close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: diverse foutcodes, storingsindicator motor en startproblemen 1.7

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 di

Hallo allemaal,

Eerst even netjes voorstellen. Ik ben Pieter een (amateur) opel fan met een voorkeur voor dieseltjes. Geen tuning, uitbouw of andere zaken maar gewoon een aantal goede opels gehad en met plezier in gereden.

Hier mijn probleem:
Ik heb een opel 1.7Di aangeschaft uit 2001 en daar is het een en ander mee aan de hand. De motor start af en toe wel (zonder problemen) en af en toe niet wat behoorlijk vervelend is, startmotor gaat mooi rond maar geen ontsteking/toevoer. daarbij schiet er af en toe een storing in waarbij ik het idee heb dat hij vermogen verliest. Zoizo komt ie niet boven de 135km/uur. Ben bij de opel garage geweest en heb de auto laten uitlezen waarbij storingen worden gevonden:p1125,p1614,p0105,p0370 en p0400.

Mij wordt geadviseerd een stuurapparaat achter op het blok te vervangen partnr: 6237108 veur veel centjes. ik probeer natuurlijk wat uit te sparen en ben nu even aan het rondkijken maar daarbij lees ik iets over EDU en ECU? wat is nou wat en hoort bij dit partnr?

Tevens ben ik benieuwd naar een second opinion van "kenners" gezien de foutcodes.

Hoor graag of jullie tips hebben,

Enthousiaste amateur

Geplaatst door

opel fan 81 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Pieter-bas,
heb je al eens geprobeerd een tijdje te starten met de reserve sleutel? p1614 is nl Immobilizer Control Module Improper Signal Or Loss Of Signal (sleutelherkenning)
Komen alle storingen weer terug nadat ze gewist zijn?? Is de EGR/turbodruk al goed bekeken? daar zijn nl p1125 en p0400 van... Dat zou wel het vermogensverlies kunnen verklaren.

maarten4874 0
badge

13 jaar

[quote=maarten4874]Pieter-bas,
heb je al eens geprobeerd een tijdje te starten met de reserve sleutel? p1614 is nl Immobilizer Control Module Improper Signal Or Loss Of Signal (sleutelherkenning)
Komen alle storingen weer terug nadat ze gewist zijn?? Is de EGR/turbodruk al goed bekeken? daar zijn nl p1125 en p0400 van... Dat zou wel het vermogensverlies kunnen verklaren.[/quote]
Maarten,

Dank voor je antwoord,
Ik heb nu je het zegt vaak problemen met starten als mijn vriendin de reservesleutel gebruikt ( en mij belt dat ie t niet doet), daarna is echter ook met de 1e sleutel geen grommetje te horen. Zal eens alleen met 1e sleutel starten komende week.

ben natuurlijk een technische amateur dus is vraag het toch maar even
Heb ik een turbo in deze auto dan? 1.7 DI is toch directe injectie zonder turbo?
Kan ik zelf storingen bekijken of moet ik weer naar de garage, (eergisteren alles gewist en inmiddels weer startproblemen gehad)?
Verbruik is nu ook rond de 1:15 tot 1:16 bij gemengd gebruik tot 125km/uur, is dat te herleiden naar de injectie van brandstof?

groet, p.

opel fan 81 0

13 jaar

ik kan je niet met zekerheid zeggen of jou auto een turbo heeft,kan goed zijn van niet. Ik heb thuis niet de programma's om dat op te zoeken,allemaal uit het bolletje he?
laat hem nog eens de EGR contr,kan goed dat hier de fout zit.

maarten4874 0
badge

13 jaar

maarten,
Dank voor de moeite. Ik laat de EGR wel bekijken.

Groet,

P.

opel fan 81 0

13 jaar

Deze motor heeft een turbo, al zal die op dit moment niet veel doen. Een aantal fouten heeft als neveneffect dat het vermogen beperkt wordt.
Naast problemen met de Pomp positie sensor (EDU) (P0370), de EGR (P0400) heb je ook nog een defect zitten in de map-sensor (P0105) - die meet de turbodruk - en de stuurklep waarmee de turbodruk geregeld wordt (P1125).

EDU (Elektronische Diesel Unit) zit op de pomp en ECU (Engine control unit) is de motorcomputer - en deze motor heeft beide.
Soms kan doorsolderen het probleem met de EDU op lossen.

Zelf storingen uitlezen kan, zij het dat het programma Op-com voor een particulier wat prijzig is.
Maar zelfs als je zelf kunt uitlezen - kun je dan ook de storingen vinden en oplossen?

oldford 0
badge

13 jaar

Oldford,

Dank voor je bijdrage, ik snap het verschil nu.
Natuurlijk ben ik niet in de overtuiging dat ik zo even alle storingen kan en wil kunnen uitlezen, wel wil ik graag begrijpen wat de oorzaak is van diverse fouten. Ik lees vaak op dit forum dat er in de garage componenten worden gewisseld maar dat het probleem niet opgelost wordt, belangrijkste vraag is of de ECU zoals je mij prima uitlegt de reden is dat de andere storingen optreden of dat alle onderdelen appart defect zijn?

Dank,

P.

opel fan 81 0

13 jaar

Zonder de exacte foutcode (jij geeft alleen de algemene) en zonder te meten is er niet veel van te zeggen.
Voor de meeste onderdelen/foutcodes geldt: het onderdeel kan defect zijn, of de bedrading/stekkers, of de computer zelf.
Soms is er een mechanische oorzaak, b.v. de egr-klep die klemt.

Opel-ecu's gebruiken naast het foutcode nummer (b.v. de P0400) ook nog een extra omschrijving. Die geeft exacter aan wat het probleem is.
De code P0400 heeft 4 oorzaken - doorvoer te klein of te groot, of terugmeldings signaal te laag of te hoog.
Die exacte code helpt bij het storings zoeken.

oldford 0
badge

13 jaar

Ok. allemaal hartelijk dank voor de tips en de uitleg, ik laat de auto volgende week even nakijken, en dan specifiek naar de EGR en de ECU.
Ik laat wel weten hoe het afloopt.

Groeten en bedankt voor het geduld ;-)

P.

opel fan 81 0

13 jaar

Goedendag Pieterbas,

Ik ben heel erg benieuwd of het startprobleem inmiddels is opgelost aangezien ik hier eenzelfde auto heb staan met dezelfde foutmelding (p1614) en ook af en toe niet aanslaat. Ik hoop dat je nog op deze topic reageert, kun je uiteindelijk altijd anderen mee plezieren! Laat even weten of je wat vervangen heb of misschien een sleutel niet meer gebruikt.

Groet,

Teun

runtoteun 0
badge

12 jaar

Teun,

Was alweer vergeten dat deze topic uitstond, dank voor de reminder.
Problemen met foutcode p1614 is inmiddels opgelost door de (naar nu blijkt) gekopieerde sleutel niet te gebruiken. De beveiliging in het contact zorgt voor deze storing.
Over de overige storingen:
- Een scheur gevonden in slang turbo bij klem, slang vervangen.
- EGR klep afgedopt.
- Even op het verkeerde been gezet na doormeten van de sensor op de krukas maar:

Auto bleef (met motorstoring) rijden tot tijdens rit vermogen wegzakte tot onder 1000rpm en vervolgens afslaan en niet meer starten. Weer naar garage en vervolgens weer de diagnose: stuureenheid overleden, nu permanent!

Dus uiteindelijk heb ik helaas toch door eliminatie andere ellende (en met wat hulp van de autohobbyclub te havelte) de bestuureenheid als oorzaak van de overige storingen. 1500nieuw, 700 2e hands excl uurloon, maar gelukkig uiteindelijk E198 om eigen te laten reviseren, deze actie loopt.

om af te sluiten, het is nu een principezaak dat ie weer goed loopt, kosten/baten en met name na alle ellende niet meer efficient om in te investeren maar toch eigenwijs....

Groet,

P.

opel fan 81 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.