Heb sinds enkele weken een Corsa GSI x16xe uit 2000 en deze loopt nu niet zo lekker meer. Stationair is het CO gehalte +/- 7 a 8 % en bij de 2000 a 3000 toeren hikt de motor en gaat zeer geregeld(dus niet altijd) het motormanagement lampje branden. De afgelopen tijd is het volgende vervangen:
- Lambdasonde
- Einddemper
- Luchtfilter
- EGR klep
Volgens de dealer gaat de computer/het motormanagement ook nog wel eens kapot. Daarom is deze tijdelijk ook omgewisseld om te zien of het probleem hierin zit. Met de eigen management ga de lambdasonde geen goede waarde aan en bij de 'nieuwe' was dit ook het geval. Daarom 'oude' management terug geplaatst en de lambdasonde vervangen. Nu zijn wij er net achter gekomen dat als hij stationair draait en de airco aan wordt gezet, dat het CO gehalt van 7 a 8 % terugloopt naar de 1 a 1,5 %. Op de een of andere manier reageerd de motor hier dus 'onzetten heftig' op. Alleen zin wij op dit moment niet echt het verband tussen de airco, het hoge CO gehalte en het hikken. De wagen loopt ook ontzettend duur (350 Km op 40 liter met woon/werk verkeer 60%/40%).
Iemand enig idee wat het kan zijn want wij zijn de weg een beetje kwijt.......
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien een vacuumlek in de aansturing van de airco??
Willem
Wat zou dit met (waarschijnlijk) de inlaat en/of uitlaat van lucht/gassen te maken kunnen hebben?
Zie het probleem tot dus ver in relatie met de airco, dat het management het toerental bijstuurd en dus het mengsel zelfstandig aanpast om de motor toch netjes stationair te kunnen laten lopen terwijl de airco aanstaat.
19 jaar
Oo ja die is ondertussen ook al vervangen(temp.sensor van het motormanagement).
19 jaar
je moet eens kijken tussen de gasklep en inlaatspruitstuk daar zit een rubberen mancet die wil wel eens stuk gaan.
Datalijst controleren.Inlaatdruk moet stationair ongeveer 0.32 bar zijn.Is de druk hoger(dus meer naar de buitenluchtdruk van 1 bar)>valse lucht of defecte map sensor.contoleer ook goed de slang.De lambda waarde zou moeten pendelen in de datalijst,als deze waarde vaststaat op laag dan is het systeem aan het verrijken omdat deze veel zuurstof meet.Misschien lekkage uitlaat voór de lambda sonde.
We gaan morgen avond alles controleren. Meer aanbevelingen zijn altijd welkom :) . Zodra ik meer weer, laat ik het hier weten.
19 jaar
Ok we zijn een stap verder. Door het luchtfilterhuis volledig te demonteren kwam de toevoerslang voor lucht vrij(waar de luchtmassameter in zit). Een idee dat we toen spontaan kregen was om met perslucht voorzichtig druk te zetten op deze buis/slang hoopte we te kunnen zien/horen of en zo ja waar er lucht uit het inlaat stelsel lekte. Tot onze grote verbazing hoorde wij ook lucht lekker in de buurt van de gasklep, toen we druk op de slang zetten. Helaas voor ons konden we totaal niet zien wat er allemaal in die hoek gebeurde en zitten er ook nog eens (grofweg) 10 vacuumslangen. Daarom maar de bovenkant van het inlaathuis (de vier alu buizen) losgehaald om meer ruimte te creeren. Het bleek ook noodzakelijk om het koelwaterreservoir te demonteren om meer ruimte te creeren. Daarna met een plantenspuit gevuld met water en dreft voorzichtig op luchtslang en vacuumslangen gespoten en weer druk op het systeem gezet. Wat bleek, de kleine slang tussen het inlaathuis en de gasklep lekte iets op de slangklem. De 'slang' gedemonteerd en gecontroleerd op scheuren. Slang bleek in orde. Gasklep geschoongemaakt en alles weer gemonteerd.
Resultaat is dat de motor nu beter stationair loopt en ook geen schok meer geeft als je op constante snelheid het gas loslaat.
Maar nu zit nog steeds het probleem erin dat als ik 80 in zijn 5 rij met +/- 2500 toeren dat het motormanagementlampje(MM) gaat branden. Het MM geeft 3 foutmeldingen:
0110 Intake Air Temperature Sensor ?? (???)
0130 Heated Exhaust Gas Oxygen HEGO Sensor (Lambda)
0170 Fuel Trimming (of iets dergelijks, algemene code??) (???)
Wat we ons niet voor kunnen stellen is dat de Lamdba weer kapot is. Deze is recent(lees 2000 km geleden) vervangen. De code 0170 'betekend' op internet heel erg veel en is in veel codelijsten niet terug te vinden. Iemand een idee wat deze code is? Dan de laatste, 0110 de Air Temp. Sensor, waar zit dit 'apparaat'? Wij hebben geen idee waar deze sensor te zoeken....
hopelijk kan iemand nos verder opweg helpen!
19 jaar
Intake Air Temp sensor (Inlaatluchttemperatuur) is gecombineerd met luchtmassameter en daar ingebouwd. Kijk eens in live data naar de aangegeven temperatuur.
Een bekend probleem is de aarde van de luchtmassameter. Kijk even bij de volgende topic:
http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
Het is normaal dat de lambdasonde bij een dergelijk mengsel een foutcode geeft,dus aan de sensor mankeert niets hij registreerd juist goed.Verder kun je een vacuumlek beter zoeken met draaiende motor en er dan bijv. wd-40 of remmenreiniger (brandbaar!) op spuiten. de motor gaat dan direct anders lopen bij lekkage en evt. op de 4-gasmeter knallen de HC's omhoog.Is er geen mogelijkheid om de mafsensor even uit te wisselen want die zou heel goed de oorzaak kunnen zijn!
Ok we hebben we Lambda weer gewisseld maar dit verergerd het alleen maar. Weer inhouden en stoten....
Dan even een paar vragen:
Wat is nu precies de MAP sensor en waar zit ie op een x16xe?
Wat is nu precies de MAF sensor en waar zit ie op een x16xe?
Wat is nu precies de Luchtmassameter en waar zit ie op een x16xe?
De Air Intake Temp. sensor (ATS) meet niet de lucht hoeveelheid of wel? En klopt het dat de ATS net na het luchtfilter op de luchtbuis zit?
We zijn dus opzoek geweest naar de LMM maar ivm een massa vanaf de accu leggen aan de gele draad. Maar we kunnen hem niet vinden....
Word nu een beetje gek van alles ;)
19 jaar
1. Map sensor: Air Pressure: deze meet de inlaatdruk (deze zit op de x16xe)
2. Maf sensor: Air Flow: deze meet de luchtstroom die de inlaat ingaat. (NIET op x16xe)
3. MAF sensor = luchtmassa meter (LMM)
4. De air intake sensor meet NIET niet de lucht hoeveelheid, alleen de inlaatlucht temperatuur
5. Kan wel kloppen, want deze heb je niet.
Deze motor heeft GEEN LMM, deze meet de inlaatdruk via de map sensor.
Deze map sensor hangt aasn het schutbord, met een slang vanaf het inlaat en een stekker erop.
Willem
Bedankt Willem!!
Scheelt een boel zoekwerk! :)
Ok, wat nu dus zo'n beetje overblijft is om de
- ATS
- Lambda
- MAP
Sensors te wisselen om te zien of er dan iets in positieve zin veranderd. Op dit moment ruiken de uitlaatgassen ook zeer sterk naar 'rotte eieren' en loopt de motor nog steeds niet super. Als je de motor in zijn vrij richting de 1500 toeren brengt, hoor je ook zachte "ploppen/knalletjes" uit de uitlaat komen. Misschien dat dit iemand nog op tips kan brengen?!
Zijn er ook vacuum slangen/potjes/dingentjes welke vaker kapot gaan en de moeite waard zijn om extra te controleren?
19 jaar
Ik denk dat de lambda stuk is.
Maar kijk maar eerst.
Vanavond gaan we de Lambda van een goed lopende Astra F erin zetten om te zien hoe de Corsa en de Astra hierop reageren. Mocht de lambda toch weer kapot zijn, zou je zeggen dat de Astra slecht en de Corsa beter gaat lopen.
Vanavond ga ik weer van me laten horen.
Bedankt voor zover!
19 jaar
Zoals het er nu naar uit ziet doet hij het goed. We gaan zometeen nog even met de wagen langs de Opel om met behulp van de Tech2 de Lambda en andere functies te laten controleren.
Het CO gehalte staat nu op 0,1 a 0,2 % bij stationair en gaat als je gas geeft even richting de 3 a 4 % om vervolgens weer binnen enkele seconden terug te zakken naar 0,1 a 0,2 % bij stationair . Dit ziet er tenminsten beter uit als het er uit zag. Is dit volgens de mensen hier ook een normaal gedrag voor het CO gehalte?
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar