Opel Vivaro 2003: Distributieriem 2.CDTI

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: G9U 730, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 135

Hallo iedereen,

Ik ben mijn distributieriem aan het vervangen Opel Vivaro 2003 2.5 cdti motorcode G9U 730. Ik heb een afstelset gekocht. Nu kan ik de krukas en uitlaat nokkenas wel blokkeren, maar het lijkt of het afstelgereedschap niet echt de juiste dimensies bevatten om ook de inlaat nokkenas te blokkeren. Heb de grote platte zijden van de nokkenassen naar voren en de kleine inkepingen naar achter en de krukaspoulie staat het PMH teken naar beneden. Krukas is mooi geblokkeerd, nokkenassen wijzen de juiste kant uit. Ik heb al geprobeerd met blokkeerpen verwijderd en riem onaangeroerd de nokkenas een tand te verzetten maar dan komt de voorste blokkeergerief voor de inlaat nog niet overeen met het gat. als ik de krukas 360 graden draai met kleine inkepingen naar voor, past de achterste blokkeerblok niet maar de voorste wel. Bij opzoeking las ik dat de set van Gates bij iemand het zelfde probleem gaf alsook een youtube filmpje die ook hetzelfde probleem had. Zou ik het vervangen riskeren als ik de voorste blokkeerblok manueel blokkeer? Of doe ik iets verkeerd of zie ik iets over het hoofd? Thanks voor alle info en tips. Groetjes David
ps: nr origineel onderdeel MOT 1534, KM 6205

DavidVF

Geplaatst door DavidVF (0) , lid sinds 1 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vivaro? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Monteur Senior (460), 1 jaar geleden

voor de zekerheid strepen op de ouwe riem zetten doorlopend op de poulie's dan de ouwe riem op de nieuwe leggen en strepen overnemen kan er weinig misgaan

Monteur Senior (460), 1 jaar geleden

is het niet zo dat je de nokkenassen moet blokeren en de tandwielen iets los moet draaien?

DavidVF (0), 1 jaar geleden

Dank U wel voor de reactie. Het klopt inderdaad dat de poulie's dienen los gedraaid te worden en de bouten ongeveer in het midden dienen te komen. Krukas is geblokkeerd, nokkenassen zijn geblokkeerd, heb extra merkteken gemaakt op onderste tandwiel (niet de krukaspoulie zelf) en de inlaat uitlaat as. Ik ga het proberen, normaal zou er niet teveel mis mogen kunnen gaan.

John5711 (0) PRO, 1 jaar geleden

De nokkenas riemwielen moeten inderdaad los worden gezet. Ik denk dat dat is om de timing weer 100% te krijgen omdat die een beetje kan zijn vergaan als gevolg van rek in de versleten distributieriem. Bij de kleine 1.4 motoren van Renault doen ze dat met het krukas wiel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.