Ik heb zelf een setje Led daytime lights van Philips ingebouwd. Nu zie ik echter in de reflectie van mijn voorligger dat deze af en toe uit en weer aan gaan.
Bij deze set wordt een zgn. starter geleverd, zodat het systeem plug and play wordt. Je sluit de starter op de plus en min van de accu aan. Een derde draad gaat naar de plus draad van het stadslicht. Dit zorgt ervoor dat als je de motor start de led's gaan branden. Zodra je de verlichting voor aan zet (stadslicht of dimlicht), gaan ze uit. Dit is conform de wet.
Nu heb ik begrepen dat de starter werkt d.m.v. een spannings verschil over de accu. Normaal is dit rond de 12V, maar zodra de motor start/loopt wordt dit ongeveer 13.8V doordat de dynamo de accu bij gaat laden. Dit zorgt ervoor dat de led's alleen branden als de motor loopt.
Nu heb ik het idee dat het probleem hierin schuilt. Het viel mij namelijk op dat zodra ik tijdens het rijden het gas los laat, de verlichting soms uit gaat. Het lijkt erop dat de spanning dan onder de 13.8V komt, waardoor ze tijdelijk uit schakelen. Het gaat om het uitschakelen van ca. 2 seconden, waar na ze weer aan springen. Zou dit zo kunnen zijn, en zo ja, is dit op te lossen.
De draad naar het stadslicht zit op de groene draad aangesloten, direct achter de houder van het stadslicht.
EDIT: Ik heb geprobeerd om de led's rechtstreeks op de accu te laten branden, maar dan branden ze zeer zwak. Ziet er dus naar uit dat de starter dus meer doet dan alleen schakelen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
vind het zowiezo vreemd dat ze niet gewoon ook een draad naar contact of dynamo lampje laten lopen..
had betrouwbaarder geweest.
Wat ook nog het geval is bij opels met Can-Bus gestuurde verlichting is dat deze om de zoveel tijd een test pulsje krijgen, deze kan ook tijdelijk uitvallen veroorzaken..
Willem
[quote=Willem12089]Wat ook nog het geval is bij opels met Can-Bus gestuurde verlichting is dat deze om de zoveel tijd een test pulsje krijgen, deze kan ook tijdelijk uitvallen veroorzaken.
Willem[/quote]
Heb ik ook aan gedacht. Maar ook als ik de draad naar het dimlicht loskoppel, dan nog zie ik de led's in de reflectie van mijn voorligger uit en weer aan gaan. Het ligt dus echt aan het signaal wat de starter krijgt. Helaas heb ik starter wel nodig, want op alleen 12V (dus zonder starter er tussen) branden de led's erg zwak.
14 jaar
Probleem is gevonden.
Eerst gekeken of de spanningsregelaar/dynamo wel netjes constante voeding gaf. Stukje gereden met de multimeter aangesloten op de accu, maar deze gaf netjes een waarde van tussen de 14.1V en 14.3V.
Daarna de spanning gemeten na de starter met draaiendemotor (led's dus aan), deze was 17V. De starter doet dus inderdaad meer dan alleen schakelen. Stukje rijden met de multimeter achter de starter aangesloten gaf de oplossing. De spanning dipte van 17V naar 14V, waarbij de led's dus "uit" gingen. De led's gingen dus niet geheel uit, maar brandde zo zwak dat het leek alsof ze uit gingen.
De starter is dus kapot. Nu nog even garantie claimen bij Philips.
Edit: Starter ontvangen van Philips. Dit is de versie 1.1 starter, en hiermee zijn bovenstaande problemen opgelost.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar