Opel Astra: Distributie riem vervangen. Nu geen vermogen meer.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 cdti dth

Na het vervangen van de riem en verder onderhoud heeft de motor geen trekkracht meer. Na een poosje gaat ook het motormanagement lampje branden.
Hij klinkt normaal, maar heeft geen bite om het zo maar te zeggen. Riem moet goed staan. Heb de oude gemerkt en de merktekens overgenomen op de nieuwe. Alle stekkers zitten er weer in. Ik heb het idee dat het motormanagement in de noodloop staat, maar hoe en waarom dan. Kan dat zijn omdat er connectors los zijn geweest?
Alvast bedankt voor tips.

edit...heb de positie van de distributieriem, bijna tegen beter weten in, toch maar gecontroleerd, en die staat idd gewoon goed. Heb de accu nog een poosje afgekoppeld, met de hoop dat de boel zou resetten. Maar geen resultaat. hij loopt eerst een poosje zonder veel trekkracht laag in de toeren, en begint boven de 3000 toeren flink te roffelen en lijkt te trekken. Maar de motor is dan nog koud dus maar niet door gezet. Na een minuut of 3 á 4 gaat het lampje branden en gaat ie weer in de noodloop.
Auto gaat morgen naar een garage die 'm gaan uitlezen. Ben benieuwd waar zo'n plotselinge nood situatie door veroorzaakt kan worden.

Groeten, Harry

h.baltussen

Geplaatst door h.baltussen (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Als het fout lampje brandt, dan staat ie in noodloop, ja,
Komt dat door het loshalen van stekkers? Nee. Want dan brandt het lampje vanaf de start, niet pas na zoveel tijd.
Motor (en eventuele automatische versnellingsbak) door de dealer laten uitlezen en fouten hier plaatsen (inclusief nummer).

h.baltussen (0), 12 jaar geleden

Ik heb nu een paar dagen met de auto gereden omdat uitlezen nog ff op zich laat wachten. Het motorstoring lampje gaat aan en uit, maar ik kan bv wel zonder probleem op vollast rijden zonder dat lampje gaat branden. En dan heb ik ook vol vermogen.
Als het brandt gaat het ook vanzelf weer uit, meestal binnen een minuut.
Ik heb ook het idee dat ik de turbo fluit mis. Die was altijd goed hoorbaar, maar nu maar heel flauwtjes. Ook als het lampje uit is.
Maar goed deze week eerst maar eens uitlezen, dan weten we meer.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

pomp 'n tandje verkeerd denk ik.

h.baltussen (0), 12 jaar geleden

[quote=robby10030]pomp 'n tandje verkeerd denk ik.[/quote]
Ik had er geen boek bij, dus vertrouwd op mijn ervaring met andere auto's enz. Maar blijkbaar toch achterhaald door de electronica. Moest een keer gebeuren.
Heb nog bedacht dat bij een commonrail systeem de pomptiming geen drol meer uitmaakt....fout dus. Doet het motormanagement daar dan toch nog iets mee?
Ik heb de pomptiming dan ook niet gecontroleerd en heb zelfs aan de pomp gedraaid (shame on me) maar wilde gewoon ff voelen hoe die ging. Dacht dat het toch niet uitmaakte.
Remedie...alles weer los en de pomp goed zetten tov de nokkenas en krukas volgens de beschrijving die je hebt geplaatst?
Als dat de oplossing is dan ben ik zeer geholpen. Alvast dank voor deze waardevolle bijdrage!

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

ik denk dat je met de timing toch de fout bent ingegaan,als je de timing nu even controleerd op basis van de bovenstaande gegevens,kijk eens of alles klopt,of je de paspennen (boortje 6 of 8mm??)kunt plaatsen.en of dan de krukas poelie klopt met het teken,heb ooit bij een renault de distributie vernieuwd en de tekens op de riem precies in lijn gelegd met de tekens op de poulie,starten de auto liep perfect,na 50 meter geen trekkracht meer geel lampje aan,motor afgezet opnieuw gestart liep weer perfect,50 meter zelfde verhaal motor ging weer in noodloop,tot wel 4 keer de distributie gecontroleerd kon niet fout zijn,vanalles geschekt en gedaan ,uiteindelijk naar garage gereden,bleek de timing niet te kloppen ,(kon niet)bleek dat er een modificatie was,de strepen op de riem moest ik niet aanhouden maar het aantal tanden tellen tussen nokkenas en pomp,dus pomp stond niet precies goed,terwijl ik de riem bij deze dealer gekocht had,lekker hé.

h.baltussen (0), 12 jaar geleden

Das ook toevallig...heb hetzelde probleem gehad bij de vorige Laguna. Bleek dat op de nieuwe riem een timing streepje verkeerd stond tov de oude riem. Wie verzint dat. Maar dat was een directe inspuiting met pomp-timing. Dat is toch wat anders dan common rail. Vindt het nog steeds vreemd dat die pomp uitgelijnd moet staan met krukas....

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

heb ook even op een ander programma gekeken, en geeft ook blokkeren aan van de pomp en nokkenas.

h.baltussen (0), 12 jaar geleden

Dat had ik inmiddels ook al begrepen van een relatie uit de opel wereld. Maar bij die dealer konden ze niet zeggen of dat dat de storing kon veroorzaken.
Gekke is dat hij, als het lampje niet brand steeds beter gaat lopen. Maar de storing blijft met regelmaat terug komen.
Denk dat ik de pomp toch ga timen. Het zal toch ergens goed voor zijn als ze dat beschrijven in een manual.
Bedankt.

h.baltussen (0), 12 jaar geleden

Update voor de volgers.

Ik heb het probleem opgelost. Had meer gehad aan een plaatje van de loop van de multiriem. (shame on me)(en ik dacht nog..zal ik een foto maken)
Die had ik er nl verkeerd omheen gelegd. Ipv de lus naar de spanrol tussen krukas en waterpomp te leggen had ik ´m tussen waterpomp en airco pomp. Dat is op zich niet zo´n probleem want de spanner werkt ook dan. Er is echter een probleem...een vacuumslang achter de waterpomp zit dan in de loop van de riem en schuurt bijna onmiddelijk door. Doordat je dat bijna niet kunt zien, en ik dacht dat ik de riem goed had zitten...tja geen manual hè.
Door de kapotte vacuum slang, geen turbo druk bij lage toeren. De rest laat zich raden. Had ik dus toch goed geconstateerd dat zoiets er aan de hand was, alleen was het oorzaak of gevolg.
Ik vond het toen ik de pomp op de juise timing wilde gaan zetten. Bij het losmaken van de kapjes had ik een halve slang in de hand. Weer aan elkaar gekoppeld, boel weer opgebouwd en nu weer prima lopen. De pomp timing doet er dus, zoals beredeneerd, niet toe.

Bedankt voor de bijdrage van eenieder... en ik heb weer iets geleerd!

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

ovi (0), 12 jaar geleden

Ja, het zit soms in kleine dingen maar we hebben weer iets bijgeleerd!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.