Opel Corsa 2010: Corsa D motormanagement lampje P0036 foutcode

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: A12XER, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 63

Hallo allemaal,
Ik heb een Corsa D 1.2 , bouwjaar 2010. En zoals de titel al zegt brandt het motormanagement lampje. Met zo’n goedkope obd apparaatje heb ik gescand op foutcodes en kreeg ik P0036, HO2S Heater Control Circuit Bank 1 Sensor 2. Na even zoeken vond ik dat een van de onderstaande dingen de oorzaak zou moeten zijn:

-Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
-Bedrading en/of aansluitingen defect
-Lambda-sensor defect
-ECU defect

Ik heb niet het idee dat lambdasonde defect is, deze is in februari al vervangen en bij de obd scan geeft hij ook signaal (zie afbeelding van sensor signaal, rit van 18 minuten). Voordat ik overga tot het laten testen van de bedrading of sensor, wil ik de zekering testen. Alleen zie ik in de handleiding niets staan over deze zekering. Iemand een idee hoe ik de positie van de zekering kan vinden? Tips of ideeën voor een andere aanpak zijn ook welkom.

corsad030

Geplaatst door corsad030 , lid sinds 2 maanden geleden

19 Reacties

oldford PRO, 2 maanden geleden

Dat is een wel heel ongebruikelijk signaal voor een achterste lambdasonde.
Vooral in het begin is het signaal wel heel erg hoog. Gebruikelijk is ofwel 0 volt, dan wel 0,45 volt.
Het duurt ook heel erg lang voor de sensor iets van een signaal gaat produceren (> 5 minuten).
Dat kan wijzen op een probleem met de verwarming van de sensor.
Ook tijdens de rit is het signaal wat aan de hoge kant. Normaal is 0,7 - 0,8 volt.
Aan het eind kruipt het signaal weer richting de 1.2 volt, wat echt veel te hoog is.

Heb je een originele sensor gebruikt of een ieder geval 1 van hetzelfde merk als er in zat?
Er zitten verschillen in de weerstand van de verwarming van diverse merken lambda-sensoren.
Dat kan dan deze foutcode opleveren.

corsad030, 2 maanden geleden

Ik heb de sensor laten vervangen door de garage. Heb nog even gezocht naar facturen of andere papieren, maar helaas niets waar iets over het type sensor staat vermeld. Heb je trouwens een idee van hoe ik de zekering van de sensor kan vinden?

oldford PRO, 2 maanden geleden

Zekering is onwaarschijnlijk. Als de zekering defect is hoor je ook een foutcode op de voorste lambdasonde te krijgen m.b.t. de verwarming.

corsad030, 2 maanden geleden

Oke ze zitten allebei op dezelfde zekering dus. Overigens heb ik ook een 'pending code' P0141, O2 Sensor Heater Circuit Malfunction Bank 1 Sensor 2. Wijst op hetzelfde probleem volgens mij. Maar jij zegt dus wel direct de sonde laten testen?

oldford PRO, 2 maanden geleden

Het signaal van die achterste lambdasonde is heel, heel erg vreemd.
Ofwel een defecte sonde, ergens iets van een kortsluiting of een defecte motor-computer.

Ik zou eerst eens het signaal van die sonde meten met een voltmeter en vergelijken met wat je uitleest.

    Ik heb gekeken naar sensor 1 en het signaal dat het OBD apparaat ontvangt. Ik merk dat als ik gas geef en dan het gas loslaat ik voor sensor 1 even (1 of 2 sec) een signaal van 0v ontvang en daarna fluctueert het weer. Verder heb ik toen ik de connector van sensor 1 had losgekoppeld, de spanning gemeten tussen de aard en signaal kabel. Als de motor uitstond was dit 0v en zodra de motor ging draaien was dit tussen de 0v en 1v. Maar het live data van het OBD apparaat geeft 1,275v als de motor uitstaat en een flucturend signaal tussen 0 en 1,275 v als de motor draait. Ik heb van sensor 2 het signaal niet direct vanaf de connector gemeten maar op het OBD apparaat begint die ook vanaf 1,275v. Het lijkt mij dat daar iets mis is, maar dan zou ik ook een foutmelding van sensor 1 moeten krijgen toch? Iemand een idee wat verder te doen? - corsad030, 3 weken geleden
    Als je je gas los laat dan stopt de motorcomputer de brandstofinspuiting compleet. Dat je dan 0V meet/uitleest op lambda sensor 1 is volledig normaal. Wat niet normaal is dat als de lambda sensor 1 een signaal af geeft dat niet meer dan 1V is, dat je dan 1,275 volt uitleest. Dat wijst op een kortsluiting ergens of een defecte motorcomputer. - oldford PRO, 3 weken geleden

corsad030, 2 maanden geleden

Thanks, ga ik doen. Betekent dat trouwens dat een defect of kortsluiting in de bedrading is uitgesloten?

    Het is niet uitgesloten, maar ik verwacht die kortsluiting eerder in de motor-computer of in de sonde zelf. Maar controle van de bedrading kan geen kwaad. - oldford PRO, 2 maanden geleden

corsad030, 1 maand geleden

Ik heb een gebruikte lambdasonde gevonden, identiek aan de originele, en ga de oude de komende week vervangen in de hoop dat het dan opgelost is. Deze maand moet ik de auto ook laten keuren, vroeg me af hoeveel info je krijgt bij de keuring. Zal de keurmeester alleen zeggen je motormanagement lampje brandt en dat moet opgelost worden of krijg ik meer details wat betreft de lambdasonde. In het laatste geval zou het de moeite waard zijn om meteen een keuring te proberen

oldford PRO, 1 maand geleden

Brandend motormanagement lampje is tegenwoordig geen afkeur meer. Officieel heet die lamp nu MIL.
De APK-meester zal de auto wel uitlezen op foutcodes, maar ik betwijvel of je te horen krijgt wat deze zijn.

corsad030, 1 maand geleden

Oh oke, enig idee of deze foutcode tot afkeur leidt?

oldford PRO, 1 maand geleden

Ja, totaal niet. De aanwezigheid van de foutcode is wel reden om een uitlaatgastest te doen.
De afweging of de auto afgekeurd wordt op de uitlaatgassen wordt a.d.h.v. de uitlaatgastest gemaakt.

corsad030, 1 maand geleden

Oke als ik het goed begrijp heeft de code zelf geen afkeur tot gevolg, maar de onderliggende oorzaak (defecte lambdasonde, ecu etc) zou alsnog wel kunnen leiden tot een afkeuring obv de uitlaatgastest. Al met al is het dus wel handig als het opgelost wordt voor de keuring. Dan zal ik de sonde maar vervangen met een (gebruikte) originele sonde. Als het dan niet opgelost is dan de bedrading laten controleren en verdere diagnose.

corsad030, 1 maand geleden

Inmiddels is de sonde vervangen en de foutcode gereset. Na een stukje te hebben gereden brandde het motormanagement lampje helaas weer. Ik heb nu een andere OBD scanner waardoor ik geen grafiek kan uploaden van het signaal. Maar het ging om een rit van 13 minuten, aan het begin is het signaal 1,275v (net als op de grafiek van de vorige lambdasonde), na 5 minuten rijden begint het signaal te dalen. Tegen het einde van de rit bereikt het een signaal van 0,75v en bij stilstand stijgt het weer snel richting de 1,275v.

Van de Iambdasonde die eruit is gehaald heb ik de weerstand tussen de twee witte kabels (de heater-kabels) gemeten, dit was 9.6 ohm en bij de nieuwe sonde was dat 8,7 ohm. Ik las ergens dat een nieuwe sonde (niet specifiek mijn model) 9 ohm moet meten. Naast het feit dat de foutmelding is teruggekomen wijst dit er dus niet op dat er iets mis was met de oude lambdasonde. Valt er verder iets van deze info af te leiden? En zo niet wat zou ik nu het beste kunnen doen

oldford PRO, 1 maand geleden

Welk signaal geven Beide lambdasondes af 's morgens vroeg voor dat je de 1e maal start?
Hoeveel volt is dat?

corsad030, 1 maand geleden

Ik heb niet specifiek in de ochtend gemeten, maar Sensor 2 begint elke keer vanaf 1,275 volt. Sensor 1 weet ik niet zeker, in de data begint die de ene keer vanaf 0,09 en de andere keer 0,04 of 0,03. Het kan dus best zijn dat sensor 1 vanaf 0 volt begint, dat kan ik zo even checken, de auto staat nu drie uur stil.

    Dit is dus niet specifiek voordat ik de auto de eerste keer start maar sensor 2 lijkt elke keer wel vanaf dezelfde waarde te beginnen - corsad030, 1 maand geleden

corsad030, 1 maand geleden

Ik heb nog eens gekeken, beide sensoren beginnen vanaf 1,275 volt en dat daalt naarmate de sensor warmer wordt. Verder geeft de scanner ook de volgende pending codes (minder ernstig, motormanagementlampje wordt waarschijnlijk niet hierdoor getriggerd)

P0138 O2 Oxygen Sensor Circuit High Voltage (Bank1, Sensor2)
P0140 O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank1, Sensor2)
P0141 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank1, Sensor2)
P0054 HO2S Heater Resistance (Bank1, Sensor2)

oldford PRO, 1 maand geleden

Het lijkt toch erg op een kortsluiting ergens in de bedrading of mogelijk de motor-computer.
Ik vind het alleen vreemd dat je geen foutcodes krijgt op lambdasonde 1.
Met 1,275 Volt als signaal verwacht ik daar ook een foutcode dat het signaal te hoog is.

N.B.: Pending codes kunnen ook net zo ernstig zijn als foutcodes, het duurt alleen wat langer voordat ze een "echte" foutcode worden. Deze pending codes moeten verschillende malen achter elkaar gedetecteerd worden. Mogelijk worden ze weer halverwege de rit gereset en begint het tellen de volgende dag opnieuw.

corsad030, 1 maand geleden

Thanks voor de info. Hopelijk is er niets met de motor computer. Enig idee hoe ik de oorzaak kan vinden of waar de kortsluiting plaatsvindt? Trouwens, lambdasonde 1 begint bij 1,275 volt maar gaat wel meteen omlaag na het starten van de motor.

corsad030, 1 maand geleden

Mocht het meer inzicht geven, bijgevoegd foto's van de freeze frame data van de P0036 foutcode.

. . . . .

corsad030, 3 weken geleden

Ik heb ook sensor 1 losgekoppeld om te kijken wat er dan gebeurt, vervolgens kreeg ik foutcodes van sensor 1. De foutcodes van sensor 2 gaan dus ook echt over sensor 2 lijkt me

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.