Dag,
vorige week is mijn Astra gerepareerd omdat mijn olietemperatuur steeds binnen 10 minuten rijden steeg naar het maximum: 110 graden!
Toen heb ik hem laten maken; bleek dat de waterpomp en thermostaat stuk waren.
Deze zijn toen vervangen...
Vervolgens heb ik een week probleemloos gereden, de temperatuur bleek goed laag, zelfs onder de 90..
Tot gisteren... Toen steeg ineens de temperatuur weer langzaam naar het maximum..
Op het dashboard brandde het lichtje ook steeds..
Nu ben ik even de draad kwijt...
Wat kan er aan de hand zijn?????
De ventilator doet het volgens mij wel want na het rijden hoor ik nog wel gezoem komen onder de motorkap...
Weet iemand wat er mis kan zijn?
Verder rijdt de auto namelijk probleemloos...
Hoop dat iemand kan helpen!
Groetjes, Asli
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Of de ventilator het doet weet ik niet helemaal zeker, hoor.
Kan best zijn dat deze toch defect blijkt te zijn ondanks het gezoem?...alhoewel, het klinkt bij mij meer als een hoog piepje...
Je zal de watertemperatuur wel bedoelen, maar het beste is even terug naar de reparateur voor een check up.
Kan best een klein foutje gemaakt zijn met de reparatie welke dan meteen weer gerepareerd kan worden.
Cor
Erg bedankt voor je reactie, Cor!
Ik ben een jongedame en dit is mijn 1ste auto... Dit is allemaal erg nieuw voor mij.
Het is een Opel Astra, er staat in mijn profiel dat het om een Calibra gaat wat dus niet zo is.
Ik bedoel dus dat metertje op mijn dashboard wat de temperatuur aangeeft...
Ik was in de veronderstelling dat het om mijn olietemperatuur ging, maar het gaat dus om mijn watertemperatuur?
Met andere woorden... Mijn watertemperatuur is te hoog?
Koelvloeistof is er na de reperatie ingegooid en die zit nog vol...
Olie zit er ook in..
Ik zou bijna denken dat het metertje op mijn dashboard van slag is ofzo....
Ik heb na de reperatie een week lang flinke afstanden gereden, zonder problemen.
Ik moet er nog wel bij vermelden dat de temperatuur soms schommelt.
Schiet hij door naar 100 graden... Maar wanneer ik bijvoorbeeld een tijd lang dezelfde snelheid aanhou zakt hij weer naar bijv. 90 graden..
Vervolgens schiet hij weer omhoog...
Heel vreemd dus.
Ik zal morgen de reparateur bellen om een nieuwe afspraak te maken.
Misschien is er wel een kabeltje losgeraakt ofzo...
Hopelijk iets kleins!
18 jaar
Lijkt erop dat er toch wel wat is, even terug naar de reparateur die je auto heeft gemaakt.
Iets schommelen is normaal, en een werktemperatuur van 90 a 95 graden is normaal.
Je koelsysteem staat onder druk normaal gesproken, dus is de kook temperatuur ook hoger als 100 graden, meestal pas bij 120 graden in een onder druk staand systeem.
Daarom slaat de koelvin ook pas aan bij ongeveer 95 of 100 graden.
Kan best zijn dat er nog een beetje lucht in je systeem zit wat de doorstroom hindert.
Succes,
Cor
Oké dank je wel..
Wat mij ook opviel een paar dagen terug, een paar dagen voor het probleem zich weer voordeed, is dat ik last had van rook uit mijn uitlaat...
Dit viel mij voornamelijk op als ik de auto net had opgestart en de rook kreeg ik alleen als ik voor het stoplicht stond...
Heeft dit misschien verband met elkaar?
Misschien praat ik nu onzin, maar kan het misschien liggen aan de koppakking dat de temp. zo stijgt?
18 jaar
Een lekkende koppakking van koelvloeistof kanaal naar cylinder geeft wite rook.
Tevens komt er extra druk in het koelsysteem, wat je kunt testen met een "snuffelaar" die de uitlaatgassen uit de koelvloeistof kan "ruiken" meestal zie je dan bij draaiende motor ook wel in het expantievat de vloeistof borrelen als het lek groter is.
Tevens zal je vloeistof verlies zien, er ontsnapt immers koelvloeistof naar de cylinder = witte rook.
Cor
Hoi Cor,
ja, inderdaad. Het is een wittige rook...
Ik heb alleen last van die rook in de vroege ochtenden als het nog echt koud is buiten. En alleen als ik stilsta met de auto. Het lijkt erop dat de rook verdwijnt als ik wat langer rij..
Dus of dit echt iets te maken heeft met die hoge watertemperatuur (koelvloeistof)....
Ik heb na het rijden vandaag mijn koelvloeistof gecheckt en hij zit nog vol.
Nog evenvol als na de reperatie...
18 jaar
Witte rook kan ook wijzen op een te hoge verbrandingstemperatuur, verkeerd ontstekings tijdstip, te arm mengsel etc.
Kortom, checken laten, en dit meenemen bij de garage, voordat je meer schade hebt.
Over die rook maak ik me niet eens zo een zorgen.
Het is alleen op de koude ochtend. En na 10 minuten rijden vedwijnt het als sneeuw voor de zon..
Ik heb deze auto nog niet eens maand. De vorige eigenaar heeft de ontsteking vervangen, dynamo, dynamosnaar, accu, oliefilter, etc.
Ik zal me nu eerst gaan focussen op die hoge temperatuur...
Dat is voor mij nu probleem nummer 1..
Verder rijdt mijn auto echt heerlijk...
Maar mocht het probleem blijven bestaan dan verkoop ik de auto.
18 jaar
Laat eens meten of die temperatuur op je dashboard klopt. Digitale thermometer kan je gebruiken om de temperatuur van koelwater bij thermostaathuis en bij radiateur te controleren. Zo kom je erachter of de meter op dashboard klopt en of de koelvloeistof goed doorstroomt (want dan heb je een goed hete radiateur over het hele oppervlak).
18 jaar
Hoi Kasper,
dank je wel.
Ik zal het even doorgeven aan de jongen die mijn auto heeft gerepareerd.
Ik dacht in eerste instantie ook dat het aan mijn dashboard lag, maar het vreemd dat de temperatuur de eerste week na de reparatie wel goed constant bleef. Hij bleef zelfs onder de 90 graden.
Ik heb net weer gereden en de temepratuur steeg langzaam op en op een gegeven moment kwam hij in de rode zone, 110 graden. Dat was na een kwartier rijden...
Daarna zakte hij weer naar 100 graden.
Heel vreemd dus..
Ik krijg de reperateur nu telefonisch niet te pakken, maar zal het straks weer proberen.
Het is gewoonweg niet fijn rijden zo..
18 jaar
Heb vandaag een afspraak gemaakt voor morgen.
Niet bijdezelfde reperateur overigens. Ik laat hem nu nakijken door een kennis die al jaren in dit vak zit.
Heb echter wel de reperateur van vorige week gebeld en het probleem voorgelegd.
Ik vertelde hem dat ik aan een lekke koppakking dacht... Dat leek hem sterk aangezien er niets lekt (koelvloeistof blijft op constante peil..motorolie blijft ook constant)
Hij had het volgens mij eventueel over de radiateur..
Is dat niet hetzelfde als ventilator?
18 jaar
Ook vertelde hij dat er ook geen sprake kan zijn van lucht in mijn koelsysteem want bij de Opel Astra wordt de lucht vanzelf wordt weggedreven...
18 jaar
Radiateur is de grote metalen ding achter de voorbumper waarin de koelvloeistof gekoeld wordt. Óp de radiateur zit de ventilator. Het zou kunnen dat de radiateur deels verstopt is waardoor de temperatuur opeens oploopt.
Bij deze motor weet ik niet of je moet ontluchten...maar ik dacht dat je dat wel zelf moest doen door de temperatuursensor los te draaien en daar de lucht er te laten uitkomen....
18 jaar
Kasperht,
volgens de monteur hoeft dit soort type auto's niet ontlucht te worden en heb het al eens eerder hier gelezen.
Nou ben benieuwd wat de uitkomst vandaag zal zijn.
Even afwachten wat de monteur zegt...
18 jaar
Oké......
Naar de monteur (kennis van mij) geweest....
En hij moest best lachen...
Wat bleek...
Er zat totaal geen koelvloeistof meer in mijn auto.
Was helemaal op en datgene wat ik al die tijd aanzag voor koelvloeistof was gewoon mijn ruitenwissersproei!
Dus ik heb nooit naar mijn koelvloeistof omgekeken.
Dus die meteen gevuld..
Het duurde een tijd voordat de dop van de koelvloeistofreservoir eraf kon, moest heel langzaam want er kwam gigantisch veel lucht uit. Er zat gewoon niks meer in.
Meteen de fan getest en die sloeg ook aan, gelukkig.
Dus nu hopen dat het verholpen is.
Even een tijd rondrijden en testen.
18 jaar
Hopelijk is dit inderdaad de oplossing, en is er verder niks kapot gegaan.
Ik neem aan dat alleen het expansievat leeg was, want helemaal zonder koelvloeistof rijden gaat niet echt goed. Weet je hoeveel er is bijgevuld.
In elk geval even bij elke rit het peil nu controleren om te kijken of het nu wel op peil blijft. Want het zou ook zo kunnen zijn dat bij de laatste reparatie de koelvloeistof wel voldoende is bijgevuld, maar dat je ergens een lekkage hebt waardoor het peil nu zo laag was...
18 jaar
Ja, precies!
Daar dacht ik dus ook aan!
Het kan ook een lekkage zijn!
Ik weet niet of de monteur de vorige keer mijn koelvloeistof heeft bijgevuld.
Bij de check up van de eerste reperatie heeft de monteur onder mijn motorkap gekeken, wat logisch is!
Ik stond er bij. Ik zei toen: 'Er zit wel genoeg koelvloeistof in mijn auto!'
(Ik veronderstellend dat het die reservoir met watersproeivloeistof was)
Toen keek hij dus OOK naar die reservoir met watersproeivloeistof....en naar mijn olie. Ik heb hem toen niet zien kijken in die expansievat van mijn koelvloeistof.
Toen die andere monteur gisteren uiteindelijk de juiste expansievat aanwees en de dop er probeerde af te draaien... kwam er ontzettend veel lucht uit! Niet normaal.
Het duurde ook wel even voordat de hele dop eraf kon, hij moest heel langzaam de lucht eruit laten lopen.
De expansievat was inderdaad leeg!
Hij heeft er meteen een nieuwe fles koelvloeistof in gegooid. In de juiste vat..
Niet helemaal vol want het mocht maar tot een bepaald maximum streepje.
Ik heb gisteren gereden en vandaag en temperatuur blijft voorlopig lekker laag.
Nog even aanzien dus.
18 jaar
De temperatuur blijft nog steeds lekker laag, gelukkig.
Wel heb ik nog steeds die witte rook uit mijn uitlaat.
18 jaar
Hou wel het nivo van de koelvloeistof in de gaten (bij koude motor moet het peil op min staan, bij warme motor mag het hoger zijn) Ik verwacht (helaas voor jou) dat er een lekkage is die ervoor zorgt dat de koelvloeistof langzaam verdwijnt en dit kan toch de koppakking wel eens zijn :-( Sjaak.
Sjaak, ik denk het eigenlijk ook.
Vooral door die witte rook die ik dan heb.
Vooral met dit aangename weer is rook nogal vreemd.
Ik laat de koppakking niet door de garage vervangen, dat kost me teveel.
Zelf kan ik het ook niet, dus ik moet maar even op zoek gaan naar iemand.
Hoe lang duurt zo een vervanging eigenlijk?
En ik kan zelf de onderdelen bestellen, maar hoe duur zijn de onderdelen? Wat heb ik precies nodig?
Ik ben natuurlijk blij dat mijn temp. laag blijft, maar ik hield sowieso rekening met een lekke koppakking.
Want verder doet alles het. Waterpomp is nieuw, thermostaat is nieuw..ventilator slaat netjes aan.
18 jaar
Ik heb nog ff het begin doorgelezen, maar als jou waterpomp en thermostaat vervangen zijn omdat de temperatuur te hoog opliep is het aannemelijk dat de koppakking lek is. Wat je kunt doen is meerdere garages opbellen om te vragen wat het totaal kost, wat je nodig zou hebben als je het zelf zou doen en wat dan bij hen de onderdelen kosten. Vraag in ieder geval info bij de Opel dealer, maar ook bij diverse universele garagebedrijven en ook bij het garagebedrijf waar je al geweest ben. Als je het door een "mannetje"laat doen, houd er dan wel rekening mee dat je GEEN garatie hebt, terwijl het geen eenvoudige reparatie is en de gevolgen van een verkeerde reparatie groot kunnen zijn. Sjaak
Aangezien de kosten bij een garage kunnen oplopen tot 600 euro moet ik wel door een 'mannetje' laten doen. Ik kan die kosten nu onmogelijk opbrengen. Waarschijnlijk pas ergens eind september, misschien niet eens. Zo duur dat het is!
Ik laat het hoogstwaarschijnlijk doen door een monteur die ook buiten werkuren graag klust.
Wat rot allemaal....
:(
Maarja, ik zal morgen eerst eens informeren bij garage Merel in Alkmaar en Heerhugowaard.
Het is een Opel garage/dealer.
Ze leveren ook onderdelen, ik zal even informeren hoeveel een koppakkingset kost.
18 jaar
Ik ga straks even informeren naar de kosten van een koppakkingset.
Als het me allemaal te duur (en te veel) wordt dan doe ik de auto bij de sloop.
Met pijn in het hart want verder is het echt een fijne auto..
Maar als de reperatie zo duur uitpakt dan betekent dit dat ik de auto ongeveer 2 maanden voor de deur moet laten staan en binnen die tijd het geld bij elkaar te sprokkelen.
En de auto heeft me maar 700 gekost.. Dus ik weet niet of zo een reperatie het waard is?
18 jaar
wat de auto gekost heeft is niet zo heel belangrijk. Je moet (waarschijnlijk ) een andere auto kopen, ook dat kost geld en ook daarvan moet je maar afwachten wat het wordt. Nu weet je ongeveer waar je aan toe bent. Maar het blijft een afweging die alleen jijzelf kan maken. Sterkte. Sjaak
Sjaak,
daar heb je helemaal gelijk in!
Ik zou weer een andere auto moeten aanschaffen en dan is het opnieuw afwachten hoe dit uitpakt!
Mijn Opeltje rijdt verder echt soepeltjes.
Ik wil hem eigenlijk ook niet kwijt....
Ik hou hem gewoon en laat hem eind september repareren.
Tot die tijd zal ik niet meer rijden.
Heb net geinformeerd bij een garage naar de kosten van een koppakkingset.
Dat is bij hen 96 euro.
Ik zal nog verder informeren bij andere garages.
18 jaar
Ik heb vandaag een mail gehad van de verkoper (particulier)
En hij schreef het volgende:
""Wat koelwater betreft zei ik nog tegen je dat je hem steeds moest nakijken en bijvullen.Wat koppakking betreft ging ik week geleden voor ik de auto aan je hebt verkocht naar de garage en had ik de auto daarvoor express laten nakijken maar toen zeiden ze dat de koppakking in orde was.Ze zeiden dat het ging om de waterslang maar toen hadden ze het op een of andere manier vastgemaakt dus het zou geen problemen moeten opleveren. "" (Einde bericht)
De auto heb ik vorige maand gekocht dus toen is blijkbaar door de garage nagekeken. Wat ze hebben gedaan met de waterslang vraag ik me wel af.
18 jaar
Asli, ik moet zeggen dat ik het netjes vindt dat de verkoper reageert op jouw probleem. Het moet echter niet nodig zijn om het koelsysteem steeds bij te moeten vullen, want dan verdwijnt er koelvloeistof en dat gebeurt normaal niet. Is het een idee om ff naar de garage van de verkoper te gaan met het probleem (evt in overleg met de verkoper) ? Kun je ook horen wat er met de waterslang gebeurd is. Je wordt er misschien weer wat wijzer van. Succes. Sjaak
De verkoper is gewoon een particulier.
De auto was van hem en ik heb hem overgekocht.
Ik ga morgen dus even langs een monteur die naar mijn auto gaat kijken.
Kost zo een indiciatie van het probleem/check up bij een garage geld of doen ze dat kosteloos?
Ik heb na aanschaf van de auto heel lang geen koelvloeistof bijgevuld. Ik denk dus dat dit misschien mijn koppakking lek nog erger heeft gemaakt??
Want eerst had ik geen last van witte rook uit de uitlaat.
Maargoed, ik hou mijn autootje..
Ik kan hem pas eind september laten repareren omdat ik nu niet zoveel geld heb.
Ik laat het buiten werkuren door een monteur doen, ben ik goedkoper uit.
Voor een koppakkingset voor een Astra ben ik volgens de garage 96 euro kwijt.
Tot die tijd zal ik niet meer rijden... Af en toe een rondje rijden omdat ik gehoord hebt dat het stil laten staan van je auto voor een periode van 6 weken slecht voor de accu is.
Vind het wel naar dat ik zo een tijd moet wachten, maar het moet maar.
18 jaar
Meeste garages doen een eerste diagnose van het probleem gratis....maar hangt er wel vanaf hoeveel werk het is en of je vaker bij ze geweest bent.
Als het koelvloeistofniveau zo laag is dat de temperatuurmeter erdoor in het rood loopt, heb je kans dat juist daardoor de koppakking kapot gaat, zelfs als deze in eerste instantie nog goed was. Maar doen moet er wel elders een lek zijn waar de koelvloeistof heen ging: doordat het in principe een gesloten systeem is, hoor je namelijk geen koelvloeistof te verliezen.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar