close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega 2.5TD Facelift Automaat: Diesel-tuning

Bouwjaar: 1999

Hallo,



Ik heb een paar inhoudelijke vragen betreffende het tunen van een Omega diesel. .



1. Er zijn verschillende tuningsmethodieken beschikbaar. Chiptunen (regelunit moet opengemaakt worden en er moet gesoldeerd worden) of een diesel-module, welke tussen de regelunit en de rest wordt geplugd. Zijn er buiten het vervallen van fabrieksgaranties nog verdere dingen, die een diesel-module een keuzevoordeel opleveren ?

2. Wanneer kun je overgaan tot tunen. Alleen bij een nieuwe auto of kan het ook bij een reeds oudere wagen, die meer dan 100.000 km gelopen heeft?

3. Tunen levert (vaak) meer trekkracht onderin het toerenbereik op. Dus loopt de auto soepeler (?). Schakelt de versnellingsbak in de normale stand (dus niet sportstand) dan ook eerder over ?

4. Mijn automaat schakelt bij ongeveer 80Km/h over naar de derde versnelling. Net daarvoor zit hij rond de 2000 toeren, daarna rond de 1500 toeren. De automaat (of koppelomvormer ?) maakt bij 2000 toeren beduidend meer herrie, dan bij 1500 toeren. Vooral op secundaire (80Km) wegen met "sukkelaars" voor je, die 75 rijden, is dat minder prettig. Ben je daar van af, als je tuning toepast ?

5. Op een Duitse site staat in een reactie van een "kenner" te lezen, dat de automatische versnellingsbak aangepast is aan het vermogen van de auto. Dus "mijn" bak hoort bij de 2.5td met 130PK en 250Nm. Wanneer je nu tuning toepast en het vermogen naar bijvoorbeeld 170PK en 350Nm brengt, zou volgens betreffende kenner dit problemen gaan opleveren voor de versnellingsbak. Is dat zo?



Geplaatst door

Zaronny (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

tja, naar mijn mening kan er wel degelijk van alles mis gaan. de bak is gemaakt voor een bepaalde motor. deze bak kan een maxium koppel aan van de motor. als je deze te boven gaat, gaat het mis denk ik. ook denk ik dat de bak niet anders gaat schakelen. dit omdat de electronika bepaalt waneer dat moet gebeuren. dit aan de hand van motorbelasting,toerental,rijsnelheid. hier komen na mijn weten geen weizigingen in dus dit zal zo blijven.





Opeltje 0
badge

21 jaar





Nou vind ik je reactie op dit bericht wel wat mager (niet kwaad bedoeld hoor, eerder prikkelend).

Een aantal automerken levert als optie (ook op auto's, die al enige kilometers hebben gelopen) de mogelijkheid tot het tunen van de auto. BMW, VW en naar ik dacht ook Opel. Ik geloof niet, dat men bij het tunen ook andere onderdelen, zoals versnellingsbakken en zo verwisseld. Dat spul blijft volgens mij allemaal zitten. En ik denk, dat dat te maken heeft met de veiligheidsmarge, die men inbouwt bij auto's. Het vermogen zal nooit 100% zijn, altijd zal daar een marge in worden genomen. En die marge soupeert een tuning voor een deel op. De 2.5 TD komt van BMW en is door Opel reeds geknepen, de motor kan dus veel meer dan zoals hij geleverd wordt (kijk maar naar de BMW's met dezelfde motor). Die marge halen Opel en firma's als Lexmaul er middels tunen dan uit (denk ik). En ik zie nergens op de websites van de tuners ook maar de waarschuwing, dat ook de versnellingsbak vervangen moet worden.



Nu is de versnellingsbak wel van Opel, dus of daar eenzelfde marge op zit, weet ik niet. Maar even wat theorie als antwoord op je reactie m.b.t. de schakelmethodiek van de bak. Is het niet zo, dat het schakelen van de bak bepaalt wordt door de combinatie van toerental, uiteraard stand van de pook (dus wel of geen sportstand) en de stand van het gaspedaal. Als ik heel weinig gas geef, schakelt de bak op een bepaalde manier naar een hogere versnelling, met zoals gezegd bij 80Kmh naar z'n 3 en bij 100Kmh naar z'n 4. Als ik het gaspedaal verder intrap bij het wegrijden, dan verschuiven de schakelmomenten ook. Dit wordt toch niet alleen maar bepaalt door de electronika ?

En hierop doorbordurend, als ik dus middels tuning meer vermogen krijg, dan heb ik bij een bepaald toerental meer trekkracht, waardoor de auto meer vermogen heeft en sneller accelereert. Maar hij schakelt dan toch nog steeds bij dezelfde snelheid over ? Hij heeft dan volgens mij bij 80Km alleen een lager toerental (of schakelt hij dan later naar z'n 3, omdat een bepaald toerental nog niet bereikt is?



Als je tuning wilt toepassen om de trekkracht van de auto onderin te verbeteren (en dus niet om ermee te gaan racen, lijkt me ook onhandig met een 1600Kg zware station), dan gebruik je volgens mij ook nooit het volle nieuw verkregen vermogen. Je gebruikt dan waarschijnlijk slechts een zodanig deel, als vergelijkbaar is met het volle vermogen van de originele motor. Tuning is dan ook alleen maar nodig om niet steeds met een originele auto volgas en hoog in zijn toeren te moeten rijden om over een prettige hoeveelheid vermogen te beschikken om de auto soepel door het verkeer te krijgen.

Zaronny 0

21 jaar





ik zal het proberen uit te leggen.



deze auto is voorzien van regel comouters voor de motor en 1 voor de bak. als je via motorelectronica gaat tunen aan de motor ecm zal zeker het vermogen toe gaan nemen. ook zal het zo zijn dat het maxium koppel op andere toerentallen of een breeder gebied bereikbaar zijn. (dit is de bedoeling van tuning lijkt mij) maar, as je ook de schakelmomenten wilt verleggen door deze methode gaat het mis denk ik. ik zal het proberen uit te leggen: de motor ecm koppelt gegevens (motorbelasting,stand gaspedaal,toerental,snelheid) door aan de ecm van de automaatbak. deze heeft een "vast" geprogrameerd gegeven.

dus hij weet dat hij bv bij 2000 toeren,40 km per uur,half ingetrapt gaspedaal, over moet schakelen naar de 2e versnelling. (het is een voorbeeld he...) na mijn idee weizigd hier bij motortuning niets aan. alleen de tijd dat hij aan dit toerental komt zal korter zijn. ondanks dat denk ik dat de bak gewoon weer bij 2000 toeren over zal gaan schakelen.



eigelijk kun je dit bij de dealers ook goed zien. als wij de motor ecm opnieuw gaan flaschen om de motor bv beter te laten trekken veranderd er niets aan de schakelmomenten. wij moeten dan ook de automaat ecm opnieuw flachen, als daan andere software voor is, en dan kan het wel zo zijn dat de schakelmomenten ineens anders liggen.



Opeltje 0
badge

21 jaar

Kan je simpelweg zeggen dat je EN de motor-software EN de bak-software tegelijk kan laten tunen? Daar zullen die tune bedrijven dan wel ervaring mee hebben lijkt me.

Of zit het probleem er in dat de bak (mechanisch) sowieso niet berekend zal zijn op het hogere vermogen?



rfbroek 0

21 jaar

persoonlijk wil je dat de schakelmomenten ook veranderd moeten worden. dus dat zal inderdaad ook de bak besturing aangepast moeten worden. of de tuning bedrijven dit ook kunnen weet ik eigelijk niet. ook zullen hun weten wat het maximale toelaatbare koppel is voor de bak.



Opeltje 0
badge

21 jaar

Interessant ! Even doorzagen. Een aantal tuningbedrijven levert een zogenaamde power-box. Deze koppel je tussen de originele stuureenheid (ECM ?) en de motor. Resultaat: bij beurten kan de motor gewoon middels de computer worden afgesteld. De box zet vervolgens de originele gegevens om in de geoptimaliseerde gegevens van de tuner. Resultaat: meer vermogen en meer trekkracht. Ik lees nergens iets over aanpassen van de versnellingsbak, dus daar ga ik ook niet van uit.

Maar dan nu verder: momenteel schakelt mijn bak bij heel normaal optrekken bij 80Kmh over van 2 naar 3. Hij gaat dan van 2000tpm naar 1500tpm. Als ik nu tuning toepas, heb ik meer trekkracht bij gelijk toerental. Dus bij eenzelfde methodiek van rijden en optrekken, zal ik bij eenzelfde stand van het gaspedaal meer vermogen hebben bij eenzelfde toerental. Dus eerder op 80Kmh zitten, terwijl het toerental dus lager is. En dan ??? Schakelt de bak dan over naar de derde versnelling en komt dus in een erg (te?) laag toerental uit of schakelt hij nu later over omdat de 2000tpm nog niet gehaald zijn ? In het eerste geval lijkt het me inderdaad schadelijk voor de bak.



Andere vraag: ik lees, dat de schakelmethodiek van de bak middels flashen van software aan te passen is om onderin meer trekkracht te krijgen? Is dat iets wat de dealer kan uitvoeren. Dit is dan geen tuning ?

Zaronny 0

21 jaar

<<>>>>>nee, het is net hoe je het wilt zien. het flachen gebeurt alleen als er problemen zijn. (bv het heen en weer schakelen van de bak, pendelen..)kunnen de dealers er soms andere software in beuken. wij kunnen de software niet zelf maken/aanpassen. dus wij kunnen niet even de schakelmomenten aanpassen voor je.





overigen ben ik er nog steeds van overtuigd dat er geheel niets gebeurt met de schakelmomenten. waarom??? de motor ecm kan tot een maxium doorgifte gaan naar de automaat ecm. dit wordt nooit veranderd. dit is nog steeds vast geprogrameerd in de ecm. de ingangssignlen worden verranderd, de uitgaande niet.





(ik heb hier een eigen mening over, maar ervaring met tuning heb ik niet. dus ik hoop dat het lukt)







Opeltje 0
badge

21 jaar





Dit wordt langzamerhand wel een interessant verhaal! Er zit volgens mij een addertje onder het gras bij het verschil tussen maximaal te leveren koppel van de motor, en het daadwerkelijk gebruikte koppel. Als je motor meer koppel kan leveren, wil dit nog niet zeggen dat je het ook gebruikt. Doe je dat wel, dan zal de bak denk ik later opschakelen. Volgens mij bepaalt hij het schakelpunt op basis van het gevraagde koppel (gaspedaalstand) en het geleverde koppel en het motortoerental. Als je met de getunede motor forser rijdt, zal de bak meer koppel door te leiden krijgen, en dus later opschakelen. Hij 'weet' immers dat hij de motor niet te ver in toeren moet laten terugvallen, want dan trekt-ie niet meer. Volgens mij gaat dit vanzelf goed, mits je maar binnen de grenzen blijft van wat de bak mechanisch aankan. Of...?



Thijs11395 0
badge

21 jaar





Alvast bedankt voor jullie reacties. Voor de duidelijkheid, ik heb mijn Omega nog niet getuned, zit er eventueel aan te denken, maar ben wel afhankelijk van de wagen en kan het niet hebben om na het tunen na enige tijd met stukken te komen staan. Vandaar dat ik me aan het orienteren ben en graag de mening hoor van experts. ik wil ook de schakelmethodiek niet aanpassen, ik vroeg me af OF die veranderd na tuning. Dat we mekaar niet verkeerd begrijpen.



Wat opmerkt is m.b.t. het maximale vermogen versus het te gebruiken vermogen is precies wat ik bedoel. Nu levert mijn motor 250Nm trekkracht. Zou ik continu volgas geven, denk ik dat dat meer dan voldoende is om de wagen vooruit te krijgen. Alleen doe ik dat niet vanwege een aantal redenen:

1) Hoger verbruik

2) Meer lawaai

3) Zinloos

Volgorde mag ieder voor zich bepalen. Als ik de power-box van bijvoorbeeld Lexmaul (geen reclame hoor, alleen als voorbeeld bedoeld) zou monteren, levert de motor 350Nm trekkracht. Even in een overzichtje:



Tpm: Nm normaal: Nm getuned:

1000 180 200

1500 200 240

2000 210 290

2500 230 330

3000 220 350

3500 250 290

Na de 3500 toeren neemt in beide situaties de trekkracht weer af. Dit heb ik uit een grafiekje afgelezen, dus de gegevens zijn bij benadering! Maar ik begin Opeltje wel enigzins te volgen. Als ik normaal gasgeef en bij de 2000Tpm kom (mijn bewuste schakelmoment bij 80Kmh), dan levert de motor al 290Nm trekkracht. En is dat nou niet teveel voor de versnellingsbak ? Opeltje...is er een manier om achter de maximaal toelaatbare belasting van "mijn" versnellingsbak te komen ?

Andere vraag: begrijp ik goed, dat de motor-ECM de bak aanstuurt ? Indien ja, kan het dan zo zijn, dat de power-box, die deze gegevens binnenkrijgt en weer doorgeeft, hier een aanpassing op doet ? En dat daarmee dan inderdaad toch het schakelgedrag van de bak anders wordt?

Zaronny 0

21 jaar





Aangenomen dat jij met "normaal gasgeven" niet "volgas" bedoelt, ligt het verhaal iets anders. Er stelt zich een dynamisch evenwicht in tussen de krachten op de auto, met als resultaat de versnelling volgens de derde wet van Newton: kracht = massa maal versnelling, ofwel F = m . a. Als je aan het accelereren bent, is a groter dan nul. Dit betekent dat de kracht die de motor via de wielen op de auto uitoefent, groter is dan alle tegenwerkende krachten. Resultaat: je gaat steeds sneller. De maximale kracht die de motor in een gegeven omstandigheid kan leveren, kun je terugrekenen uit het maximum koppel bij dat toerental, en alle reducties in de versnellingsbak etc. en uiteindelijk de wielstraal. Zo geldt dit ook voor constante wagensnelheid, maar dan is a gelijk nul, de som van alle krachten is dus nul. Er wordt dan door de motor een lager koppel geleverd, precies groot genoeg om de wagensnelheid constant te houden tegen alle tegenwerkende krachten in.



Waarom deze theorie? Voor de normale zowel als de getunede motor gaat dit op. Alleen levert de getunede versie meer trekkracht en kan dus een grotere versnelling bereiken. Echter, als je alleen maar chiptuning toepast, zal de motor dezelfde wagenversnelling gelijk ervaren bij beide: je vraagt immers hetzelfde koppel, en dus dezelfde gasdruk in de cilinders etc. Het verschil treedt pas op als je buiten het 'bereik' van de normale motor komt. Hier merk je als gebruiker dat er nog wat meer in 't vat zit, de motor echter moet harder werken dan oorspronkelijk door de fabrikant bedoeld. Wat dat voor gevolgen kan hebben, laat zich raden.



De motorkarakteristiek in de chip is een door de fabrikant bepaald compromis tussen prestaties, verbruik, emissies, duurzaamheid en nog meer. Een anders geprogrammeerde chip legt deze balans anders. Waarschijnlijk meer vermogen/trekkracht, met een ander verbruik en emissies tot gevolg. Deze kunnen hoger of lager uitpakken. Als je veelvuldig een beroep op de extra trekkracht doet, zal de duurzaamheid (levensduur) van de motor daar wel onder lijden. Mechanisch verandert er immers niets, de motor wordt wel degelijk zwaarder belast. Jij als gebruiker voelt dat echter niet zo.



Het is een hele verhandeling geworden, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk maakt wat chiptuning nu eigenlijk doet.



Thijs11395 0
badge

21 jaar

de automaat van je omega is een ar25. deze heeft een maxium koppel van 250 nm. (25 = aantal nm plus een nul.)

anders gezegd, deze bak is voor dit koppel gemaakt. of hij meer kan hebben is anders wat..........



Opeltje 0
badge

21 jaar





Nou nou, wat een verhaal. Maar complimentje, ik snap het nog steeds, ook al komt er zelfs natuurkunde bij te pas (en daar ben ik nooit een kei in geweest).

Ik denk, dat ik op basis van jullie reacties maar besluit om de wagen zo te laten als hij is. Dan geef ik maar wat meer gas als ik echt vooruit wil.



Bedankt voor jullie soms diepgaande reacties !



Zaronny 0

21 jaar

graag gedaan ook wij zijn er weer wijzer op geworden.........





Opeltje 0
badge

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.