Vandaag, na een rit van ruim 100 kilometer wilde de contactsleutel niet meer uit het contactslot. Hij draait het laatste stukje niet meer terug, net of wordt hij tegen gehouden. Dit was al vaker gebeurt, de oplossing was toen een paar minuten wachten en dan draaide de sleutel uiteindelijk het laatste stukje wel. Vandaag dus niet. Ik heb de plastic bekleding rondom het contactslot los gehaald en tot mijn verbazing was het contactslot ongeveer halverwege aan de rechterkant loeiheet! Zo heet dat ik mijn vinger eraan heb gebrand. Thuisgekomen wilde de sleutel er uiteraard nog niet uit. Ik heb toen de accupool losgehaald en tot mijn verbazing kon ik de sleutel direct verwijderen. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Dat vermoeden heb ik wel, er lopen 2 draden die kant op, volgens mij een blauwe en een witte. Het is niet mijn eigen auto dus ik heb verder nog geen dingen uit elkaar geschroefd. Het is wel vreemd dat het zo heet wordt.
3 maanden
We zijn weer een tijd verder. De dealer heeft inmiddels (een deel van?) Het contactslot vervangen, ze hadden de verkeerde besteld. Dat heeft het probleem verergert en ik vrees dat zij het niet op kunnen lossen. Ik heb inmiddels wel de bobine en de bougies vervangen, de auto liep enorm onregelmatig, de dealer zei niets te kunnen vinden maar toen ik even de foutcodes heb uitgelezen kwam ontsteekfout op alle cilinders tevoorschijn. Dat probleem is nu dus opgelost. Wat mij verder opvalt, na het starten van de motor en daarna weer uitzetten gaat de sleutel er niet uit. Haal je de accupool los dan kun je de sleutel meteen verwijderen. Zet je de auto op contact zonder te starten dan gaat de sleutel er in de off stand wel weer uit. Zet je de auto op contact en schakel je bij stilstaande motor naar de R of D en terug naar P dan krijg je de sleutel er vervolgens niet uit en moet je weer een accupool loshalen. Kan een schakelaar in de automatische versnellingsbak dit veroorzaken?
1 week
Dat kan zeker want daar komt ook een signaal vandaan en ook van je remlichtschakelaar.
Waarschijnlijk is het een defecte schakelaar. Ik heb de stuurkolom losgehaald, op het contactslot zit een elektromagnetische vergrendeling die de sleutel blokkeert en zo voorkomt dat de sleutel eruit kan worden gehaald om wat voor reden dan ook. Ik heb de stekker van deze vergrendeling losgehaald en nu kun je de sleutel weer gewoon uit het contactslot halen. Tot zover is het opgelost en als de auto verder naar behoren werkt laat ik het erbij. Bedankt voor de reacties in ieder geval!
1 week
2 maanden geleden dit voorgesteld , maar mooi dat het "opgelost" is
Die beveiliging zit erop om te voorkomen dat je, of iemand anders, tijdens het rijden de sleutel uit het contactslot kan halen. Met alle mechanische gevolgen (stuurslot) van dien. Dus als je weet welke schakelaar defect is, kun je hem toch ook vervangen? Zal de wereld niet kosten.
6 dagen
De beveiliging zit er, voor zover ik kan nagaan, op om te voorkomen dat je de sleutel kunt verwijderen als de keuzehandel niet in P stast. Waarom zou je de sleutel tijdens het rijden er uit halen? De motor gaat gewoon uit. De schakelaar op de bak, voor zover dat de oorzaak is, vervang je niet zomaar even.
6 dagen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Mokka of stel zelf een nieuwe vraag.
Zit er op het contactslot een ekectronisch deel voor je stuurslot , zoja dan gaat er daarmee vermoedelijk iets fout.
3 maanden