Hallo allemaal,
Op 16-06-2004 heb ik een posting gedaan op deze site,namelijk:
"[Opel Zafira 2000] Slecht starten na enkele uren stilstand".
Na de hele historie van retourleidingen, verstuiverringen, allerhande testen van vacuum, brandstofleidingen in afzonderlijk dieselreservoir, doorzichtige leidingen enz.....,vervangen van gloeirelais, luchtmassameter,uitlezen met TECH enz enz....
heeft mijn dealer uit noodzaak (ten einde raad!!) toch uiteindelijk de timing van de dieselpomp gecontroleerd.
Deze stond dus duidelijk NIET op tijd met de gekende gevolgen dus. Nu hebben ze het inspuitmoment juist gezet en dit ben ik nu zo al ongeveer een 2 maanden aan het testen.
Ik heb hierbij volgende bevindingen:
De eerste 3 weken ging het starten feilloos. Maar sinds dien begint het starten alsmaar moeizamer te gaan m.a.w. de motor slaat onmiddelijk aan (wat vroeger NIET het geval was) maar slaat daarna onmiddelijk terug af om terug onmiddelijk aan te slaan. (dus ik moet blijven doorstarten).
Nu heb ik volgende vraag:
Zou het kunnen dat het instelpunt(timing) van de dieselpomp verloopt want dit is blijkbaar een probleem dat meer voorkomt en ik kan mij niet inbeelden dat ze bij Opel al die pompen verkeert instellen.
Zo ja wat is hiertegen te doen ?
Moet de dieselpomp volgens het boekje ingesteld worden of moet de timing vervroegd worden zoals in een andere posting al is aangehaald?
Opeltje , ik reken op U want niet alleen ik maar ook mijn dealer is teneinde raad. Zelfs bij het technisch centrum van Opel weten ze het niet meer. Er is meermaals telefonisch contact geweest met Opel. Ze hebben zelfs een hele reeks van documenten doorgefaxt met mogelijke oplossingen en uit te voeren testen enz.....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het is niet normaal dat de timing zo verloopt. bovendien is het bij deze wagen zo dat de basis afstelling correct moet staan en de fijn regeling verder automatich door de morot computer wordt gedaan. verder heb ik het nog maar 1 ker meegemaakt dat de timing echt verkerd stond. of dit vanaf nieuw al zo is geweest weet ik niet. mogelijk was er al eens aan deze wagen gesleuteld..
als de motor wel direct aanslaat lijkt het mij dat het NIET in de timing zit. anders moet dat ook al moeizaam gaan. hebben ze de startblokering ook al gecontroleerd?
Hoi Opeltje,
Alvast bedankt voor je snelle reactie.
Wat die startblokkering betreft zal ik eens aan mijn dealer vragen. (Wat is dat eigenlijk die startblokkering?)
Wat het aanslaan betreft is mij één en ander niet duidelijk.
Hoe komt het als de motor even gedraaid heeft dat hij dan zonder problemen aanslaat? Dat is toch ook met dezelfde timing!
PS: Wat ik nu ondervind tijdens het doorstarten is dat in de motor een aantal serieuze schokken ontstaan. Heb dat aan mijn dealer gezegd en hij zegt dat dit nacompressie kan zijn. Maar hij gaat daar niet verder op in heb ik de indruk. Trouwens kan dit kwaad voor de motor en kan dit eventueel wijzen op slechte timing ????
nogmaals dank Opeltje.
19 jaar
de startblokering sluit het brandstof systeem af...als er met een verkeerde sleutel gestart wordt. dan loopt de motor even en slaat dan uit. zeg maar een anti diefstal systeem. als daar een storing in zit krijg je ook dit soort klachten.
wat de timing betreft, ik denk dat je gelijk hebt. vandaar dat ik ook niet in een timing probleem geloof. eerder in de startblokering of een lek in het brandstof systeem.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar