close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: distributieriem

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

Hallo,

Ik heb een opel corsa gekocht van 1993 met 107.000km op de teller.
Bij 72.000 is de distributieriem vervangen, dus 35.000 km geleden.
Nu is er de laatste jaren weinig met de auto gereden (10.000km in 3 jaar!!) dus is de distributieriem wel al de nodige jaren oud en ik heb begrepen dat je hem om de zoveel km of om de zoveel tijd moet vervangen.
Wat is verstandig, toch maar vervangen ondanks dat hij er pas 35.000km in zit ?
En zo ja, is dit een lastig karweitje bij een corsa van dat jaartal ?

Groeten
Hans

Geplaatst door

hans van gestel (120)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Noodzakelijk is het niet om te vervangen. Interval hiervoor is 60000 km of 4 jaar, dus wat dat betreft.......
Moeilijk is het ook niet: Luchtfilterbak er uit, de V-riem en krukaspoelie verwijderen en dan de zwarte afdekkappen.
Zorgen dat de kruk- en nokkenas op de tekens staan.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

En het spannen, hoe gebeurt dat ??

Hans

Er zit een automatische spanner op met rol. Gaan zelden stuk maar zal vermoedelijk de vorige keer wel vervangen zijn.
Deze spanner kun je zelf handmatig terugduwen en dan blokkeren met een 4 mm. stift/boutje. Vrij simpel.
Nadat de nieuwe riem weer gemonteerd is, trek je de blokkering er weer uit en klaar. Je ziet dan een soort pijl achter de rol die dan tegenover een inkeping van de grondplaat moet staan.
Als je het bekijkt is het ook duidelijk. Na montage v/d nieuwe riem eerst de motor 'n paa keer handmatig rond draaien. Als blijkt dat na montage van de nieuwe riem de spanning niet juist is ( stand pijl <> inkeping), moet de waterpomp verdraaid worden.
Als je even de zoekfunctie gebruikt ( rechtsboven in beeld) dat vind je ook nog wel afbeeldingen van dit systeem.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Controleer ook gelijk of je waterpomp nog een beetje soepel draait en dat er geen lekkage is. Opel is een beetje stom geweest om deze waterpomp ook op tijd mee te laten draaien, terwijl dit voor een waterpomp helemaal niet noodzakelijk is.
Verder zou ik presoonlijk de spanrol ook vervangen, deze kost iets van 40,- euro en dan heb je toch weer een kleinere kans op een kapotte motor. Opel schrijft trouwens voor dat de waterpomp ook vervangen moet worden.

Vinnie981 0

16 jaar

[quote=Vinnie981]Controleer ook gelijk of je waterpomp nog een beetje soepel draait en dat er geen lekkage is. Opel is een beetje stom geweest om deze waterpomp ook op tijd mee te laten draaien, terwijl dit voor een waterpomp helemaal niet noodzakelijk is.
Verder zou ik presoonlijk de spanrol ook vervangen, deze kost iets van 40,- euro en dan heb je toch weer een kleinere kans op een kapotte motor. Opel schrijft trouwens voor dat de waterpomp ook vervangen moet worden.[/quote]
het is wat vinnie zegt gewoon alles vernieuwen dat zal je de kop niet kosten maar scheelt je eventueel een hoop ellende zeker als die een tijd stil heeft gestaan gaat de waterpomp vast zitten doe je het niet kan straks ??? weer alles los voor de pomp

kleijn 0

16 jaar

inderdaad ALLES vervangen.

als bij deze motor de riem breekt stoten de kleppen hun koppie tegen de zuigers namelijk.

waterpomp ook mee vervangen, deze gaat 6 van de 10 keer lekken na vervangen van de distri riem.

waterpomp monteren volgens voorschrift.


Riem spannen, en stellen via spanner van de distririem, NIET via waterpomp.

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

[quote=Willem12089]Riem spannen, en stellen via spanner van de distririem, NIET via waterpomp.

Willem[/quote]
Indien je de waterpomp ook vervangt, moet je middels het verdraaien van de pomp de spanning van de distri-riem weer afstellen, zodanig dat de pijl v/d spanrol <> de inkeping komt te staan. De spanrol zelf kan niet verdraaid worden.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Nope, staat een markering op de waterpomp en markering op het blok (staat in de beschrijving van de waterpomp en die van de distri riem.

deze waterpomp word op een vaste stand gemonteerd.

aan de spanner zelf stellen om de riem op soanning te zetten, als de waterpomp juist is gemonteerd gaat dit prima.

>> aan de waterpomp stellen deden we bij de modellen zonder spanner

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.