Beste lezers,
Ik ben als startende ondernemer al ca. een half jaar met mijn werkbus van garage naar garage aan het rijden met flinke problemen die blijkbaar niemand opgelost krijgt en me inmiddels zoveel tijd en geld kosten dat ik niet meer weet hoe lang ik dit nog vol kan houden.
Hopelijk vind ik via deze weg een antwoord of een richting om naar toe te gaan.
Op het gebied van auto’s ben ik nogal een leek maar ik zal proberen het zo goed mogelijk te omschrijven.
In de zomer (half jaar na aankoop) kreeg ik opeens afwisselend de foutmeldingen “controleer inspuitsysteem “ en “controleer luchtverontreiniging “.
Hier ben ik mee naar een garage gegaan en deze hebben de melding gewist en geconcludeerd dat er geen adblue verbruikt werd.
Advies was naar een diagnose-garage te gaan voor verder onderzoek.
Daar hebben ze een pijp naar een sensor vervangen die verstopt zat en een software-update gedaan.
De melding was een aantal weken weg en toen kwam die weer.
Vervolgens naar de opel-garage gegaan in Duitsland en hun hebben na meerdere onderzoeken de roetfilter vervangen.
Na een paar dagen kreeg ik weer de foutmeldingen en dit keer bleken het brokstukken van het oude roetfilter te zijn die in de uitlaatdemper waren geschoten en die demper is toen ook vervangen.
Dit is een maand of 3 goed gegaan en 3 weken geleden kreeg ik weer de meldingen en was mijn olieverbruik opeens zeer hoog, dit was nooit geweest van tevoren.
Opel kon het probleem niet vinden waardoor ik naar een lokale garage ben gegaan die concludeerden dat de turbo kapot was (schoepen deels afgebroken maar geen schade aan de motor en flink wat oliesporen er langs af) en er zat flink wat sludge in de slangen.
Ook zat mijn nieuwe roetfilter (3 maanden oud) weer helemaal vol.
Deze is opgestuurd om te reinigen maar was te vervuild om te reinigen dus daar moest weer een nieuw binnenwerk in.
De turbo en alle vervuilde slangen zijn inmiddels ook vervangen.
Gisteren heb ik de bus eindelijk na 3 weken mogen ophalen en vanmorgen kreeg ik weer de melding “controleer inspuitsysteem” na een schamele 60 km te hebben gereden ermee.
Vandaag maar weer terug naar de garage..
Ik hoop van harte dat iemand dit probleem herkent en me kan zeggen hoe dit op te lossen is want het is financieel en planningtechnisch bijna niet meer te doen voor me..
Alvast bedankt!
Bo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nog 1 kleine side-note die ik vergeten was, met achteruit rijden gooit die gedurende de hele probleemfase al blauwe rookpluimen eruit.
Ej klinkt als een brandstof systeem. Probleem weet je welke foutcodes steeds terug komen?
laat je verstuivers eens controleren op een test bank. ik heb laatst een fiat ducato gehad waar meteen het roetfilter van dicht zat en in de noodloop ging. We hebben de verstuivers laten testen en ze waren slecht tot defect.
Ik heb helaas de foutcodes niet, het waren ook iedere keer andere codes die tevoorschijn kwamen.
Wat betreft de verstuivers, bedankt voor de tip.
Ik heb het doorgegeven en ze gingen er naar kijken !
1 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar