Opel Omega: distributieriem

Bouwjaar: 1997

Heren hartelijk dank voor uw reacties, jawel in november 2005.
Dit weekend was het eindelijk dan zover. Nieuwe riem lag er al een tijdje om, met de compressie zat het ook goed: maakt nogal wat uit in compressie druk of je startmotor met volle of lege accu laat rond draaien tijdens het compressie meten.
Met tikkende kleppen, hoog toerental en fout code van de computer sloeg de 6 cylinder weer aan. Na een paar minuten namen de geluiden en toerental af.
Hierna liep ie als een zonnetje. 1x de accu los gehaald en sindsdien is de computer weer ok. Wat heb ik geleerd van deze ingreep aan de Omega:
Een distributie riem kan 3 tanden verschuiven zonder schade aan te richten aan de kleppen. Je 60.000 km of 4 jaar garantie krijgt. De oude riem liep vast na 4 jaar en 4 dagen bij 40.000 km, omdat de vorige keer de heren bij de Opel dealer de rollen niet hadden vernieuwd. (Helaas ik was al aan de motor begonnen toen ik dit vernam.)
Zonder speciaal gereedschap, met veel geduld, boerenverstand en (Olyslager) is het prima te doen.
Het is even opletten met de nokkenassen verdraaien en de krukas positie, zeker als de boel niet meer optijd staat als je de riem er af haalt.
Neem overigens even de stand van de omkeer rollen op, voor je ze los haalt (positie excentriek),dit geeft je een goed idee waar de nieuwe rollen moeten staan en je zit gelijk goed met de timing tussen de nokkenassen. Ik wens iedereen succes met het vervangen van de distributie riem als dat zo uitkomt, het is prima te doen.(Ik was overigens niet sinds november constant bezig met de omega, moest vaak op reis tussendoor.)

bert1139

Geplaatst door bert1139 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Rein9369 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik vind het knap dat je hem aan de praat krijgt zonder gereedschap. Ik hoop allen dat er bij hogere toerentallen geen problemen ontstaan. Ik stel de excentrieken eerst ook zo af zoals ze eerst ongeveer stonden, draai de motor een keer rond, en controleer ze dan weer met speciaal gereedschap(werk bij Opel dealer), Meestal moet je ze de excentrieken en de spanrol wel iets bijstellen, maar je kan het in een keer goed hebben.

Martijn7427 (0), 18 jaar geleden

Over welke motor ging dit Bert?

Martijn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.