Beste autotechnici,
Ik heb het volgende vage probleem, ik probeer het zo helder mogelijk uit te leggen:
Ik ben de trotse bezitter van een Opel Calibra met een C20XE (2.0i 16v) motor. Ik haal 'm binnenkort weer uit de stalling, waarna hij een grote beurt mag genieten. Voordat ie in de stalling ging had de auto het volgende 'probleem':
Als ik met de auto stil ging staan met een draaiende motor voor de stoplichten en ik daarbij de auto in z'n vrij zette en de koppeling los liet, dan hoorde ik een een zacht getik onderuit de motorruimte komen. Als ik het koppelingspedaal in trapte was het getik verdwenen. Dit getik hoorde ik niet altijd in zo'n situatie, maar wel regelmatig en steeds vaker.
Daarbij komt dat de auto bijna nooit met draaiende motor knarsvrij in de achteruitversnelling gezet kan worden. Dan moet ik altijd de motor eerst uitzetten en dan de auto in z'n achteruit zetten. Soms lukt ook dat niet, omdat ik dan halverwege in het achteruitschakelen niet verder kom omdat ik tegengehouden wordt met schakelen. Als ik dan een een aantal malen de koppeling intrap en weer loslaat en weer intrap en dan nog een poging waag, dan gaat ie in z'n achteruit.
Ik heb eerder een Renault Express gereden, waarbij ik hetzelfde geluid hoorde, alleen wat harder. Uiteindelijk ben ik daar te lang door mee blijven rijden, waarop de hele versnellingsbak naar z'n ^&(&^%* was. Dat scheen de druklager geweest te zijn.
Kan iemand mij vertellen wat dat zou kunnen zijn en hoe ik een diagnose kan stellen van wat het is en wat niet?
Alvast bedankt!
Mvg,
Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
jeroen,
de koppeling niet goed vrij, waarschijnlijk een drukgroep probleem, daar komt nog bij dat het druklager dit geluid veroorzaakt, deze is ook teneinde... lijkt mij verstandig om de koppeling compleet te gaan vervangen, wil je dit probleem oplossen..
paul,
over die achteruit......zet hem eerst in z'n 1, dan zonder te koppelen naar de achteruit. Bijna 100% dat dit zonder geknars gaat. Laat je iets weten??
18 jaar
[quote=roykejanssen]over die achteruit......zet hem eerst in z'n 1, dan zonder te koppelen naar de achteruit. Bijna 100% dat dit zonder geknars gaat. Laat je iets weten??[/quote]
Dat deed ik meestal al (is een gewoonte van me). Soms hielp het en ging ie bijna vanzelf in z'n achteruit. Vaak genoeg bleef het ook gepaard daan met knarsen.... Wel is het zo dat als het in z'n eerste versnelling zetten soepel gaat het in z'n achteruit zetten ook soepel gaat. Gaat in de 1 zetten moeilijk, dan de gaat in z'n achteruit gepaard met knarsen.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar