Hallo,
Ik heb van een astra 1700 turbodiesel (met GM-motor) , een zogenaamde softturbo
(dezelfde als de gewone dieselversies), de distributieriem afgehaald en ook de nokkenaspolie. De komstoters die tussen kleppen en nokkenas lagen, waren kapot. Nu is alles vervangen, de nokkenas met nokkenashuis er terug op (nieuwe bouten). Ik weet in welke positie de krukas moet staan, en de inspuitpomp ook, maar de nokkenas niet!!! Hoe regel je dat deze perfect staat, en in welke positie zet je de polie erop? eerst nokkenas goedzetten, dan distributieriem erop en nadien aanspannen? of hoe doe je dit?
Kan iemand mij dit (liefst stap voor stap) eens duidelijk uitleggen? Ik vind er namelijk niets van terug op mijn cdroms.
Alvast bedankt,
Andy Schollier
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
moet met speciaal gereed schap Er is een soort plaat voor maar oficieel moet het met de micrometer en een speciale plaat. dus geen doe het zelf klusje
Er zit namelijk geen spietje in de nokkenas en de polie! die kan dus in alle posities geplaatst worden. Wel is er op de nokkenas , langs de kant van de drukpomp, een uitsparing dwars op de nokkenas. kun je hem hierbij regelen? is dit het markeerteken, zoals bij Vw , kun je er een sleutel instoppen, om het verrollen te voorkomen. en na het leggen van de riem, span je de polie op.En aan de kant van de polie, is er een gaatje in de as. Recht in de as, naast het centrale gat voor de bout. Dit gat moet er toch in gemaakt zijn, om af te stellen!
kun je toch niet uitleggen hoe je dit doet, zonder speciaal afstelapparatuur? Moet zeker mogelijk zijn hé. Verschilt dit bij elke motor? Ik heb namelijk nog zo een zelfde auto, waarvan ik zou kunnen afkijken. ik weet dus bijna juist hoe die moet staan, maar niet juist genoeg.
nee helaas speciaal gereedschap is echt nodig anders gaat het niet goed.anders heb je kans op gebroken tuimelaars,slecht aanslaan, roken enz. je hebt zelfs een vorkje nodig of een pen om de krukas goed te zetten komt zeer precies.basje
http://www.problemcar.nl/index.php?topic... die heeft het zelfde probleem basje
heb je het hele nokkesas huis erafgehad????? en heb je dan ook de koppakking vervangen???
ja, volldeig afgehaald om te kijken of er niks mis was met de kleppen. Nieuwe pakking gestoken, met nieuwe bouten. Ook nieuwe tuimelaars. Ik heb een gereedschap om de krukas te blokkeren op het goede punt, en voor de inspuitpomp heb ik ook iets. Enkel met de nokkenas heb ik problemen.
Ik had gedacht de nokkenas op z'n bdp te zetten (hoe weet ik nog niet. Ik kan het ongeveer , maar denk dat ik de afstand van de nokken tot de boven kant van ket nokkenhuis ga afmeten bij een motor die in orde is, en dan overbrengen op de mijne.)Daarna de nokkenas blokkeren, de polie erop, niet aangespannen. Dan de riem erop, aanspannen en dan de polie aanspannen, terwijl ik hem op spanning breng t.o.v. de inspuitpomp (dus lichtjes draaiend tegenwijzerszin). Zo doe ik het altijd bij VW-golf. Als ik de juiste positie eenmaal heb voor de nokkenas, is mijn probleem opgelost.
Kan iemand mij hierbij helpen??
is mogelijk maar natuurlijk niet precies je moet gewoon een plaat hebben waarmee je de nokkenas kunt vastzetten.
ken je geen garage waar je dit eens even mag lenen uiteaard tegen een vergoeding.
Ik weet wel de meeste garage doen het niet maarja als je het niet vraagt,of je sleept de auto even naar een garage en vraagt of ze het zelf even doen.
het werk is het niet als alles los ligt
succes Jan
ja, maar ik had het graag zelf gedaan. Ik heb een zelfstandig bijberoep, en er komen veel klanten met opels. Daarom had ik dit ook graag zelf gekund! Als je de nokkenas vastzet, wat dan? Eerst riem, eerst polie aanspannen, en in welke positie?
Hallo, bij mijn 1.7diesel van GM heb ik de eerste nok aan kant van de distributie gelijk gezet met het huis, dan staat ie ongeveer goed. Je heb hier een meetklok voor nodig om exacte hoogte te bepalen. Ik zou hem bij eerste methode eerst ever ronddraaien en kijken of hij niet raakt.
Ik heb zo een meetklok speciaal voor opel timing. wanneer je in de buurt woont mag je hem lenen.
groeten
Sebastian
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar