of hij iets te arm loopt. en het vermogen is dan ook niet gelijkmatig oplopend het hakt wat (hoop dat het duidelijk is wat ik daarmee bedoel)
met name als je hoger in de versnelling gaat voel je het steeds meer. B V als je in de 3 zit en rijd 2k rpm en trapt het gas verder in om lekker te accelereren voel je alsof je steeds heel snel het gas ff los laat . en doortrekken heeft eigenlijk helemaal geen zin want dan doet hij weinig meer terwijl hij toch zijn 140 pk vanaf 4900 rpm zou moeten hebben .

ik hoor geen rare geluiden bij het rijden of optrekken , verbruik is goed als ik mijn best doe en rustig rij haal ik echt 1 op 16 .
10k km schijnt de bobine vervangen te zijn volgens de dealer , maar kan ik niet controleren omdat we de auto nog geen 10k km hebben .

heeft iemand ideeen wat dit kan zijn of de oplossing? of ervaring ermee?

Geplaatst door

astraracer (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Staan er geen foutcodes in het geheugen of gaat het motorstoringlamp niet branden, als het van het begin bekent is zou ik zeggen teug naar de dealer of garage waar deze gekocht is je hebt toch garantie en betaald voor een goede auto??

R_Bakker 0
badge

10 jaar

staan helemaal geen codes in , en ook de storinglamp gaat gewoon uit nar het starten. er is tevens al een update gedaan.
verder rijd de auto prima als je op snelheid bent . dan stottert hij niet meer . maar juist bij accelereren .

astraracer 0

10 jaar

Hebben ze het mengsel onder belasting al eens gecontroleerd?
Dat kan ofwel door rijdend uitlezen, danwel op een rollenbank met een 4-gas tester.

Hoe is het uitlezen van de foutcodes gedaan? Met Opel-apparatuur? Of een algemene EOBD scanner?

oldford 0
badge

10 jaar

ik weet niet hoe ze dat uit hebben gelezen , was wel bij de opel dealer zelf . ben er net weer van terug en ze hebben gekeken of er een update was maar helaas was deze er niet.

er is nog geen test gedaan onder belasting om het mengsel te controleren. omdat hij geen foutcodes geeft was het moeilijk om een oorzaak aan te wijzen .
ik zou dit nog kunnen voorstellen of ze dat kunnen gaan doen .

astraracer 0

10 jaar

Ze kunnen toch tijdens het rijden kijken of het mengsel waardes goed zijn. het is een dealer dit moet toch op te lossen zijn.
Wel een keer arm mengsel storing gehad Astra J 1,4 Lekkage in het klepdeksel fout in caterventilatie maar dan moet hij uit zijn leerwaardes lopen.

R_Bakker 0
badge

10 jaar

Tja, als er na 3 maanden nog steeds geen foutcodes zijn, zul je als verkoper iets anders moeten gaan doen.
Mijn mening is dat dit eigenlijk al voor de verkoop gedaan had moeten worden.
Een update gaat dit mijns inziens ook niet oplossen, tenzij de klacht er vanaf nieuw in 2010 al inzit.

Ofwel wil men de storing niet oplossen, danwel is er niet genoeg kennis voorhanden.
Ik zou vriendelijk, maar vastberaden aandringen op een spoedige oplossing al dan niet met hulp van andere bedrijven of importeur.

oldford 0
badge

10 jaar

ik heb contact gehad met de verkoper en ze gaan er weer naar kijken . ik kwam er ook achter tijdens de opel test dag dat er meer aan mankeerde . lekke waterslang naar de turbo, waterpomp lekte , af dicht ringen nokkenassen lekken. nu is dat wel te repareren maar toch . bak al gereviseerd gehad 2 maand terug.

zouden de techneuten hier dingen kunnen plaatsen waar ze naar moeten / kunnen kijken ? onder andere onder het rijden mengsel meten.
dit zal ik op een lijstje zetten zodat ze die punten zeker nalopen.

astraracer 0

10 jaar

Het mengsel is ondermeer te controleren door uitlezing van de zogenaamde "fuel trims".
Vooral de "Long Term Fuel Trim" of te wel de leerwaarde is van belang.
Normaal zit die rond of op de 0%. Een negatief getal geeft aan dat het mengsel te rijk is, een positief getal dat het mengsel te arm is.
Kleine variaties mogen, maar boven de 10% moet je toch echt verder gaan zoeken.

Een tweede mogelijkheid is het uitlezen van de lambda sensors en die signalen beoordelen.
Tijdens acceleratie en vol gas rijden (dus met turbo druk) mag de 1e sensor niet arm aangeven.

De derde mogelijkheid is de auto op een rollen testbank zetten en het vemogen meten, waarbij gelijktijdig het mengsel wordt gelogd a.d.h.v. een externe breedband lambda sonde. Dit omdat je ook klaagt dat doortrekken geen zin heeft en de motor niet aanvoelt naar 140 pk.

oldford 0
badge

10 jaar

Onderwerp: 1.4L A14NEL/T-motor - DTC P0171 is geactiveerd

Merk: Model: Modeljaar: VIN: Motor: Transmissie:
van | tot van | tot
Opel, Vauxhall Astra-J 2010 1.4L (LUH) A14NEL , 1.4L (LUJ) A14NET
Opel, Vauxhall Insignia 2012 1.4L (LUJ) A14NET
Opel, Vauxhall Meriva-B 2010 1.4L (LUH) A14NEL , 1.4L (LUJ) A14NET
Opel, Vauxhall Zafira-C 2012 1.4L (LUH) A14NEL , 1.4L (LUJ) A14NET
Opel, Vauxhall Cascada 2013 1.4L (LUH) A14NEL , 1.4L (LUJ) A14NET

Optie
Klacht MIL (storingslampje) brandt en DTC P0171 is geactiveerd in de ECU zonder rijklachten.
Oorzaak Langdurige brandstofaanpassing bereikt 30%.
Productie

Oplossing
Bij klantenklachten het carterdamp- en aanzuigsysteem controleren op
luchtlekkages. Sommige luchtlekkages kunnen in een stille omgeving
akoestisch worden gedetecteerd. Als er geen duidelijke luchtlekkages
aanwezig zijn, moet u de motorgegevens in GDS controleren.


De waarde voor tijdelijke brandstofaanpassing moet bij stationair
draaien tussen +5% en -5% liggen als het aanzuigsysteem niet lek
is. Als de tijdelijke brandstofaanpassing hoger is dan 7%, is er
waarschijnlijk sprake van een luchtlekkage. Hierdoor kan P0171 na
een tijdje opnieuw worden geactiveerd.


Extra info:
DTC P0171 is een foutcode type B die na drie rijcycli de MIL
inschakelt wanneer de activeerinstellingen voor de DTC in alle
drie cycli bereikt zijn. Een korte rijtest is niet voldoende om
zeker te weten dat het symptoom is verdwenen. Het interpreteren
van de gegevens voor de tijdelijke brandstofaanpassing is de
duidelijkste methode om te waarborgen dat de reparatie geslaagd
is. De P1101 kan worden opgeslagen als gevolg van een luchtlekkage
en daarom samen met de P0171. P0171 heeft in dat geval een hogere
prioriteit.


In TIS staat een uitgebreide testprocedure die moet worden gebruikt
als hulp bij de diagnose.

Hier zou je ze naar kunnen laten kijken alleen heb je waarschijnlijk geen foutmelding misschien zit hij wel bijna tegen einde leerwaarde aan.

Waterpompen komen ook wel voor maar dat was al geconstateerd

R_Bakker 0
badge

10 jaar

Dank je wel Ron. ga ik noteren . en als er meer mensen zijn met andere opties of ideeën laat het maar weten . des te meer des te beter.

astraracer 0

10 jaar

ik heb de dingen die hier boven staan in een word document verwerkt en zal dit meenemen naar de dealer .

ik wil iedereen bedanken die hier een reactie geplaatst heeft , meer opties aandragen is altijd welkom .

astraracer 0

10 jaar

is bij het vervangen van de bougies ook naar de bobine gekeken? het komt regel matig voor dat de weerstand in de bougiepijp groen uitslaan, oxyderen.

ellompo 0
badge

10 jaar

Henk, toevallig heb ik de bobine er gister af gehad en zag in de pijpjes een soort van veren ? deze waren goed schoon zo te zien , of kunnen die veren eruit en kan ik dan de weerstand eruit halen en schoonmaken?

astraracer 0

10 jaar

Die pijpjes kun je er af trekken, met een draaiende beweging. Dan kun je de achterzijde van de weerstande bekijken.

ellompo 0
badge

10 jaar

dank je Henk , dat ga ik dadelijk eens even bekijken . kan ik niets kapot draaien daar aan als het wat zwaar gaat?

astraracer 0

10 jaar

Nee, het zijn losse rubberen hulzen die vastgekleefd zijn. Daarom draaien, als dst niet doet kunnen ze scheuren.

ellompo 0
badge

10 jaar

Top dank voor je snelle reactie . ga straks kijken als de vrouw er weer is .

astraracer 0

10 jaar

update : de auto gaat de 18 deze maand naar de garage , als deze terug is laat ik weten wat eruit gekomen is .
nog wel iets anders, de radio heeft een erg slecht ontvangst , is dat normaal bij de dvd800? of is dat simpel op te lossen?

astraracer 0

10 jaar

ik heb de rubber van de bobine af gehad en alles was erg schoon . dus dat is weer uitgesloten .

astraracer 0

10 jaar

Helaas, misschien dat ze bij de garage toch een bobine kunnen proberen. Dan sluit je het volledig uit.
De dvd 800 heeft geen bekende problemen wat betreft de ontvangst, misschien kunnen ze bij de garage het antenne signaal uitlezen.

ellompo 0
badge

10 jaar

Ik zal het doorgeven aan de garage dat ze beide dingen testen, al schijnt het zo te zijn dat de bobine 10-15k km terug vervangen is .

astraracer 0

10 jaar

een update: gister de auto naar de garage gebracht, en na grondig inspectie blijkt dat er een scheurtje in de turbo zit , volgende de garage zou dit wel eens de boosdoener kunnen zijn. wat denken jullie?
hij word wel onder garantie vervagen.

astraracer 0

10 jaar

iemand die hier een suggestie vorr heeft? of dit indd mogelijk is?

astraracer 0

10 jaar

Scheurtje hoort er niet in.
Maar ik zou even afwachten wat hij naar vervanging doet.
Zolang de garage er mee bezig is, is het toch garantie.

P.Rutser 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.