Opel Calibra: Kraken 1e versnelling en achteruit

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: C20Xe

Hallo Mensen,

Tijdens de wat warmere dagen merk ik het volgende als ik van mijn werk thuis kom en mijn calibra wil parkeren gaat hij niet makelijk in de 1e versnelling en de achteruit, hij knarst, en wil alleen in de achteruit, of 1e versnelling als ik echt door ga drukken. Dit doe ik dan dus uiteraard niet, en ik laat de auto dan maar gewoon staan (dus soms wat slordig geparkeerd), echter als ik 2/3 uurtjes later weg wil rijden, dan schakelt die weer heel gemakkelijk en zonder problemen! Terwijl ik de auto niet heb aangeraakt of verplaatst. Ik snap niks wat het probleem kan zijn.. Hij schakelt dus moeilijk in de 1e of R, nadat ik ritje heb gemaakt van een km of 20.

Aangezien ik over een maand naar Zuid-Frankrijk rijd hoop ik echt dat iemand mij kan helpen. Ik ben al bij een dealer geweest, die 'denkt' dat het de koppeling is die moet worden vervangen.. (€600 totale kosten)Het zou kunnen, echter ben ik nog niet helemaal overtuigd dat dit het is.

Ik hoop hier iemand tegen te komen, die mij kan zeggen wat het nog meer zou kunnen zijn..of die zeker weet wat het is..

Met vriendelijke groet,

R.J Berswerda

sccambuur

Geplaatst door sccambuur (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Calibra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 17 jaar geleden

je kunt eerst de koppelingskabel wat strakker zetten zodat de koppeling wat verder ingedrukt wordt.
De stelmogelijkheid zit op de versnellingsbak .

mvg,
Hans.

sccambuur (0), 17 jaar geleden

Dat is al gebeurt, maar het probleem blijft..

Zou het ook de versnellingsbakolie kunnen zijn? Omdat die dus alleen kraakt als de motor warm is, bij een koude motor kraakt die dus niet..

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Kun je yeker eerst even controleren.
Bij mijn busje begon ie ook wat te haken maar dan koud, warm geen probleem, moest wel een halve liter olie bij, probleem is nu over.

Willem12089 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dan blijft waarschijnlijk de koppeling ''plakken''

olie in de bak lijkt me niet, hij kraakt omdat de tandwielen blijven draaien, er dus verbinding blijft tusswen motor en bak.


ik heb dit ook gehad.

wat bij mij heeft geholpen was hem in zijn 5 effe flink laten slippen dat ie begint te stinken. (ik weet het is niet het beste en prettigste om te doen maar goed ik had het gedaan omdat ik even mijn van nature rustige karakter verloor:P)

sindsdien nooit meer last van gehad.

was overigens een astra C20NE station

Willem

sccambuur (0), 17 jaar geleden

Als de motor warm is kraakt die dus wel in de 1e en achteruit.

Maar als ik vervolgens de motor uit doe, en dus schakel met de motor uit, dan schakelt die perfect in de 1e en achteruit. Ik weet niet of dit jullie nou nog helpt of niet...

Maar moet ik de koppeling nu laten vervangen of niet..?

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Koppelingsplaten blijven plakken.
Kan aan het diafragma liggen, lamme vingers ervan, etc, dus open die hap. Heb het nu 2 keer gelezen, kan geen andere conclusie trekken dat de kopplelins platen blijven plakken, en aangezien de koppelings kabel al is opgesteld zal de koppeling open moeten voor controle.

sccambuur (0), 17 jaar geleden

Heb hem vandaag toch maar ff naar een andere dealer gebracht, die dus meteen zei, dat het de koppeling haast niet kan wezen, omdat die dan bij alle versnellingen moeilijk moet doen..

Maar het zullen dan idd de koppelingsplaten wel zijn...maar hopen dat het niet al te duur geintje gaat worden..

Nog bedankt voor de reacties mensen! Ik hou jullie nog wel op de hoogte..

@Cor1822: wat leuk dat je ook uit Sneek komt :-)

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Kosten hebben we allemaal met de auto Robbie, net mijn vrouw haar auto nadat de tanden van de distributie riem eraf waren weggebracht kosten 1700 euries ongeveer.....Alfa he...

Als je de olie van de versnellingsbak ook of peil controleerd? ben je daar ook maar vanaf.
Wij gan in eind Augustus met de h200 naar de Dordogne, dus heeft die al een grote beurt en APK gehad, wat meeviel, maar dan komt die Alfa 156 met een distrie riem........

Succes met je Auto, leuke type's ;)

p.s. Noorderhoek, Suffridusstraat ;)

Een rijtjeshuis met een bak radiozendamateur antenne's op het dak

sccambuur (0), 17 jaar geleden

Heb zonet mijn auto weer opgehaald.

Het probleem is dus: Plakkende koppelingsplaten.

Ook heeft de dealer het nog niet gemaakt, omdat hij op vakantie gaat. En de auto wel gewoon goed rijd, en alleen de achteruit moeilijk gaat. Als ik hem dus even laat slippen, is het eventjes goed.

Maar kan ik zo door blijven rijden? Of moet ik het echt gaan laten vervangen??

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Plakkende koppelingsplaten zullen er niet beter op worden, maar als je wilt doorrijden, jouw keus.
Tot je op een gegeven moment in de 5 wel merkt dat het toerental wel omhoog gaat maar de snelheid niet.
Dan is het echt tijd om ze te vervangen ;)

Groet,
Cor

sccambuur (0), 17 jaar geleden

Bedankt Cor.

Nou wat de garage ook zei was. Dat hij totaal niet doorslipt nog, en dat de koppeling eigenlijk gewoon nog goed is. alleen ja de platen blijven dus plakken.. Hij heeft nu dus flink laten doorslippen, en heb er nu even geen last van.
Vind het echt een lastige keus.... Want in de 2e versnelling merk ik er nog helemaal niks van..

Wat zouden jullie doen?? Gaat me 700€ (maximaal) kosten als ik het laat vervangen..

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Je zal er toch aan moeten geloven, vroeger of later, meestal als je het uitstelt dan wordt dat een moment dat je de auto moet gebruiken.....

Informeer bij verschillende garages wat hun rekenen voor dit werk, niet alleen bij een merkgarage vragen.

Kan best interessant zijn wat betreft de prijs.

Cor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.