auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Calibra: Diverse Calibra vragen

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: C20XE

Ik heb een vijftal vragen waar jullie hoop ik een antwoord op hebben:

1. Mijn spiegelglas van de buitenspiegel aan de bestuurderskant zit aardig los. Dat is vooral op de snelweg irritant. Hij wappert wat van links naar rechts. Hoe kan dit? Zit het spiegelglas gewoon los of is er iets met het binnenwerk? Hoe demonteer ik het spiegelglas en hoe maak ik het weer (goed) vast?

2. Na een inspectiebeurt bij de garage werkt mijn kilometerteller (totaal aantal km's en dagteller) niet meer. De tellerunit is er niet uitgeweest. De rest van de meters werken nog prima. Wat kan dit zijn? Waar liggen de kabels die deze tellers aandrijven?

3. Ik heb geen enkele verlichting meer in mijn middenconsole (om en nabij het verwarmingselement). De enige verlichting die nog werkt is van mijn autoradio. Wat is hier het probleem (zekering, lampjes of iets anders)?

4. Ik heb een boardcomputer gekocht en geplaatst. Nu kan ik de draad voor de buitentemperatuursensor niet vinden. Ik heb de hele rechterzijde van de motor uitgekamt (van boven en van onder), maar helaas. De gele stekker voor de boordcomputer lag wel in het dashboard en de bediening was ook voorbereid. Tevens staat er een kleine F in het display, maar ik denk dat dat komt doordat ik de temperatuursensor nog niet heb aangesloten. Waar komt de kabel voor die sensor vandaan en hoe kan ik die wel vinden?

5. Op mijn dashboard wordt de temperatuur van de motor niet hoger dan een graad of 30 onder het rijden. De kachel wordt wel heet. Als ik in de file sta dan loopt de temperatuur wel netjes op en begint de ventilator te draaien om en nabij de 90 graden (als normaal dus). De thermostaat heb ik inmiddels vervangen, maar het probleem blijft. Wat is het probleem?

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Jeroen5342 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

op vraag 5 kan ik je zo andwoord geven of het pionetje van de meter is kapot of je kachel radiateur is verstopt aan het raken maar ik hou het op het pionetje.

gr tijne

tijne 0

18 jaar

vraag 4 het draad van de buiten temp kom er uit bij de bedrading van het kontackt slot bestuurders kant en als het goed is gaat hij met de bedrading van je koplamp mee naar voor en gaat jij daar weer ergens naar beneden of hij gaat achter de gril uit komen
over vraag 3 kan ik je ook wel wat vertellen het zijn 9 van de tien keer de drie lampjes die stuk zijn even kijken radio er uit en kan je bij de bovenste 2 komen wel even het stroom er af dus contackt uit p.s anders brand je verlichting binnen door

daniel dorus 0

18 jaar

1. plastic kap zal afgebroken zijn waardoor hij wapperd.

2. Deed hij het voor het garage-bezoek ook al niet ?

3. controleer en vervang de lampjes.

4. Trek indien nodig een nieuwe kabel van boordcomp. naar temp.sensor in de bumper. ( F=Fahrenheid )

5. Defecte sensor of meter op dashbord.


6. Stefan

stefan84 0

18 jaar

[quote=stefan84]1. plastic kap zal afgebroken zijn waardoor hij wapperd.[/quote]
Ik kon de werkbeschrijving eerst niet in TIS2000 vinden, maar nu wel (op trefwoord). Ik ga daarmee aan de gang en zal bekijken wat het probleem is. Kom ik op terug.

[quote=stefan84]2. Deed hij het voor het garage-bezoek ook al niet ?[/quote]
Voor het garage bezoek deed ie het prima. Hij gaat ook weer terug, maar ik wil zelf eerst proberen het te maken.

[quote=stefan84]3. controleer en vervang de lampjes.[/quote]
Ik heb het hele verwarmingselement eruit gehaald, maar ik zag nergens lampjes... misschien is dat het probleem. Van daniel dorus begrijp ik dat er 3 horen te zitten achter het element, maar waar dan? De asbak is ook niet verlicht, hoort daar een lampje te zitten?

Het enige lampje dat ik heb gevonden is kapot. Dat gevonden lampje zat achter de sigarettenaansteker om de ring er omheen te verlichten.

[quote=daniel dorus]het draad van de buiten temp kom er uit bij de bedrading van het kontackt slot bestuurders kant en als het goed is gaat hij met de bedrading van je koplamp mee naar voor en gaat jij daar weer ergens naar beneden of hij gaat achter de gril uit komen[/quote]
Ik ga nogmaals onder de kap kijken en dan ga ik met de bedrading van de koplamp mee naar achteren en dan nogmaals terug. Als deze poging ook negatief wordt, dan ga ik inderdaad wel een nieuwe kabel trekken.

[quote=stefan84]5. Defecte sensor of meter op dashbord.[/quote]
Welke sensor bedoel je? De temeratuurvoeler koelvloeistof? Welke is dat, die met die dikke stekker bij de thermostaat of die met dat ene draadje erop. Beiden zitten vlak naast elkaar.

Jeroen5342 0

18 jaar

de lampjes zitten tussen de twee meters boven en er zit er 1 in het midden beneden en de asbak heeft ook een apart lampje over de temp meter voor buiten hij moet onder de voor bumper zitten dat is een klijn zwart vierkant dingetje het draad moet voor ergen zitten aan de besturders zijde

daniel dorus 0

18 jaar

je temperatuur sensor zit onder op je voorbumper geklikt,aan de rechterkant

[quote=Jeroen5342]3. Ik heb geen enkele verlichting meer in mijn middenconsole (om en nabij het verwarmingselement). De enige verlichting die nog werkt is van mijn autoradio. Wat is hier het probleem (zekering, lampjes of iets anders)?[/quote]
Nou, ik heb één lampje gevonden achter het verwarming bedieningsapparaat. Die is aangesloten middels een stekker met twee paarse draden. Meer draden lopen er niet, dus ik ga ervan uit dat ik één lampje heb. In TIS2000 spreekt men ook over een gloeilamp (enkelvoud) en op het plaatje erbij staat ook maar één lamp afgebeeld.

Bij de asbak is het ook bij één lamp gebleven, die achter de aansteker zit. De asbak zelf is dus kennelijk niet verlicht. In TIS2000 is er ook niets te vinden over die verlichting.

[quote=Jeroen5342]4. Ik heb een boardcomputer gekocht en geplaatst. Nu kan ik de draad voor de buitentemperatuursensor niet vinden. Ik heb de hele rechterzijde van de motor uitgekamt (van boven en van onder), maar helaas. De gele stekker voor de boordcomputer lag wel in het dashboard en de bediening was ook voorbereid. Tevens staat er een kleine F in het display, maar ik denk dat dat komt doordat ik de temperatuursensor nog niet heb aangesloten. Waar komt de kabel voor die sensor vandaan en hoe kan ik die wel vinden?[/quote]
De aanhouder wint(!!!). Ik heb de stekker gevonden (denk ik). Ik heb een zwarte stekker gevonden met een blauw omhulsel. Op de stekker zit een groen rubbertje. De sensor van de boordcomputer past er perfect op en de aansluitingen worden door het groene rubbertje waterdicht afgeschermd. Alleen krijg ik nogsteeds geen temperatuur op mijn boordcomputer en blijft de F in de display staan.

- Heb ik de juiste stekker gevonden?
- Is mijn sensor stuk?

De stekker lag achter mijn SFI kast, weggewerkt achter het plastic binnen de motorkap. De kabel ging mee met de aansluiting voor de koelvloeistof peil meter in het koelvloeistofreservoir. Er zijn ook nog twee ander stekkers die daarvan aftakken en losliggen. Die stekkers zijn soortgelijk aan de stekkers die je boven het koelvloeistof reservoir opschuift. De draadkleuren van die stekkers zijn groen/bruin en bruin. Waar deze stekkers voor dienen is mij een raadsel. Iemand een idee??

Aan de speigel ga ik morgen werken.

Jeroen5342 0

18 jaar

De spiegel zit weer vast. Het rubber plaatje dat achter de spiegel zat was los, die heb ik inmiddels weer aan elkaar gelijmd. Ik heb bij het weer terugplaatsen van de spiegel wel mijn motortje van de verplaatsing van links naar rechts wel kapot gemaakt, die moet ik dus weer vervangen.

Ik heb inmiddels maar een nieuwe buitentemperatuursensor bij de dealer besteld (wat een duur ding!) en de gok genomen dat de sensor stuk is. Bij het resetten van de boordcomputer middels de bedieningsknoppen komt er in plaats van de tijd EA:01 te staan bij het gelijktijdig indrukken van de bedieningstoetsen. Laat ik beide los dan komt er op dezelfde plaats 8350 te staan. Iemand een idee wat dat betekend?

Nu zit ik dus nog met het probleem van de kilometerteller en dagteller die niets doen.

Ook het probleem van de koeling is er nog...

Jeroen5342 0

18 jaar

[quote=Jeroen5342]Ik heb inmiddels maar een nieuwe buitentemperatuursensor bij de dealer besteld (wat een duur ding!) en de gok genomen dat de sensor stuk is. Bij het resetten van de boordcomputer middels de bedieningsknoppen komt er in plaats van de tijd EA:01 te staan bij het gelijktijdig indrukken van de bedieningstoetsen. Laat ik beide los dan komt er op dezelfde plaats 8350 te staan. Iemand een idee wat dat betekend?[/quote]
Nou, het stekkertje voor de buitentemperatuurmeter van de boordcomputer is binnen... alleeen hij pas niet echt. Ik heb duidelijk aangegeven dat het om een Opel Calibra 2.0i 16v uit 1992 gaat.

Hieronder een foto waarvan ik denk dat het de juiste stekker is om de temperatuursensor aan te sluiten:

[url=http://img183.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img183.imageshack.us/img183/4225/...[/img][/url]

Op de foto hieronder staan twee sensoren:

[url=http://img168.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img168.imageshack.us/img168/4553/...[/img][/url]

De linker sensor op de foto heeft de Opel dealer vandaag aan mij geleverd. De rechter sensor (op het pinbonnetje) op de foto heb ik bij de boordcomputer gekregen. De rechter past ook perfect op het stekkertje op de foto hierboven.

Heb ik het verkeerde stekkertje te pakken, of heeft de dealer mij een verkeerd stekkertje geleverd???

Jeroen5342 0

18 jaar

Ik ben er inmiddels achter dat ik het foute stekkertje voor de buitentemperatuursensor te pakken heb. Ik ga verder zoeken... Mocht ik 'm niet vinden kom ik er op terug, want ik heb geen idee hoe ik een nieuwe kabel moet trekken.

Probleem 5 is ook redelijk opgelost. Vervanging van de thermostaat en verversen van de koelvloeistof en ontluchten van het systeem hielpen niet. Toen de sensor van de temperatuurvoeler voor het dashboardmetertje vervangen en nu wordt de motor warmer op mijn dashboard (ong. 80 graden onder het rijden).

Het klopt dat het motortje achter de kilometerteller en dagteller stuk is, want mijn snelheidsmeter doet het wel. Beide gegevens schijnen van 1 kabel afkomstig te zijn. Ik durf dat motortje zelf niet te vervangen, in verband met de voorspanning van de meters en mijn onbekendheid met die delen van de auto.

Iedereen bedankt voor zover!

Jeroen5342 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.