Na een tijdje rijden valt de automatische versnellingsbak op storing. Het S lampje gaat knipperen en de bak schakelt zelf niet meer. Ik kan dan wel nog zelf schakelen en dan werkt ook alles.
Ik heb de foutcodes van de versnellingsbak uitgelezen en ik kom volgens deze [url=http://everything2.com/title/How+to+read...]site[/url] op de volgendefouten uit:
12 (geen idee, begin van diagnose zoals bij de ECU?)
28 Solenoid 2-3 voltage high
41 Gear error - Hydraulic fault
56 Selector switch incorrect signal
Nu heb ik al een tijdje de stroom niet van de auto af gehad, dus die foutmeldingen kunnen een verzameling zijn van een langere tijd, en ik weet van de gevoelige keuzeschakelaar. Daarom heb ik vandaag de keuzeschakelaar uit elkaar gehaald. Deze zag er eigenlijk nagenoeg nieuw uit. Toch heb ik hem even schoongemaakt. Hierna heb ik de schakelaar aan de stekker nagemeten en alle waardes lijken telkens hetzelfde te zijn als ik een paar keer van de P->R->D->3->2->1 schakel.
Nu heb ik dus even een avondje de stroom eraf, zodat alle foutmeldingen gewist worden, en hopelijk de code 56 verdwijnt. Wat me meer zorgen maakt zijn de andere 2 foutmeldingen. Heeft iemand enig idee wat die kunnen zijn? En waar zit klep (solonoid) 2-3?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een kleine update:
Ik heb dus de stroom eraf gehad en toen waren de fouten gereset. Nu heb ik een tijdje gereden tot het lampje weer aan ging. Nu krijg ik alleen code 41 en na een tijdje komt daar ook nog fout 28 bij.
Wie weet waar ik moet zoeken?
Ik ben ondertussen wat verder en ben er van overtuigd dat ik het probleem gevonden heb. En ik zal het hier maar opschrijven, aangezien niemand hier iets weet over mijn probleem.
Via de site www.vectra16v.com kwam ik een diagnose handleiding tegen. En na wat meten kwam ik tot de volgende conclusie:
De draad naar het magneetventiel 2/3 heeft als de bak koud is netjes 13ohm weerstand. Als ik stroom op deze draad zet, dan klikt het ventiel ook. Als de motor warm is, dan heeft deze een oneindige weerstand. Maw, er is in de spoel een onderbreking. Als ik vervolgens toch 12v spanning op de spoel zet, dan doet hij natuurlijk ook niets.
Ik heb een nieuw ventiel besteld (niet bij opel want die vragen er 282 euro voor!), en die komt deze week binnen. Ik zal een update plaatsen als ik het getest heb.
13 jaar
Is het gelukt met het monteren en lag de foutmelding 56 ook daar aan want ik heb ook de zelfde probleem maar heb het nog steeds niet kunnen oplossen. Nadat ik een stukje heb gereden met of zonder de S knipperlicht storing doet ie het als of er niks aan de hand is maar in de ochtenden krijg ik er wel behoorlijk last van.
4 jaar
Na 8 jaar zal je wel geen antwoord van de vraagsteller meer krijgen.
Foutmelding 56 heeft te maken met de
56 Selector switch incorrect signal
Dat heeft te maken met de sensor van de keuzehendel voor de versnellingen.
Hieronder wat de vraagsteller in zijn 1e post al beschreef:
ik weet van de gevoelige keuzeschakelaar. Daarom heb ik vandaag de keuzeschakelaar uit elkaar gehaald. Deze zag er eigenlijk nagenoeg nieuw uit. Toch heb ik hem even schoongemaakt. Hierna heb ik de schakelaar aan de stekker nagemeten en alle waardes lijken telkens hetzelfde te zijn als ik een paar keer van de P->R->D->3->2->1 schakel.
Ja ik heb de twee spoelen/ ventielen vervangen en het probleem was weg. Je moet alleen het deksel loshalen en het is maar een uurtje werk.
4 jaar
Beste
Ik heb hetzelfde probleem met mijn corsa maar heb geen idee hoe de onderdelen heten die ik zou moeten bestellen, de spoelen /ventielen.
Kunt u mij de site en eventueel info sturen over wat ik waar kan bestellen?
Mvg
Lars
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar