Opel Astra: Astra F knalt tijden gas geven en remmen (onderstel)

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Goedeavond,

Bij deze een vraag over mijn eigen auto, deze bonkt al enkele maanden aan het onderstel, eerst was het met drempels nemen, en een bocht naar links nemen.

Vanmiddag reed ik naar huis en gaf iets te veel gas waardoor mijn wielen spinden op het natte wegdek, gevolgd door een harde dreun.
Hierna is de auto blijven bonken, vooral met remmen en acceleren, dit voel je tevens ook door lichte schuddingen in de auto zelf.

De auto had met aanschaf al het probleem dat er in de lengterichting van de wielbasis tussen links en rechts 1cm verschil zit (mogelijk kromme veerpoot of subframe)
In die tussen tijd zijn er al 2 draagarmen eronder gezet (van de sloop) bij de laatste keer, was het bonken enkele dagen weg, waarna dit weer terug kwam en ook meer werd.

Bij de vorige draagarm was ook speling voelbaar op de voorste draagarm bout maar dit is niet te voelen op deze draagarm.

Voor zover ik weet, heeft de monteur destijds bij de voorste bout een gleuf gemaakt in het subframe om beter bij de bout te kunnen komen, deze is uiteindelijk weer dichtgelast.

Verder heb ik ook geen speling kunnen ontdekken op het wiel.

Inmiddels ben ik al bij meerdere garages geweest waaronder Opel, en niemand kent dit vreemde voorval, om te voorkomen dat ik een wiel verlies gebruik ik de auto de komende dagen niet, maar graag wou ik dit met jullie delen zodat misschien hier iemand is die een oplossing heeft.

Morgen zodra ik terug ben van het werk zou ik de auto ook op de krik plaatsen om de wielspeling etc. nogmaals te testen, want hier ben ik vandaag nog niet aan toe gekomen.

In geval van vragen, tips of oplossingen hoor ik het graag.

Mocht het zo zijn dat ik morgen zelf iets vind horen jullie het meteen.

Groeten Mike

mike006

Geplaatst door mike006 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Dlm (0), 9 jaar geleden

Aandrjfas gecobtroleerd?

mike006 (0), 9 jaar geleden

Hoe kan ik deze het beste controleren?

69martin (0), 9 jaar geleden

Ik denk eerder aan een stabilisatorstang die wat speling heeft.

mike006 (0), 9 jaar geleden

Maar dit verklaard toch geen harde knal om vervolgens bij het remmen en gas geven te gaan knallen... daarnaast is bij montage van de draagarm een nieuwe stabilisatorstang gemonteerd.

69martin (0), 9 jaar geleden

Het is moeilijk om geluiden te beoordelen als je ze zelf niet hoort...maar een stabilisatorstangetje die speling heeft kan wel degelijk bonkende geluiden gaan maken. Maar als je van mening bent dat die al vervangen zijn is dat natuurlijk uitgesloten...beste is denk ik om hem op de brug te zetten om het een en ander te controleren (schokbrekers, kogellagers, aandrijfassen etc).

mike006 (0), 9 jaar geleden

Het klapperen van een stabilisatorstangetje ken ik wel, maar deze knal was ongehoord hard.

Ook iv.m. dat de wielbasis in de lengte een verschil van 1 cm zit en de linkervoor veerpoot iets naar voren staat gekanteld is er iets niet goed.

69martin (0), 9 jaar geleden

Wellicht nog even de motorsteunen controleren, misschien kantelt de motor bij optrekken en afremmen.

mike006 (0), 9 jaar geleden

Ik loop vanmiddag de hele auto even na als ik iets heb gevonden hoor je het.

mike006 (0), 9 jaar geleden

Bij deze een update, ik heb inmiddels de draagarmen, veerpoten, stabilisatorstangen, aandrijfassen, en spoorstangen gecontroleerd, maar hier geen duidelijke speling op kunnen vinden.
Ook heb naar de motor gekeken, en gevoeld of hier speling op de motorsteunen zaten of dat de motor er scheef in hangt, ook dit is niet het geval.

Hopelijk heb ik morgen tijd om hem bij een kennis op de brug te zetten, tot die tijd hoor ik het graag als er mensen zijn met ideën.

Tot zover al vast bedankt iedereen

ronny530 (0), 9 jaar geleden

De carrosserie zelf kan een oorzaak zijn. Bevestigingspunten aan de carrosserie kunnen door roest e.d. loskomen en dan is het einde oefening zeker bij een auto van deze leeftijd.

kleijn (0), 9 jaar geleden

Zit er geen gebroken veer in ? Is vaak moeilijk te zien

mike006 (0), 9 jaar geleden

Bij deze een update!!

Gisteren de auto maar even op de brug gezet, en hier kwamen we er al snel achter dat er niks met de draagarmen, stabilisatorstangen, fusee, aan de hand was.
Wel kon je op het moment dat je de wielen van links naar rechts draaide een trilling voelen in de linkerveerpoot terwijl je aan de rechterkant niks voelde.

Inmiddels heb ik een andere veerpoot geregeld en deze zou maandag of dinsdag gemonteerd gaan worden.

Als het probleem zich dan heeft opgelost horen jullie het, en zo niet dan horen jullie het alsnog.

Groeten

mike006 (0), 9 jaar geleden

[quote=kleijn]Zit er geen gebroken veer in ? Is vaak moeilijk te zien[/quote]
Veren zijn goed

kleijn (0), 9 jaar geleden

[quote=mike006][quote=kleijn]Zit er geen gebroken veer in ? Is vaak moeilijk te zien[/quote]
Veren zijn goed[/quote]
ja dan houdt het op

mike006 (0), 9 jaar geleden

Bij deze weer een update, afgelopen zaterdag een nieuwe veerpoot gemonteerd, het meeste bonken is nu weg, maar het is nog steeds enigzins aanwezig..

Iemand een idee?

kleijn (0), 9 jaar geleden

al opnieuw uitgelijnd ?

mike006 (0), 9 jaar geleden

Sorry voor de late reactie, maar bij deze de oplossing van mijn auto, uiteindelijk bleek namelijk dat het subframe los te zitten... bij deze probleem opgelost dus topic kan gesloten worden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.