Hey,
Ik zit met een probleem, ik heb een corsa A gsi uit 92 met het volgende. Als ik gas geef trekt hij naar links hoe meer gas hoe sterker hij naar links trekt.
Als ik geen gas geef trekt hij langzaam naar rechts en als ik half gas geef rijd hij goed vooruit. Nu heb ik deze week nieuwe banden gehaald en de auto laten uitlijnen maar het probleem is nog steeds. Ook als ik strak een bocht maakt lijkt het net of hij uit wil breken , alsof ik maar grip heb met een wiel. Het is een heel raar gevoel en moeilijk uit te leggen.
Ik ben een beetje gaan zoeken en ben erachter gekomen dat het meerdere dingen kunnen zijn,
zo las ik dat het een lekke schokbreker kon zijn , of de draag arm rubbers die lopen te wrikken.
Vorig jaar heb ik een ongeluk gehad met de rechter kant en ben toen met het rechter wiel tegen een stoeprand op geklapt, maar dit is toen gemaakt en de auto had toen een kleine afwijking maar trok met gas geven gewoon vooruit.
Ook zag ik staan dat het aan de stabilisator stang kon liggen , dat deze loopt te wrikken. Kan ik dit controleren?
Ik ben niet bang om vies te worden , dus ik was van plan om van het weekend even de bumper en wielen eraf te halen en even alles na te lopen.
Mijn vragen :
Wat zou het allemaal kunnen zijn ?
Hoe kijk ik of de rubbers nog in orde zijn
Hoe kan ik het beste checken of er ergen speling op zit.
Als de auto naar links trekt ligt het probleem dan ook aan de linker kant toevallig ?
Ik heb nog een setje schok brekers liggen, maar weet niet of deze nog goed zijn. is het mogelijk deze te testen als ze niet onder de auto zitten?
moet de demper beneden blijven of moet hij terug omhoog veren ?
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ook een beetje bekend probleem
aandryf assen zijn verschillend van lengte
dus de as heeft wat meer torsie ten opzichte van de ander
zeker bij veel gas geven treed dat op
ik heb hier verder nooit last van gehad , wel heb ik een keer gehad dat de linker aandrijf as los was geklikt, maar deze kon je er gewoon weer in klikken. kan dit nu weer zijn gebeurd ? want hij trekt nog wel steeds goed door als ik hem opentrek
13 jaar
dag Willem,dit kan ik niet geloven,wat versta jij onder torsie???ben hier toch wel benieuwd naar,torsie torderen ??een as tordeert niet??torsie grip op de weg????chassies heeft een opdonder gehad met die klap aan de rechterkant,als jij iemand in jou auto laat rijden en je rijd er zelf met andere auto achteraan ligt hij dan recht op de weg of staan de voorwielen scheef ten op zichte van de achterste??zoiets als vroeger die puchjes hadden,dus gewoon een scheve auto,hoe hard was die klap,geen draagarm krom??trap eens flink tegen je banden aan of er geen speling opzit,ik vermoed een draagarm rubber eruit of krom of auto is scheef of niet goed uitgelijnd draai de wielen eens om van links naar rechts.
13 jaar
los was geklikt,wat bedoel je hiermee??als een as eruit ligt kun je niet meer rijden(differentieel werking)[quote=paddo07]ik heb hier verder nooit last van gehad , wel heb ik een keer gehad dat de linker aandrijf as los was geklikt, maar deze kon je er gewoon weer in klikken. kan dit nu weer zijn gebeurd ? want hij trekt nog wel steeds goed door als ik hem opentrek[/quote]
13 jaar
hoi robby ik bedoel ermee te zeggen dat de assen
van verschillenden lengte zijn.
dus eigenlijk probeer ik te zeggen dat de
korte as sneller reageert als de lange minimaal welis waar maar toch
voor mij is het geen onbekend probleem
corsa van mijn zoon doet het ook 2.0 1.6 klepper
zeker met veel gas geven
maar hij geeft al aan dat die het pas doet
dus even verder kijken kan natuurlijk nooit geen kwaad
13 jaar
nee ik heb hier ook niet mee gereden , maar omdat hij een een keer los is gekomen vroeg ik me af of hij ook half eruit kan liggen dat hij daarom naar links trekt met gas geven.
13 jaar
Als de as er bij de bak uit springt dan valt gewoon de kracht weg . De as druk je zo weer terug maar komt daarna zelden voor . Dat scheef trekken is goed te zien op een platenrembank. Trek achteruit op en of zet de auto andersom en trek weg .Zie hoeveel krachtverschil er is. Het is dat de giometrie van de voorwielen zulke lage waarden hebben anders zou de reactie nog veel groter zijn. Bij motoren met groter vermogen zijn de aandrijfassen gelijk van lengte gemaakt ;het deel wat met de wielen op en neer beweegt en het motorblok hangt weer horizontaal in de wagen. Groeten.
maar denken jullie dat het probleem bij de assen voordoet of ergens anders, want ik had gelezen dat het ook aan de draag arm rubbers kon liggen en aan de stabilisator stang
13 jaar
Als de draagarmrubbers versleten zijn zal er meer beweging in zitten. Bij een APK wordt daar extra op gelet. Dat licht scheef trekken hoort bij zo'n voorwiel aandrijving. Stuur vast houden bij optrekken.
okee , maar het is redelijk hard wat hij trekt, ik zal de rubbers van het weekend even nakijken. hoe kan ik het beste kijken of er speling ergens zit. Gewoon met een schroeven draaier ?
en kan ik schokdempers testen als ze onder de auto vandan zijn ?
13 jaar
Flinke bandenlichter is HET gereedschap om te testen !!! Als de rubbers aan de omtrek kieren .....vervangen. Nu je de schokbrekers los hebt kan je de triangels goed op en neer halen om te keuren. Bij vervanging let goed op hoe ze gezeten hebben omdat de rubber vulling niet massief is.
wat bedoel je met triangels van de schokbrekers ?
13 jaar
Er is bij jouw wagen maar een driehoekvormige draagarm aan de voorzijde....... triangel > driehoek ... vandaar. Groeten.
ik heb vandaag alles nagekeken, rubbers zien er nog goed uit geen scheuren of kieren. Met een koevoet overal tussen geweest en nergens speling.
kan het zijn dat de kwikfit gewoon slecht werk heeft geleverd met het uitlijnen ?
13 jaar
Heb je ook naar die stabilisatorstang getrokken ?. Meet ook de afstand tussen voor en achterwielen links en rechts. Aan een opel valt niet zoveel te stellen. Kijk hoe de hoek t.o.v. de grond is van de voorwielen (op een vlakke vloer) Zijn de velgen voor precies gelijk van breedte en ET waarde. ??
Ik wil niet heel vervelend overkomen.
maar trekken bij volle acceleratie, en Opel Corsa-B gaan goed samen, hand in hand met elkaar
je moest eens zien waar die Combo-B (basis Corsa-B) met gekietelde 1.6 16V GSi motor allemaal heen trekt.
Deze staat op het Complete voortrein van een Corsa-B Gsi (origineel voor deze combo trouwens), dat houd in, dikke stabi voor en GSi veren + poten.
deze gaat bij vol vermogen ook vaak links, maar soms ook rechts
dat alles heeft te maken met het karige Corsa onder stel.
klein zielig enkel draagarmpje trek stagetje en een stasbilisator.
willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar