👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
hallo
Door rammelen in mijn stuurkolom heb een probleem met de sensors van mijn stuurbekrachtiging eigenlijk ik heb geen stuurbekrachtiging meer,
het eps ledje brand en ik heb de volgende foutmeldingen gehad en vrees dat ik mijn stuurkolom moet gaan vervangen zoals bekend een dure grap, wat betekenen deze meldingen en waar moet ik deze sensoren precies zoeken?
C1500 - Main Torque Sensor Voltage Out Of Range
(00) - Present
C1502 - Difference Between Main Torque Sensor And Auxiliary Torque Sensor
(00) - Present
wat betekend dit precies?
groet
sebastian
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
er zit een sensor in je stuurkolom, die de kracht meet die nodig is om te sturen. Met andere woorden, je geeft een draai aan het stuur, en afhankelijk van hoe makkelijk je wielen meesturen verdraai je een sensor in je stuurkolom ( Torque sensor ) Hoe verder je deze sensor verdraait, hoe meer de stuurbekrachtiging mee zal gaan helpen.
Deze sensor is dus klaarblijkelijk kapot, vandaar de eerste foutcode. ( sensorwaarde buiten bereik), de tweede is van de backupsensor, die het dus nog wel doet en dus heb je de tweede foutcode ( verschil in waardes tussen hoofd en backup sensor )
Indien bij opel geen losse reparatiesets te krijgen zijn voor de hoofdsensor, zal je waarschijnlijk toch aan een nieuwe stuurkolom moeten.
Groeten Marcel
he man bedankt voor de reactie.
ik heb het stuurkolom uit elkaar gehaald want dat is wel de moeite voor die opel dealer met een prijs
van 1500 euro. ik heb de inlees apparatuur aangesloten en ben de sensor opnieuw gaan stellen
de kracht van de main torque sensor was te hoog bij geen beweging, waardoor het eps systeem is uitgeschakeld en die heb ik op 0.1nm gezet en vast geschroeft hij stond namelijk op 21 het uiterste van links of rechts waardoor het eps systeem uitgeschakeld is, goed van die eps want dat is geen rijden. de auto opnieuw gestart en toen was het eps ledje uit na paar seconden uit en functioneerde mijn stuurbekrachtiging weer als tevoren. hoofd en backup sensor zitten in het zelfde sensor gedeelte. no problem
Bij de Opel is niks te krijgen van het eps stuurkolom, maar het ding bestaat wel uit losse onderdelen. en is makkelijk te repareren met meet en regel apparatuur natuurlijk ander dien je de stroom en spanning te meten maar dat word wat lastiger. voor iemand die er mee zit wil ik het best doen.
groeten
sebastian
16 jaar
Stuurbekrachtigings ECU gaan vaak defekt !
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar