Ik heb gisteren en vandaag gekloot aan een astra 1.7dtl van 1995.
ik had alles afgemerkt om de distributieriem te vervangen, behalve de krukas. Nu is dat spel al verdraait en weet ik niet meer hoe ik die riem terug op de juiste positie erop moet leggen.
de nokkenas kan ik wel nog tegenover de injectiepomp goedzetten, maar deze twee kan ik niet meer goedzetten tegenover de krukas..=>gevolg dat er al 2 kleptuimelaars stuk zijn en ik nog altijd niet weet hoe ik die riem nu er correct kan opleggen.
heeft iemand soms een oplossing voor dit??? dank bij voorbaat.
Thomas.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
met speciaal gereedschap de timing opnieuw afstellen vrees ik...
ovrigens moet je het merkteken op de krukaspoelie gelijkzetten met het kerfje..
waar bevind zich dit kerfje? op de krukaspoelie heb ik wel al een gaatje gezien dat niet volledig is doorboort, is dit het merkteken? als ik dan nog dat kerfje zou vinde waar je over spreekt lukt het me misschien nog zelf?? (I hope)
Thomas.
20 jaar
dit gaatje die je beschrijft bedoel ik niet. er zit een kerfje in de poelie in het dunne gedeelte waar de riemen tussen lopen voor de dyname en stuurbekrachtiging. ook kan het zo zijn dat er een merkteken op het krukastandwiel zelf staat. deze moet dan tegenover het merkteken op het oliepomp huis staan.
even iets anders...hoe heb je de slepers nu vervangen? en hoe bedoel je dit ""de nokkenas kan ik wel nog tegenover de injectiepomp goedzetten""
Wel ik had met een lakstiftje een streepje op de oude distributieriem gezet tegenover de nokkenas en ook een streepje op de distributieriem gezet tegenover de injectiepomp. De positie van die 2 kan ik dus wel ten opzichte van elkaar terug goedzetten maar beiden zijn ondertussen wel al verdraait tegenover de krukas waar ik geen streepje had opgezet (dom van me). slepers (=kleptuimelaars?) zijn nog niet vervangen.
Alvast bedankt voor je reactie Opeltje.
Thomas
20 jaar
dit gaat dus zo niet meer werken, dit omdat je niet meer kan zien wat de standen waren..dwz had je de boel toen op bdp staan? overigens als je de nokkenas moet demonteren voor de slepers klopt er al helemaal niets meer van. dit omdat de nokkenas er uit moet als je geen speciaal gereedschap hebt. deze motor heeft namelijk geen spie in het nokkenastandwiel...
ik vrees dat je dit op deze manier vele slepers gaat kosten....
ik heb de wagen gisteren maar naar de garage gedaan. Hij heeft 2 slepers moeten vervangen en de distributieriem goedgelegd voor 77. Ik vond da nie echt te veel gevraagd. Tja het is zoals ge zegt Opeltje ik had em eerst op het bdp moeten zetten of ook het tandwiel van de krukas moeten aftekenen. Enfin ik weet nu toch alvast hoe het niet moet :) .
Alvast bedankt voor je advies Opeltje.
Thanks Thomas
20 jaar
het euro-teken kent dit forum blijkbaar niet, het was dus 77 euro!
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar